Nästa artikel
Krav på höjd koldioxidskatt
Nyheter

Krav på höjd koldioxidskatt

Publicerad 19 februari 2015 (uppdaterad 23 februari 2015)
Naturskyddsföreningens generalsekreterare Svante Axelsson säger i en debattartikel att koldioxidskatten borde höjas rejält. Men Bil Swedens VD Bertil Moldén håller inte med.
Svante Axelsson menar att det har blivit för billigt att köra bil. Enligt hans beräkningar har milkostnaden för en ny bil sjunkit från nio kronor till sju kronor under de senaste tio åren. För att främja utvecklingen av miljöbilar menar han därför att koldioxidskatten bör höjas från  nuvarande 1, 12 kronor per kilo till 2 kronor per kilo. Det skriver han i en debattartikel i Dagens Nyheter (DN) 17/2.
 
Bil Swedens VD Bertil Moldén menar däremot att Sverige redan har världens högsta beskattning av koldioxid och att bilägarna redan är överbeskattade. Därför menar Bertil Moldén i ett svar i DN 18/2 att ytterligare beskattning av bilägandet är obefogad. Han menar också att en skatteökning skulle drabba glesbygden hårt och att förslaget knappast kommer vinna stöd utanför tullarna i Stockholm.
 
Diskutera: Vad tycker du om koldioxidskatten?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2015-02-20 07:02
trasten

@ Swemba Jag vet hur ett kretslopp fungerar. Fyller man på ohejdat i ett sådant är det något som skiter sig i slutändan. Det är mycket möjligt att din balkonglåda blir lite piggare men med tanke på skogsskövlingen i världen är det en fis i rymden.

#w • Uppdaterat: 2015-02-20 07:18
hultarn

Mistro: Och Discovery är ju en väääldigt vetenskaplig kanal, som inte alls nyttjar diverse kändisar för att dra tittare.... ;-)
Det bevisas väl om något när det gäller programmet "Moonshiners", i verkligheten skulle de knappast kunna framträda i bild om de gjorde nåt olagligt. Fast, det låtsas ju inte Discovery om.

Trovärdigheten ligger i nivå med aftonbladet, men det är klart: det finns ju de som blint tror på allt som skrivs och sägs i media...

Har stormarna blivit fler och värre de senaste hundra åren? Nej, det är en myt.
Har jularna blivit grönare de senaste åren? Nej, det är en myt. Se här:
http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.19229.1418741813!/image/vit_jul_diagram.png_gen/derivatives/Original_1004px/vit_jul_diagram.png

IPCC har fått backa rejält när det visat sig att de totalt fabulerat, som t.ex. att Mount Everest skulle bli snöfritt 2030. Gång på gång ändrar de sig, deras "sanning" är ju skapad av rena antaganden.
Nu har de till och med krupit till korset och erkänt bl.a. att man inte kan urskilja någon ökad, eller minskad, nederbördsmängd globalt under den tid då koldioxidökningen varit som störst, dvs. från 1950 och framåt.
De översvämningar som uppträder är ett resultat av ivern att skapa våtmarker, man slutar muddra floder och vad händer? Vart ska vattnet ta vägen?

MP ligger också på en lagom vetenskaplig nivå med uttalalanden i stil med "vi måste minska utsläppen, för att slippa jordbävningar och tsunamis..." Men, hallå?

#x • Uppdaterat: 2015-02-20 08:11
Mistro

Vad är det för antagande och sann fakta som du lyssnar på då "Hultarn"?
Du får gärna tro så mycket du vill på den verklighet som du vill vinkla till men det är på inget vis logiskt!
Vi står inför enorma problem som någon måste lösa framöver och det beror på vår hunger utav att leva bättre,men hur bra mår vi när vi inte kan andas in ren luft?
Att fortsätta skrika "falskt alarm" åt de rapporter som kommer in är bara så otroligt naivt. Men som sagt,om det ger någon ett bättre samvete så finns säkert inte problemen.

#y • Uppdaterat: 2015-02-20 09:00
hultarn

Mistro: att utsläpp skitar ner har nog ingen förnekat, men samtidigt så är det så mycket myter och skapade sanningar som sprids via media, och som sagt: sälja lösnummer på rädslor går bättre än sanningen.

Det vinklas rejält, och när någon ifrågasätter det, så blir denna genast rejält nedsablad.

Följande saker sprids inte i media:
- Det finns ingen statistiskt säkerställd global temperaturhöjning alls på 18 år.
- Årets minimum för havsisen i Arktis över det rekordminimum som vi kunde se 2012, och även högre än 2007, 2008 2010, 2011 och 2013. Isen på Arktis ökar alltså. Samtidigt når isen i Antarktis nya rekordnivåer.
Över huvud taget så har alarmisterna otur med extremvädren: Inga fler stormar eller orkaner, inte mer extrem torka än tidigare, inte fler eller intensivare tornados, inte fler skogsbränder, osv.
Koldioxidpaniken är inte vetenskapligt fastlagd.

Gå in på hemsidan jag visade tidigare, följ länkarna och läs. Jorden är inte platt.

#z • Uppdaterat: 2015-02-20 09:26
Mistro

Är fortfarande övertygad om att krafterna att tysta ner hur läget egentligen ligger är betydligt starkare än de krafter som du beskriver "hultarn"
Samma sak då vi pratar om så mycket annat i samhället. ( mest makt vinner )
Förvisso en helt annan diskussion men ändå miljö och bilorienterad,..skulle det vara en slump att det finns så få möjligheter att ladda sin elbil utefter vägnätet? Att de laddare som finns sällan fungerar eller att de nu har belagts med en skrattretande kostnad?
De stackars få elbilarna som finns skall utplånas med alla medel redan innan de har fått ett fäste på marknaden.
Idag finns det ca 8400 laddbara bilar i landet vilket är en ökning med 149% på ett år. Man beräknar att antalet lär vara ca 15500 när året är slut. Skrämmande siffror för elbilshatarna som lever på att hålla myten vid liv om att världen INTE håller på att förstöras.
Om elbilen står för ca 40% så finns det ca 3300 bilar totalt som inte behöver tankas med Bensin/Diesel/Etanol ...Samtidigt såldes det bara i fjor över 300.000 andra bilar. Precis som elbilen ständigt under 100 år har motarbetats vilket givetvis har lett till att utvecklingen utav dessa har stannat av så bevakar samma starka krafter sina inkomster i andra sammanhang.(med alla medel) Om planeten lider skada bryr sig inte dessa men bäst är ju om alla tror på jultomten och att ingen skadlig nedskräpning sker.

#110 • Uppdaterat: 2015-02-20 10:24
Swemba

@Mistro, tillhörde du de som trodde på Milleniebuggen också? Medias rapportering var totalt ensidig och det var idel experter i tv-rutan som uppmanade allmänheten och företagen at Milleniesäkra allt från mikrovågsugnar till hissar, annars skulle katastrofen vara ett faktum. Milleniebuggen omsatte rejäla pengar och gav uppkomst till många nya företag. Låter det bekant?

I dag har vi Klimathotet som omsätter tusentals miljarder och har blivit en självrullande snöboll.
Åsiktskorridoren är smalare än någonsin och incitamenten att ifrågasätta denna miljardindustri som klimathotet har blivit är självklart obefintlig bland alla de som jobbar med det.

IPCC-chefen själv tjänar miljarder på sina företag som jobbar just klimathotsrelaterat.

Om nu krafterna att tysta ner hur det egentligen ligger till vore starkare än de som sitter på sanningen, så hade du väl hört mer skepsis i media, tycker du inte?
Nej, när det gäller pengar och makt så är det klimatalarmisterna som har det överväldigande övertaget.

#111 • Uppdaterat: 2015-02-20 10:30
Swemba

Man ser här i kommentarerna att klimatalarmisterna har lyckats med sin lobbyism. Mistro m.fl tror att Co2 är en skadlig gas som "smutsar ner" och att vi snart inte kommer att kunna "andas ren luft".
Tragiskt!

Den enda dokumenterat vetenskapliga effekt som mer Co2 har är ökad växtlighet. Ökad växtlighet ger mer resurser till jordens människor, den minskar ökenspridningen och renar luft och hav.

http://www.naturalnews.com/039720_carbon_dioxide_myths_plant_nutrition.html

#112 • Uppdaterat: 2015-02-20 10:33
hultarn

Mistro har en bra poäng om elbilarna, Norge har ju varit föregångare när det gäller dem.
De flesta skulle klara sig bra med en elbil idag.

Jag skulle gärna ha en elbil att köra med dagligen, och sedan ha en andrabil som behövs för längre turer.
Men, det förutsätter förstås att den senare inte beläggs med hög vägskatt, skatten ska ju tas på bränslet. En bil som står stilla orsakar ju inget slitage eller utsläpp!

Och.. en Tesla vore ju läckert! (om den kostade rimligt...)

#113 • Uppdaterat: 2015-02-20 12:36
Styggavargen

Jag håller med "hultaren" här, mycket har hänt med klimatet på kort tid och de flesta verkar inte inse allvaret. Men visst, fortsätt ni köpa fyrhjulsdrivna SUV:ar ... men förvänta er inte att hitta någon snö att använda dem i södra Sverige. Nu börjar det också bli varmt uppe i fjällen, och det förekommer stora variationer på kort tid. Som vi sett på många håll på senaste tiden, stormar... overkligt mycket nederbörd på ett område på kort tid osv. Vädret känns inte längre stabilt. Visst, solens solstormar kan säkert ha en viss inverkan på klimatet men det är inte hela sanningen. Vi i Sverige är ganska förskonade ifrån miljöförstöringen som pågår, åk till Kina (varit där i omgångar)..i vissa städer är sikten 10-20 meter pga alla avgaser mm. Det var så illa att jag hittade ett berg bakom all smog efter 3 dagar när vädret blev lite bättre och en del smog försvunnit.

#114 • Uppdaterat: 2015-02-20 12:45
Reverend Benny

Det är väl inte fel att man får betala för det man släpper ut. Jag får ju betala mer i sophämtning om jag slänger mer.
Även om jag är för att man ska betala för att få släppa ut så missar man lite målet känns det som. Koldioxidskatt är ju iofs ett enkelt sätt att mäta men känns som man också borde vägt in andra saker som te.x. partiklar, bränsletyper och att man ser hela kedjan från ax till limpa när det gäller fossila bränslen.

Även om klimatet är viktigt så är det minst lika viktigt att få ner utsläpp i våra storstäder där folk dör pga dålig luft. Där kan man ju kolla in fransosernas utspel rörande dieselbilar och hur dom tänker framåt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.