De stora lastbilstillverkarna har inte haft samma takt i att ställa om till eldrift som i personbilsbranschen. Men när Elon Musk visade upp Teslas eldrivna lastbil valde flera lastbilstillverkare att haka på.
Alla var dock inte övertygade om att eldrivna lastbilar skulle dyka upp under de närmaste åren. Scanias chefsingenjör för elektromobilitet gjorde för tre år sedan ett kontroversiellt uttalande om att eldrivna lastbilar ”kommer bli jättebra för att transportera chips med” – underförstått att de inte klarar tung last.
Nu är det andra tongångar. Under tisdagen presenterade Scania en jättesatsning på eldrivna lastbilar och kallar den för en ”milstolpe”.
El och hybrid
I första skedet handlar det om både laddhybrider och eldrivna lastbilar för kortare rutter i exempelvis städer, men på längre sikt uppger Scania att även fjärrlastbilar ska elektrifieras med möjlighet till snabbladdning under förarens lagstadgade 45-minutersvila.
– Det är med betydande stolthet vi tillkännager starten på Scanias långsiktiga engagemang inom elektrifiering, säger Scaniachefen Henrik Henriksson.
Först ut blir en helt eldriven lastbil med så kallad L- eller P-seriehytt med ett batteripaket på mellan 165 och 300 kWh placerat där förbränningsmotorn annars sitter samt längs sidan av chassit. Elmotorn ger 310 hästkrafter och lastbilen kan snabbladdas med 130 kW. Med stora batteriet blir räckvidden upp till 25 mil.
Samma modeller ska även erbjudas som laddhybrider med elräckvidd på upp till sex mil, och de ska även gå att tanka med biobränslen.
Både laddhybriden och den helt eldrivna lastbilen blir avgörande för att transportera varor i storstädernas miljözoner och de öppnar även för tysta transporter på natten, enligt Scania.
Läs också: Svenska uppstickaren utmanar Volvo med eldriven lastbil
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mer laddstolpe än milstolpe ...
Trevligt, det är ju snart 80 år sedan det fanns en svensk tillverkare av elektriska lastbilar.
BYDs elektriska bussar har gjort stor succé i Sverige.
Nu kommer deras billiga el lastbilar.
Hoppas att Scania kan konkurrera med BYDs låga priser.
"Chinese manufacturer BYD to launch 19-tonne electric truck in Europe this year.
Chinese electric vehicle manufacturer BYD has set its sights on the European market with plans to launch a range of electric trucks later this year. BYD Europe said it will launch a full range of battery electric commercial vehicles (BEV) in Europe this year, including a panel van, a yard tractor and 7.5-tonne and 19-tonne rigid distribution trucks. "
https://motortransport.co.uk/blog/2020/05/04/chinese-manufacturer-byd-to-launch-19-tonne-electric-truck-in-europe-this-year/
Fordonsindustrin ger exportinkomster och många har sin försörjning där. Då är inte hållbart med chefer som viftar bort omställningen till eldrift med uttalanden som "Den (Teslas lastbil Semi) kommer bli jättebra för att transportera påsar med potatischips." Men tydligen ska kineserna ta rätt stora marknadsandelar innan vi ser någon reaktion.
Det låter intressant
Känns som en klen satsning jämfört med vad Tesla har visat upp.
Liberalerna ledare Saboni sa i sitt första tal: om att upprätta elekrofierins kommitionen av våra vägar, något som kom från en tankesmedia från Scania. Det känns som politiker kan bli köpta.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.