Nästa artikel
Sverige hamnar i topp i trafiksäkerhet
Nyheter

Sverige hamnar i topp i trafiksäkerhet

Publicerad 21 februari 2014 (uppdaterad 8 maj 2014)
Enligt en amerikansk undersökning är Sverige är ett av de säkraste länderna att sätta sig bakom ratten i, medan charterfavoriten Thailand är näst farligast i världen för bilresenärer.

I undersökningen som har sammanställts av forskare vid University of Michigan i USA jämfördes 196 länders dödstal i trafiken under året 2008. I snitt dog 18 personer per 100 000 innevånare i hela världen det året.

Sverige är ett av de land i undersökningen som har minst dödsfall i trafiken. Med siffran 5 dödsfall per 100 000 innevånare, delar landet sin plats på listan med bland annat Norge, Schweiz, Storbritannien och Japan. Maldiverna är det säkraste landet i världen, med enbart 2 dödsfall.

Farligaste landet att köra bil i är Namibia. Här inträffade 45 dödsfall på 100 000 innevånare. På andra plats kommer Thailand med 44 dödsfall.

Thailand är ett av de mest populära resmålen för svenskarna under vinterhalvåret, enligt researrangören Tickets Novusundersökning för säsongen 2013/2014. Thailand ligger på andra plats när det gäller antalet resebokningar, tätt efter Spanien.

Diskutera: Vågar du åka bil i Thailand?

Några av de farligaste och säkraste länderna att köra bil i:

Antal döda i trafikolyckor per 100 000 innevånare under 2008.

Farligast:

Namibia: 45

Thailand: 44

Iran: 38

Sudan, Swaziland: 36

Venezuela: 35

Kongo: 34

Dominikanska republiken, Malawi, Irak: 32

Säkrast:

Maldiverna: 2

Tadzjikistan, Malta: 3

Israel, Nederländerna: 4

Sverige, Schweiz, Japan, Storbritannien, Norge: 5

Danmark, Island, Bosnien-Hercegovina, Singapore: 6

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-02-21 13:27
true believer

Har läst om det på expressen innan Vib det är flera länder som hamnar på topp b.l.a England och Schweiz inte bara Sverige, tycker ändå är mycket farligt att köra bil i Sverige!

#2 • Uppdaterat: 2014-02-21 13:31
Hackenbush

Roligt att man visar en bild på en bil i diket i en artikel om hur säker man är bakom ratten i Sverige

#3 • Uppdaterat: 2014-02-21 18:03
Krister_L (ej verifierad)

Jag håller med Leifer, min fru är från Thailand och vi har en egen bil där. Jag har åkt/kört massor av mil i Thailand och visst ser man en och annan olycka där men egentligen ganska sällan med tanke på trafiken. Trafiken i Bangkok är horribel, men det går trots allt ganska sakta och på något underligt sätt undviker man oftast allvarligare olyckor trots att det är trångt som fan. På "Express-way" däremot står man däremot på som vore det ett F1-lopp, men man ser egentligen sällan olyckor där heller.

// Krister

#4 • Uppdaterat: 2014-02-21 18:09
Krister_L (ej verifierad)

Helt klart är det moped och motorcyklar som far mest illa. Ofta kör de som taxi och kryssar fram mellan bilarna med dödsförakt i blicken och med en kvinnlig passagerare sittande tvärs över bakre sadeln utan hjälm. Jag har testa ett anta ggr själv, för det är ett oslagbart snabbt sätt att ta sig fram i rusningstrafiken.

// Krister

#5 • Uppdaterat: 2014-02-22 08:58
S.Sörensen

Har själv kört "moped" i Thailand, De ser ut som mopeder men är i själva verket lätta Mc på 100-120 kubik. Att kalla de hjälmarna de använder för hjälm
skulle jag vilja kalla ett skämt, snarare ett halvt äggskal med rem för hakan.
Vad en dylik ska skydda vid en eventuell smäll vet jag inte.
Man kör även i klädsel som knappast skyddar vid en avåkning/omkullkörning.

#6 • Uppdaterat: 2014-02-22 10:32
Pensionären

Att bara räkna antal omkomna i trafiken per 100.000 innevånare är litet väl förenklat. I Thailand är det säkert ett stort tillskott i form av turister som inte ingår i befolkningsmängden. Men den stora frågan är väl hur många fordon som färdas på vägarna per 100.000 innevånare. Dvs hur många fordonskilometer är det per innevånare. Den uppgiften är ju viktig om man ska bedöma risken att färdas i ett land. Sen skiljer det sig säkert åt var i landet:-)

#7 • Uppdaterat: 2014-02-22 11:53
Bortom

Ett land kan uppfattas relativt ´säkert´ om olyckorna inte rapporteras in, typ Indien, Pakistan o.d. Sen undrar jag hur vet man antalet fordonskilometer i länder där besiktning inte förekommer. Det finns faktiskt många delstater även i USA där det inte finns besiktning alls. Så jag tar denna ´statistik´ med en STOR nypa salt...

#8 • Uppdaterat: 2014-02-22 18:49
Hälsingen

De flesta bilarna i Thailand är tillverkade i Asien.
Där har ni förklaringen.

#9 • Uppdaterat: 2014-02-22 22:22
Krister_L (ej verifierad)

Det skulle alltså vara lättare att köra på en moped med en asiatisk bil.

// Krister

#a • Uppdaterat: 2014-02-22 23:01
MickeAn

Bortom,
precis som du säger är det svårt att veta antal fordonskilometer och det är svårt att veta hur mycket olyckor som rapporteras i olika länder.

Därför har forskarna använt antal döda i trafiken per 100.000 invånare. Antagandet är att åtminstone dödsolyckor rapporteras i princip i lika stor utsträckning i alla länder.

Kritiken man kan ha mot statistiken är att länder där varje människa i snitt kör få kilometer får ett resultat som är bättre än vad den relativa risken är per kilometer, och vice versa.

Fördelen med att relatera det till antal invånare är att man får ett mått som relaterar till risken att drabbas av en dödsolycka om man reser till och från jobb etc på samma sätt som alla andra gör i sitt land, dvs statistiken är ett mått på dödsrisken för medelsvenssson i respektive land.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.