Nästa artikel
Lastbilsjättarna överens: Fossila motorer försvinner om 20 år
Nyheter

Lastbilsjättarna överens: Fossila motorer försvinner om 20 år

Publicerad 14 december 2020
Sju stora lastbilstillverkare har gått med på att fasa ut fossila förbränningsmotorer till 2040.

Flera länder har infört fasta datum för när försäljningen av nya bensin- och dieselbilar ska stoppas. Men det gäller nästan alltid personbilar – för tyngre trafik finns inte alltid något slutdatum för när förbränningsmotorerna försvinner.

Anledningen är att flera stora lastbilsjättar länge ställt sig tveksamma till eldrift på grund av de tunga batterierna som drar ned lastbilarnas högsta tillåtna lastvikt.

Men Tesla har en ny batterieldriven lastbil på ingång som fått flera lastbilsjättar att ändra inställning, och det har även dykt upp mindre uppstickare som Volta och Einride.

På sikt tror flera av de stora lastbilstillverkarna att vätgas och biobränslen blir viktiga faktorer för att kunna sluta bygga förbränningsmotorer.

Nu har cheferna för sju olika lastbilsjättar kommit överens om att överge traditionella förbränningsmotorer för fossila bränslen till 2040, uppger Financial Times. Det är tio år tidigare än planerat.

I överenskommelsen deltar Daimler, Scania, Man, Volvo, Daf, Iveco och Ford. Lastbilsjättarna jobbar nu med ett tyskt institut där miljöprofessorn Johan Rockström är chef för att hitta de bästa alternativen.

Scaniachefen Henrik Henriksson uppger att lastbilsindustrin ska spendera åtminstone 500 miljarder kronor på att kapa utsläppen under de kommande åren, men den siffran kan bli uppemot dubbelt så hög. Företagen vill även se en högre koldioxidskatt i EU för att driva på förändringen.

– Om vi kan göra det här möjligt måste vi alla jobba tillsammans. Det kommer inte bli en teknologi som vinner över allt, det kommer vara parallella teknologier över tid. Om vi sitter och väntar på den perfekta teknologin bränner vi ned planeten, säger han till Financial Times.

Läs också: Scania visar ny ellastbil – beskrivs som en ”milstolpe”

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-12-14 16:23
Carl Trefalt

Svårt att köra långt med tung lastbil. Scania uppger räckvidden till 25 mil, Volvo Lastvagnar uppger 30 mils räckvidd.

#2 • Uppdaterat: 2020-12-14 16:57
Mattse

Observera att det gäller enbart förbränningsmotorer för fossilt bränsle. Lastbilar som drivs med biobränsle kommer fortfarande att existera långt efter 2040 och fortsatt släppa ut hälsovådliga avgaser från en förbränningsprocess.

#3 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

Det finns ju redan idag möjlighet att köra lastbilar på 100 % RME, HVO och biogas, och de kräver ju mer eller mindre traditionella förbränningsmotorer, så vad menar man med "biobränslen blir viktiga faktorer för att kunna sluta bygga förbränningsmotorer"? Menar man kanske "biobränslen blir viktiga faktorer för att kunna sluta med fossila drivmedel"?

#4 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

"På vilka grunder och vem eller vilka är det som ska få det sämre i framtidens Sverige och bli fattigare p g a omställningen från fossila drivmedel inom transportbranschen?"

#5 • Uppdaterat: 2020-12-14 18:22
Hundter

Vargen kommer!!

#6 • Uppdaterat: 2020-12-14 19:58
Mikael Larsson

Carl Trefalt: Nej, det är inte svårt. Det är ungefär som att referera till en iMiev eller första generationens Leaf på sina 10-12 mil när Tesla samtidigt kunde gör 40+ mils bilar.

När Tesla visar att det inte är så svårt (för dem) att göra 50-80 mils lastbilar som räcker hela dagen utan problem så kommer de traditionella tillverkarna tvingas till attraktiva alternativ.

#7 • Uppdaterat: 2020-12-14 20:00
Mikael Larsson

Den som tror att förbränningsmotorn är kvar i mer än några procent av nyförsäljningen om tio år har hål i huvudet. Den kommer att försvinna på rent ekonomiska grunder långt innan 2040.

#8 • Uppdaterat: 2020-12-14 20:32
JohanWong

Det är här vätgas och bränsleceller kommer att göra skillnad. Tungtrafiken behöver dem.

#9 • Uppdaterat: 2020-12-14 20:35
Elbilisten

#4 Vi får det bättre med renare luft i lungorna och mindre buller i öronen. Vi blir rikare när vi inte skickar lika många miljarder till Ryssland, Norge och Saudi-Arabien.

#a • Uppdaterat: 2020-12-14 20:37
Elbilisten

Hoppsan, datorn startade om...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.