Nästa år ska Volvo börja sälja flera helt eldrivna lastbilsmodeller. Det handlar om modellerna Volvo FH, FM och FMX som används för regionala transporter och anläggningstransporter i stadsmiljöer.
Räckvidden för de eldrivna lastbilarna blir upp till 30 mil och Volvo räknar med att börja bygga modellerna i stor skala under 2022.
– Vi är fast beslutna att fortsätta driva på utvecklingen inom vår bransch i riktning mot en hållbar framtid, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.
Förra året började Volvo bygga modellerna FL och FE med eldrift. Volvo öppnar också för att lansera helt eldrivna lastbilsmodeller för mer krävande fjärrtransporter under ”det här decenniet”. De blir antingen batterieldrivna eller vätgasdrivna med en bränslecell.
De flesta stora lastbilstillverkare har i flera års tid fortsatt satsa på dieselmotorer istället för att gå över till eldrift. Men efter lanseringen av Tesla Semi verkar något ha hänt. Nu har bland andra Mercedes, Scania och Volvo visat upp helt eller delvis eldrivna lastbilsmodeller.
Läs också: Grönt ljus för lastbilar med ”rund nos” – ska sänka förbrukningen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är nog inte Tesla semi som nu är några år försenad Och som sägs komma nästa år som driver utvecklingen på ellastbilar utan dem som redan säljs på flera marknader av andra tillverkare!
https://www.electrive.com/tag/electric-trucks/
Det är ändå smått fantastiskt att Tesla lyckats få övriga bolag att erbjuda eldrivna lösningar på väldigt kort tid, enbart genom att visa upp en modell och tillverkna prototyper.
Grosser, det är naturligtvis personbilsframgångarna som väckt de gamla stofilerna ur sin törnrosasömn.
Man vill naturligtvis inte riskera att bli lika överkörd.
Sedan är det ju en annan sak om Volvo har tillräckligt med muskler för att mota kineser som satsar hårt.
Volvo på nytt rekord – imponerade på Carnegie vid kapitalmarknadsdag skriver DI
Det är inte bara Carnegie som är tagna på sängen både Henrik och Håkan kommer att äta upp konkurrenterna till frukost vid varje nedställ därför att bolagen saknar nedsida i förhållande till andra
Tesla är bilvärldens Apple Nokia Volvo har inget val
Det är väl ändå inte Tesla som fått övriga bolag att fortsätta med eldrivna transportlösningar då eldrivna transporter redan fans innan Tesla presenterade sitt bidrag!
https://www.greenbiz.com/article/8-electric-truck-and-van-companies-watch-2020
Eller här!
https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_truck
Det är snarare miljökrav som driver på utvecklingen av elektrifierade transportlösningar!
https://www.electrive.com/tag/electric-trucks/
PREVIA det var Tesla och den enorma publicitet de fått gratis redan från starten som tvingat övriga tillverkare att forcera sin utveckling och det gäller naturligtvis hela transportsektorn.
Naturligtvis sker det även med politiska påtryckningar, men var så säker hade inte Tesla lyckats som de gjort hade inget hänt på många år.
Den som inte jobbar på AB Volvos utvecklingsavdelning vet inte vad som pågår och har pågått eller hur länge det pågått. Det är ingen "tävling" med Tesla. Det rullar ganska många eldrivna Volvofordon ute på marknaden sedan flera år, flest kanske i form av bussar.
Sedan är det en annan sak att eldrift är inte enda sättet att köra fossilfritt.
saabnisse säkert var det Tesla som fått fart på personbilssidan när det gäller elbilar men på lastbilssidan och inte minst bussar har det varit företag som tagit fram fordon som säljs på flera marknader i världen redan som Uffeeh nämner här ovan.
Det är batteriframstegen som gjort det möjligt att göra fordon som är användbara i trafik i dag tror jag när man ser de tusentals bussar som säljs runtom i världen i dag.
https://www.sustainable-bus.com/electric-bus/electric-bus-public-transport-main-fleets-projects-around-world/
Eldriften har varit under utveckling sen 90 talet hos dom tunga tillverkarna, den stora riktiga drivern (förutom branding) är CO2 trappan som tillverkarna måste klara av framöver, den är så pass tuff i framtiden att el i praktiken blir enda lösningen. Pengar är alltid styrande i slutändan.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.