Nästa artikel
Långa lastbilar säkrare än korta
Nyheter

Långa lastbilar säkrare än korta

Publicerad 4 januari 2014 (uppdaterad 7 januari 2014)
Långa lastbilar är bättre både för miljön och trafiksäkerheten, enligt en ny studie. I Sverige testas nu längre lastbilar.

I en ny studie, genomförd av trafiksäkerhetscentrumet Safer på Chalmers tekniska högskola och finansierad av Trafikverket, har man kommit fram till att långa lastbilar inte bara är bättre för miljön utan också säkrare i trafiken.

I studien har man jämfört hur ofta tunga lastbilar av olika längd varit inblandade i svåra olyckor eller dödsolyckor i Sverige under en tioårsperiod.

Långa lastbilar, med längden 18,76-25,5 meter, var inblandade i något färre svåra olyckor eller dödsolyckor per miljard körda kilometer jämfört med meddellånga lastbilar, med längden 12,01-18,75 meter.

De korta lastbilarna, med en längd under 12 meter, var inblandade i allra flest svåra olyckor och dödsolyckor - tre gånger så många som de långa lastbilarna.

Man utesluter dock inte att resultaten kan bero på andra faktorer, så som att de långa lastbilarna oftast körs i en säkrare vägmiljö eller att de bästa chaufförerna ofta får köra de längsta lastbilarna.

I större delen av Europa får lastbilar inte vara längre än 18,75 meter, medan lastbilarna i Sverige får vara upp till 25,25 meter långa. I exempelvis Kanada, USA, Australien och Brasilien får lastbilarna vara ännu längre vilket ger lägre kostnad, energiförbrukning och koldioxidutsläpp per transporterad godsmängd.

Just nu görs försök i Sverige med lastbilar som är över 30 meter långa och väger upp till 90 ton. Man undersöker också vad dessa extra långa lastbilar skulle ha för effekt på trafiksäkerheten.

Diskutera: Vill du ha längre lastbilar på vägarna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-01-04 10:00
Krister_L (ej verifierad)

Det blir så lagom säkert när de inte håller avståndet till framförvarande och omkörningar blir farligare och farligare. Det är alltför ofta man råkar ut för detta redan idag och problemet blir ju inte mindre med längre bilar.

// Krister

#2 • Uppdaterat: 2014-01-04 13:01
Bortom

”..var inblandade i något färre svåra olyckor..”
DA… dessa 25meters ekipage körs oftast på de bästa vägarna mellan stora depåer, ofta i lågtrafik (natt). De korta lastbilarna körs oftast inom distribution… i miljöer och tidpunkter där det förekommer flest andra, ofta inkompetenta, förare. Ty märkligt nog nämns inget i artikeln om VEM SOM VAR VÅLLANDE i de nämnda olykorna. Bara att de var inblandade. Det kan mycket väl vara så att att det inte var lastbilarnas fel…
I USA finns det mig veterligen EN delstat där man får köra med 2 kopplade påhängsvagn och det är Utah. I Australien är ´roadtrains´ endast tillåtna ute i ödemarken. Det där försöket i Sverige är inget annat än en specialsträcka uppe i Norrland där de transporterar malm.
Lite mer fakta skulle definitivt inte skada, tycker jag.

#3 • Uppdaterat: 2014-01-04 13:06
snabb95

Större bilar innebär färre bilar och den parametern bör öka trafiksäkerheten.

#4 • Uppdaterat: 2014-01-04 15:12
MKB

Bortom, det du hänvisar till om malmtransport är att dom kör med ekipage som kommer att få köra med upp till 90 ton mellan gruvan i Kaunisvaara och omlastningscentralen i Svappavaara, dom är dock normallånga fordonskombinationer. Det finns dock ett annat projekt där dom kör timmer i långa ekipage mellan Ö-kalix och Piteå. http://www.ssab.com/sv/Varumarken/Domex1/Losningar/Cases/Sveriges-langsta-timmerbil-nar-alla-mal-/

#5 • Uppdaterat: 2014-01-04 20:43
MickeAn

Jag tycker snarare att det är lite läskigt att de långa lastbilarna (som vad jag uppfattat i större andel än andra kör på stora vägar i lågtrafik längs med välkända rutter) inte har rejält mycket bättre olycksstatistik än de mellanlånga.

Jag skummade snabbt genom Safer/Chalmers publikation som ligger till grund till pressmeddelandet och reagerade (precis som Safer som rekommenderar vidare undersökning) på att de långa lastbilarna har en signifikant högre frekvens av mötes-/omkörningsolyckor.

Om man inte tar hänsyn till var och när bilarna körs så bir det som Bortom så brutalt men effektivt uttrycker det - DA.

#6 • Uppdaterat: 2014-01-04 22:54
Gunnar Lindberg

Ju större last en lastbil tar, ju färre resor behövs det vilken leder till färre tillfällen att bli inblandad i en olycka. Det stämmer om större lastbilar inte tar över från järnvägen. Då kan det få motsatt effekt.
En annan sak, det har ingen betydelse för trafiksäkerheten vem som hade skulden till olyckan. Om längre lastbilar leder till fler omkörningsolyckor där den omkörande var vållande så är det ändå en konsekvens av att lastbilarna har blivit längre.

#7 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

Kan man samtidigt som man gör lastbilarna längre även få bättre lastbilschaufförer som kan hålla rätt hastighet och avstånd till framförvarande, vore det optimalt för att minska både miljöpåverkan och den negativa olyckstatistiken.

#8 • Uppdaterat: 2014-01-05 01:57
duccedriver

Bortom, 30m ekipage körs mellan gbg-malmö på försök dagligen, en dragbil med 2 st 13,4 m trailers, ett väldigt effektivt sätt att transportera gods längs motorvägar, effektivt med tanke på att bränsleförbrukningen på den sträckan torde ligga på 4,5l/mil, jämfört med 3,5l/mil med enkel trailer, och det går åt halva arbetstiden.
Att vi har nytta av långa ekipage är ju uppenbart, Malmö-Kiruna är lika långt som från Malmö till Spanska gränsen.

Milkylainen , de längre lastbilarna gör inte större skada på vägarna, tvärtom troligen mindre, vikten per hjul är den samma, med färre bilar blir det färre drivande hjul,vilka står för största skadan, det kan jag räkna ut, och jag har bara gjort grundskola och körskola.
Att ekipage med lastbil och släp, vanligen 24-25m, är säkrare än dragbil med påhängsvagn beror på att vägegenskaperna är mycket bättre, speciellt i halka,det beror på viktförhållandet och förhållandet i längd mellan fordonen. Trailern hänger på en lätt och kort dragbil, medan samma trailer med framvagn(släp) dras av en dubbelt så tung och dubbelt så lång lastbil.

Det är ju smickrande om man tänker sig att vi som kör de längsta ekipagen är de bästa, men vi är oftare inhemska förare.
Det kanske hjälper att känna till svenska vägar och förhållanden.
I trailer-ekipage sitter det till 80% utländsk förare, till mer än hälften är bilen utlandsregad.

Men, färre bilar på samma godsmängd borde ju vara säkrare, eftersom det sitter en människa bakom ratten oavsett längd, och mänskliga faktorn är största olycksfaktorn, så borde det ju vara, färre bilar=färre förare=färre olyckor.

Dessutom räknar man godsflöde på vägarna i ton/kilometer, vilket innebär att det blir kostnadseffektivare, miljöeffektivare OCH minskning av olyckor, då samma flöde transporteras med mindre körande!

Eftersom godsmängden ökar med konsumtionen och befolkningen, ALLT körs ju på lastbil, måste det göras något, och detta är ett sätt!

Svaret på frågan är ju lika komplex som mitt inlägg är långt!

Tack för din sista kommentar jes, om pissbilisten håller undan behöver lastbilarna inte bromsa för honom, för han råkar väl oftast ut för det på motorväg!

#9 • Uppdaterat: 2014-01-05 08:16
Krister_L (ej verifierad)

@ Jes_, Du menar avståndet mellan bilarna antar jag, och att den totala omkörningssträckan (två eller tre tradare) skulle vara densamma. Tenkte inte på de ...

// Krister

#a • Uppdaterat: 2014-01-05 10:14
Peter i Sydney

Det är riktigt att sk. triple road trains med längd upp till 53,5 meter bara är tillåtna i glesbyggd i Australien. Dessa förekommer även i Argentina och Canada. Däremot är sk. double road trains med max längd 36,5 meter tillåtna och mycket vanliga över hela Australien. Det innebär att det något färre långtradare på vägarana och med tanke på att Australien har akut brist på lastbilschauförer så är det kanke ett måste. Att det tar längre tid att köra om dessa stör inte mig personligen då jag tillbringar 95% av min arbetstid på flerfiliga vägar. Hur dessa är representerade i olycksstatistiken vet jag inte. Jag tror inte en smula längre långtradare i Sverige skulle innebära några problem.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.