Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström granskar en Audi A6 Avant -07.
I en ny skrivelse till bilbranschens uppmanar Konsumentverket till en ändring av garantibegreppet som de anser lurar konsumenten.
Redan 2005 kom Konsumentverket och bilbranschens intresseorganisation Bil Sweden fram till att det krävdes ett förtydligande kring många generalagenters vilseledande rostskyddsgarantier.
Sedan dess har turerna kring detta varit många. I början av juni hörde Konsumentverket åter av sig till Bil Sweden och uttryckte nödvändigheten i att det allmänna begreppet ”rostskyddsgaranti” specificeras för att motverka att kunderna vilseleds.
I dag gäller den oftast 12 år långa rostskyddsgarantin främst så kallad genomrostning, vilket i själva verket innebär att få av de vanligaste rostskadorna omfattas.
Vi Bilägare undersöker rostskyddet på alla testad bilar, här hittar du samtliga testade modeller.
Bil Sweden svarar på skrivelsen genom att återigen hävda att de uppmanar sina medlemmar att skifta till formuleringen ”garanti mot genomrostning” i stället för ”rostskyddsgaranti”.
Vissa har gjort ändringen men om Konsumentverket inte ser mer genomgående resultat överväger de att gå ut med ett förtydligande kring den vaga garantiformuleringen till bilkunderna via sina egna kanaler.
Diskutera: Litar du på bilindustrins garantier?
Sedan dess har turerna kring detta varit många. I början av juni hörde Konsumentverket åter av sig till Bil Sweden och uttryckte nödvändigheten i att det allmänna begreppet ”rostskyddsgaranti” specificeras för att motverka att kunderna vilseleds.
I dag gäller den oftast 12 år långa rostskyddsgarantin främst så kallad genomrostning, vilket i själva verket innebär att få av de vanligaste rostskadorna omfattas.
Vi Bilägare undersöker rostskyddet på alla testad bilar, här hittar du samtliga testade modeller.
Bil Sweden svarar på skrivelsen genom att återigen hävda att de uppmanar sina medlemmar att skifta till formuleringen ”garanti mot genomrostning” i stället för ”rostskyddsgaranti”.
Vissa har gjort ändringen men om Konsumentverket inte ser mer genomgående resultat överväger de att gå ut med ett förtydligande kring den vaga garantiformuleringen till bilkunderna via sina egna kanaler.
Diskutera: Litar du på bilindustrins garantier?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Skulle vara trevligt att få garantier som är mer värda än pappret det är skrivet på.
Det borde även tydligt framgå att man inte får hänvisa till trolleriplåt när plåten har rostat bort, så att det även omfattar japanska bilar.
Vi-Bilägare har redan omvärderat Audi A6 rostskydd till en trea samma som Prius första bil i Sverige från -2000 som fick höjt till en trea från att ha haft en tvåa tidigare så nu väntar jag bara på att min Prius från -2000 skall få liknande rostproblem som den sju år yngre premiumbilen Audi A6 Avant redan fått då rostbetyget är desamma på bilarna numera.
Att man kan sitta och hylla Toyotas rostskyddsgaranti är för mig fullständigt vanvettigt. Toyotas rostskyddsgaranti är lika usel som andra tillverkares rostskyddsgarantier. Min jobbkollega upptäckte att det hade börjat rosta under instegslisten på sin Prius gen 3 årsmodell 2012 när han städade ut bilen, Toyota gick med på att byta ut instegslisten. Omlackering var inte att tala om.
Jag har inte haft några problem de få gånger jag har behövt utnyttja garantin.
Bilarna Citroen c1, Peugot 107, Toyota Aygo kommer från samma plattform och har lika komponenter och och dåliga betyg på rostskyddet. Dom har alla samma brister och fick som begagnade på årsmodell 2011 ett minus på att det läckte olja från motorn. Många får byta koppling och hjullager före 10000 mil för det är ju i stort sett likvärdiga bilar. Där borde det finnas information om kunderna som köpt Toyotan får rosten lagad gratis och om dom som köpte franskt fick betala själva. Om det är så borde det ju bara säljas Toyotas modell här i Sverige för att laga rost är ganska dyrt.
Jag förstår mig inte på folk som väljer lackskydd på bilen för 5000 kr i stället för att underredsbehandla bilen för samma kostnad.
När man ser på allt gnällande om rostskydd borde det vara prio no 1.
Jag har samma goda erfarenhet av Toyotas rostskyddsgaranti som Shogun.
Upptäckte en rostbubbla på bakluckan vid bakrutetorkarinfästningen på min dåvarande Avensis kombi (av första generationen) och vände mig till min Toyotaverkstad som efter kontakt med generalagenten gav mig en ny baklucka utan kostnad. Bilen hade då rullat över 20000 mil.
Även jag kan intyga att toyota tar ansvar. Men även Hyundai e generösa om rostgarantin inte täcker. Mercedes vet jag inget om, annat än att många av dom ser ut som knäckebröd undertill.
Rostskyddsgaranti är av samma kaliber som när mätaren är skruvad. Rent bedrägeri, alltså.
Anser att EU skulle införa tvingande regler för garantier på bilar, som rostskydd och mot fel. En bil tar alldeles för mycket resurser i anspråk, både miljömässiga i tillverkningen och ekonomiska, för att rosta sönder eller gå sönder redan efter ett par eller några få år.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.