De senaste åren har flera företag kritiserats för att ha använt olika miljöargument i annonser och marknadsföring på ett sätt som inte är tillåtet.
Vi har till exempel skrivit om Skoda som beskrivit en bilmodell som ”grön” och om hur mackkedjan OKQ8 kallat en biltvätt för ”miljövänlig”.
Den typen av argument är bara tillåtna om de är tydliga för konsumenten och om de kan backas upp med ordentligt faktaunderlag från företaget bakom reklamen.
Tidigare i september klassade Reklamombudsmannen också en husbilsannons som lockade med ”miljöbonus” som vilseledande.
Nu har Konsumentverket uppmärksammat att en husvagnsannons från Hobby som kan klassas som vilseledande. I annonsen, som visar tre husvagnar, finns texten ”Den ljusnande framtid är vår – välj en klimatsmart semester”.
Det är just ordet ”klimatsmart” som får Konsumentverket att reagera – det tolkar många som att produkten bara har ett marginellt klimatavtryck.
Hobbys argument är att en husvagnssemester ger mindre miljöpåverkan än exempelvis en flygresa, men Konsumentverket kräver att texten förtydligas och myndigheten ställer sig tveksam till om husvagnarna är särskilt klimatsmarta ur ett livscykelperspektiv.
Hobby får nu möjlighet att svara Konsumentverket och förklara vilka åtgärder som ska tas. Först därefter tar myndigheten ställning till om ytterligare åtgärder krävs.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Klimatsmart är att sova i tält.
Men när det gäller bilar så är det ok att det kallas miljöbil hit och dit? trots att tillverkningen av varje ny bil är rena döden för miljön. Allt som har med miljö att göra är fifflarnas paradis. Här finns det stora pengar att hämta. Bara att låtsas att nåt är bra för miljön.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.