För att förbättra trafiksäkerheten på svenska vägar ska polis och tullpersonal i framtiden kunna hindra fortsatt färd för lastbilar genom så kallad klampning. Det föreslog Transportstyrelsen för regeringen i förra veckan.
Om företaget vid en vägkantskontroll inte kan visa upp uppgifter som stärker att transporten sker enligt reglerna ska polis eller tull kunna använda sig av klamping tills dess att eventuella böter har betalats eller felet åtgärdats.
Klampning innebär att fordonet förses med en mekanisk låsanordning eller elektronisk utrustning för intensivövervakning. På så sätt ska fordonet kunna låsas fast i upp till 24 timmar.
Förslaget innebär större kontroll av den så kallade cabotagetrafiken, det vill säga när utländska företag kör i Sverige, men lyder under hemlandets regler.
– En god regelefterlevnad bland svenska och utländska transportörer är viktigt för att upprätthålla hög trafiksäkerhet i samhället och konkurrens på lika villkor inom yrkestrafiken. Med de förslag som vi nu lägger får polismyndigheter och Tullverket möjlighet att istället omhänderta frakthandlingar, fordonsnycklar eller att klampa fordonet, säger Annika Troive, som är en av utredarna på Transportstyrelsen.
Diskutera: Vad tycker du om fastlåsning av olagliga lastbilar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vänta bara tills någon utländsk åkare blir "kränkt", då lär det ökända Svenska PK-drevet gå igång och detta sinnrika förslag försvinner lika fort som det dykt upp.
Ett utmärkt förslag! Har bara svårt att förstå varför man endast skall kunna hålla kvar bilen i 24 timmar. Skall naturligtvis vara så att eventuella böter skall finnas på myndighetens konto innan man släpper bilen.
Jag håller med JorgenE. Förslaget är bra men vi är alldeles för flata för att kunna genomföra det.
Känns åtminstone som om man börjat förstå, inte en dag för tidigt!
Man får ju hoppas att polisen använder verktygen, om dom bara får dom!
Samma sak kunde väl tillämpas även på de tiotusentals personbilar som är registrerade på bulvaner... med hundratals miljoner i obetalda avgifter och skatter.
Som en åtgärd för att komma åt många av de utländska åkare som bedriver olaglig inrikestrafik i Sverige är detta något som polisen har behövt i många år, cabotage har varit ett problem sedan väldigt länge och man har inte kunnat komma åt det effektivt, men 24 timmar är för kort. Som Kjell 45 anser ska naturligtvis alla böter vara betalda innan bilen släpps. Åkeriföreningen har klagat väldigt länge utan tidigare resultat.
I denna hantering kommer en hel del svenska bilar att åtgärdas på samma sätt. Det är inte bara utländska åkare som struntar i bestämmelserna. Det är vanligare än man tror att när chauffören vägrar köra med t.ex. dåliga däck eller andra fel, blir uppsagd trots att det är chauffören som i första hand råkar illa ut.
Focus, om man bötfäller en svensk, får han kredit en månad, annars hamnar det hos fogden.
Inte riktigt det man var ute efter här, men visst hade det varit bra att kunna stoppa trafikfarliga bilar från fortsatt färd, oavsett fordonsslag.
Du tror väl inte på fullaste allvar att svenska myndigheter vågar behandla utländska och inhemska förare olika?
Detta är ju just ett förslag i den riktningen, så gör man i alla andra eu-länder, om man inte tar böterna på plats, vanligt det med.
Om det blir verklighet är ju inte säkert........
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.