Lexus har nyligen visat upp elbilen RZ 450e som bygger på samma teknik som Toyota bZ4X och Subaru Solterra.
Det är bara startskottet, enligt Lexus chefsingenjör Takashi Watanabe. I en intervju med sajten Green Car Reports säger han att märket redan utvecklat en ny elbilsplattform med 800-voltsteknik.
Att använda 800 volt innebär att det inte behövs lika hög strömstyrka för att uppnå en viss effekt. Energiförlusterna och vikten minskar, effektiviteten ökar och bilen kan laddas med högre effekt.
Alla Lexusmodeller får dock inte ta del av den nya tekniken. Lexus RZ kan laddas med 150 kW och 400 volt, precis som syskonmodellerna från Toyota och Subaru, och 800-voltstekniken ska enligt Lexus bara finnas på bilar med batterikapacitet på 100 kWh eller mer.
Vissa bilmärken har också skruvat upp laddeffekten. Men att erbjuda mer än 150 kW tror inte Takashi Watanabe på.
– CCS är den globala standarden, det är bekvämt att använda, och 150 kW verkar vara i majoritet under den överskådliga framtiden.
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.