Att parkera bilen och betala för sig i en app har visserligen fördelen att du bara betalar för tiden du faktiskt parkerar – inte mer än så.
Men det kan också ställa till en hel del problem och frustration. I vårt test av parkeringsappar fanns flera exempel på appar som borde göras om från grunden och som vållar bilägarna alldeles för mycket huvudbry.
I värsta fall kan teknikstrul och otydlig information från företagen bakom apparna leda till parkeringsböter.
Förväntas ändra rutinerna
Nu har Konsumentverket granskat sju stora p-appar och avslöjat flera brister.
– Ett bolag marknadsför sin app med ”inga dolda avgifter” vilket kan ge intrycket att det inte kostar något utöver själva parkeringskostnaden. Men i själva verket tar företaget ut en serviceavgift varje gång du parkerar. Det är vilseledande, säger Daniel Eliasson, jurist på Konsumentverket.
Läs också: Test av 9 parkeringsappar – den här ska du undvika
Det är inte förbjudet att ta ut en extraavgift för parkeringen, men då ska tjänsten inte marknadsföras som ”avgiftsfri”. Enligt Konsumentverket ska också bilägare som använder en app som visar sig ha ett tekniskt fel eller liknande kunna få ersättning för eventuella bötesbelopp, inte bara för vad själva parkeringen kostade.
De företag som får kritik av Konsumentverket förväntas ändra sina rutiner. Om bristerna inte åtgärdas kan Konsumentverket öppna så kallade tillsynsärenden.
Företag:
• Aimo Park Sweden
• Apcoa Parking Sverige
• Swedavia
Appar:
• MobilPark
• Apcoa Flow
• Swedavia Airports
• Parkster
• Easypark
• Mobill
• SMS-Park
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Extra avgifter ingår i priset.
Det är ju därför det heter extrapris.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.