Efter att Toyota visat upp den nya elbilsmodellen bZ4X och Subaru presenterat syskonmodellen Solterra kommer nu ytterligare en version. Det är Lexus som lanserar modellen RZ 450e.
Lexus har hittills satsat mer på bensinhybrider än laddbara bilar, men nyligen lanserades suven NX som laddhybrid och sedan tidigare finns även kompaktsuven UX med eldrift.
Lexus RZ 450e är dock helt nyutvecklad från grunden och inte en efterkonverterad bensinbil som UX. Lexus RZ blir fyrhjulsdriven och får totalt 313 hk och 435 Nm. Systemet kallas Direct4 och kan portionera ut 100 procent av kraften till fram- eller bakaxeln vid behov. Någon tvåhjulsdriven version verkar inte vara aktuell.
– Detta är ett direkt bevis på omställningen som just nu pågår hos Lexus, säger märkeschefen Koji Sato.
”Detta är ett direkt bevis på omställningen som just nu pågår hos Lexus”
Räckvidden ska hamna på ”mer än 40 mil”, enligt Lexus, men någon exakt siffra finns ännu inte. När det gäller acceleration utlovar Lexus 0–100 km/tim på 5,6 sekunder och förbrukningen ska ligga på under 18 kWh/100 km. Batteripaketet är på 71,4 kWh och är utvecklat för att ha 90 procent av kapaciteten kvar efter tio års körning.
På insidan märks direkt en nyhet som säkert kan väcka uppmärksamhet. Lexus hakar på samma kontroversiella trend som Tesla och erbjuder en så kallad ”yoke”-ratt som ser ut att vara hämtad ur ett tv-spel. Fullt rattutslag är 150 graders vridning och föraren ska därmed inte behöva korsa armarna, enligt Lexus.
Bilen har även ett ”steer-by-wire”-system vilket innebär att det inte finns någon mekanisk koppling för styrningen och ingen styrstång. Istället används en elektrisk koppling som skickar information från ratten till hjulen.
Lexus RZ får ett nyutvecklat infotainmentsystem med 14-tumsskärm och möjlighet att uppdatera mjukvaran över nätet. Men än så länge är det oklart hur stora delar av bilens mjukvara som går att uppdatera trådlöst utan verkstadsbesök.
En annan teknisk nyhet är ”strålningsvärmare” i knähöjd framför föraren och främre passageraren. På så sätt kan kupén värmas upp betydligt effektivare än med bara den vanliga klimatanläggningen vilket sparar energi. Nackdelen är att bilen saknar konventionellt handskfack.
Försäljningen startar i oktober, men priserna är ännu inte klara.
Kommentarer till artikeln (7)
- 21 april 2022 Gräslig! MVH AL
- 21 april 2022 Tycker griller ser clean ut…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.