Nästa artikel
Långa lastbilar säkrare än korta
Nyheter

Långa lastbilar säkrare än korta

Publicerad 4 januari 2014 (uppdaterad 7 januari 2014)
Långa lastbilar är bättre både för miljön och trafiksäkerheten, enligt en ny studie. I Sverige testas nu längre lastbilar.

I en ny studie, genomförd av trafiksäkerhetscentrumet Safer på Chalmers tekniska högskola och finansierad av Trafikverket, har man kommit fram till att långa lastbilar inte bara är bättre för miljön utan också säkrare i trafiken.

I studien har man jämfört hur ofta tunga lastbilar av olika längd varit inblandade i svåra olyckor eller dödsolyckor i Sverige under en tioårsperiod.

Långa lastbilar, med längden 18,76-25,5 meter, var inblandade i något färre svåra olyckor eller dödsolyckor per miljard körda kilometer jämfört med meddellånga lastbilar, med längden 12,01-18,75 meter.

De korta lastbilarna, med en längd under 12 meter, var inblandade i allra flest svåra olyckor och dödsolyckor - tre gånger så många som de långa lastbilarna.

Man utesluter dock inte att resultaten kan bero på andra faktorer, så som att de långa lastbilarna oftast körs i en säkrare vägmiljö eller att de bästa chaufförerna ofta får köra de längsta lastbilarna.

I större delen av Europa får lastbilar inte vara längre än 18,75 meter, medan lastbilarna i Sverige får vara upp till 25,25 meter långa. I exempelvis Kanada, USA, Australien och Brasilien får lastbilarna vara ännu längre vilket ger lägre kostnad, energiförbrukning och koldioxidutsläpp per transporterad godsmängd.

Just nu görs försök i Sverige med lastbilar som är över 30 meter långa och väger upp till 90 ton. Man undersöker också vad dessa extra långa lastbilar skulle ha för effekt på trafiksäkerheten.

Diskutera: Vill du ha längre lastbilar på vägarna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2014-01-05 10:21
Pi

Jes svar på Johns inlägg är ju tyvärr bara en bekräftelse på det vi dagligen upplever gång på gång nämligen att s k "proffsförare" helt nonchalerar säkerheten för oss "amatörbilister" genom att bl a slicka våra små "amatörbilar" i baken så mycket som det nånsin går. Så man kan verkligen ifrågasätta vilka som är amatörer och vilka som är proffs. Självgodhet är nog tyvärr en mera passande beskrivning på dessa "proffs" - i alla fall om man skall bedöma dom efter Jes inlägg. Men lyckligtvis är inte riktigt alla likadana utan det finns ju trots allt vettiga "proffs" också även om de förefaller att minska i antal...
Sen är det absolut så att även vanliga "amatörbilister" i allra högsta grad också är "rövslickare" men OM jag får välja vilket fordon som skulle köra på mig bakifrån så skulle jag trots allt välja en "amatörbil" framför en stor och tung "proffsbil" - fast allra helst vill jag helt vilja slippa den upplevelsen för det är ju nästan undantagslöst den som blir påkörd som också blir skadad i t ex whiplash-skador.

#c • Uppdaterat: 2014-01-05 12:27
duccedriver

Pi, först och främst var kanske Jes kommentar en reaktion på att när det diskuteras lastbilar, oavsett frågeställning, glider det alltid in på hur illa vi bär oss åt.
Men du har rätt i en sak, det börjar bli ont om proffs.
Kanske det beror på att svenska förare håller på att tyna bort som yrkesgrupp.
Säger inte nödvändigtvis att vi är bättre förare, men vi kör svenskt.
De som tar jobben från oss, kommer från en helt annan trafikkultur, prova att köra i Bulgarien då ser du vad jag menar.
Själv jobbade jag på ett av landets största åkerier, som bytte ut ett trettiotal chaufförer mot inhyrda ungrare.
Från att ha genomfört fimbulvintern 2010 utan avåkningar, blev saldot 2012 7 avåkningar på spikrak motorväg, 2 påkörningar bakifrån(lyckligtvis annan lastbil, en av gångerna kompisen) och en påkörning av stillastående lastbil på E4.
Alla händelserna genomfördes av denna inhyrda personal.

Nu kom jag visst också från frågan, men det verkar ju vara ett kärt ämne........

#d • Uppdaterat: 2014-01-05 16:25
Hackenbush

Yrkeschaufförer är inte bättre på att använda blinkers eller att hålla avstånd än andra förare, detta är egoismens trafikSverige.

#e • Uppdaterat: 2014-01-05 17:21
Pender

Instämmer med duccedriver. Finns numera ett A-lag och ett B-lag när det gäller tunga fordon. Och ett ganska stort och tomt glapp däremellan. Yttersta ansvaret ligger hos polis (och politiker), som låter dårförare hållas. Både i personbilar och lastbilar.

#f • Uppdaterat: 2014-01-05 20:00
SKF

Nej, jag vill inte ha längre och tyngre lastbilar på de rätt så smala, enfiliga, kurviga och kuperade landsvägar som jag ofta kör på i alla fall. Det är en plåga när tungt lastade långtradare sakta segar sig upp för backarna och kön av personbilar växer bakom "stoppklossen". Det är rent allmänt tråkigt att ligga i en kö bakom en långtradare, men ofta är det än mer jobbigt att vara den som är näst på tur att "fixa omkörningen". Man känner pressen bakifrån kön att ta sig förbi "stoppklossen" så fort som möjligt fastän sikten för omkörning är begränsad. I mörker är det ännu svårare att bedöma hur lång sträcka man har på sig att ta sig förbi. Jag förstår att många här har som jobb att köra dessa långtradare, men jag skulle helst se att så mycket gods som möjligt fraktades på järnvägarna istället, så att lastbilstrafiken på de vägar jag kör minskade.

#g • Uppdaterat: 2014-01-05 20:29
duccedriver

Hackenbush, ingen ska vara bättre än någon annan på att följa trafikregler, det ska alla göra hela tiden.
Men så kommer det aldrig att bli......
Alla gör misstag och rena dumheter, för vi är människor!
Eller menar du att yrkesförare ska följa regler alltid, andra bara när dom känner för det?

Dom längre fordon som diskuteras kommer troligen inte att få köras överallt, utan längs huvudvägar på dom primära godsstråken.

Du som önskar godset på järnväg, kan ju bara bli besviken, eftersom allt fler transportföretag går tillbaka till vägtransporter, eftersom tågen inte kommer fram, har inte en knarkare snott kabeln, så är det snöflingor på spåret eller nåt......

Annars är det ju bra med tåg!

#h • Uppdaterat: 2014-01-05 21:46
Krister_L (ej verifierad)

Det är ju självklart att alla skall följa reglerna, men vad man borde kunna förvänta sig är att yrkeschaufförerna har lite bättre koll på vilka regler som gäller, ungefär som om jag anlitar en yrkesman för lite fix här hemma. Jag skulle nog få till det själv, men med en yrkesman är man ju säker på att det blir riktigt gjort, eller ......

Jes_, ni håller inte alls avståndet, det är möjligt att du som individ gör det, men ni som yrkesgrupp gör det inte och det ser jsg som ett säkerhetsproblem. Ju längre fordon, desto större problem.

// Krister

#i • Uppdaterat: 2014-01-06 12:59
Krister_L (ej verifierad)

Det har jag också fattat Jes_, jag är gammal själv och har kört bil sedan 1970, har haft CE-behörighet nästan hela tiden på kortet fram till för något år sedan. Har kört det mesta från moped till pålkran, har varit kartläsare i rally och som sagt kört så gott som allt utom 24m fordon. Men det är ju så att vägarna "befolkas" av lastbilar och jag gör ingen skillnad på om det är svenska, utländska, gamla eller unga chaufförer. Jag vidhåller att många av de "tunga" bilarna ligger på tok för nära varandra, ibland så tätt att det inte går att klämma in en vanlig personbil mellan dem., och skulle man till äventyrs klämma sig in i alla fall så har man helljuset i nacken direkt. Skall väl erkännas att det är inte bara lastbilar som beter sig på detta sättet, problemet är än vanligare bland personbilar, men problemet växer ju om bilarna blir längre.
Ps. Förstod att du skämtade, men förstod inte skämtet. Ds

// Krister

#j • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

Givetvis finns det både bra och mindre bra yrkesförare av tunga fordon. Orsaken till oro hos bilister beror på att yrkesförarna inte alltid uppträder som det är tänkt, och man är som bilist väldigt utsatt om man råkar krocka med dem.

Jag har själv kört tung lastbil med släp, och kan skriva under på att i allmänhet är det de "svenska ekipagen" som kör bäst. Längre lastbilar och därmed antagligen färre till antalet än nu på vägarna, skulle förmodligen gynna både trafiksäkerheten och miljön.

Vill man lättvindigt och effektivt komma åt en hel del av utsläppen från den tunga trafiken med släp, kan man installera hastighetsbegränsare som gör att fordonen går i max. 80 km/h (alltså laglig max. fart).

#k • Uppdaterat: 2014-01-07 17:53
duccedriver

John, den lättvindiga och effektiva åtgärden du nämner, hastighetsbegränsaren, har suttit på alla tunga lastbilar och bussar sen 1988, då den blev lag.
Den är förvisso ställd på 88-91 km/h , då 80 inte alltid är högsta tillåtna hastighet.
Utan släp får man köra 90 på motorväg, och det händer att man kör så, även om man har draganordning.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.