Kia Sorento får bara en tvåa i rostskyddsbetyg.
Kia Sorento är obehandlat bakom underredsplasten och spridningen av rostskyddsmedlet är dålig.
Karossen är helt i stålplåt och såväl motorhuv, baklucka som dörrar är bristfälligt tätade i hörnen. Invändig behandling finns i dörrar och huv, men rostskyddsmedlet är dåligt spritt och gör därmed ingen större nytta. Balkarna under bilen är också behandlade inuti, men även där är spridningen av rostskyddsmedlet mycket dålig.
Större delen av Kias underrede täcks av plastsköldar. Under dem finns ingen behandling (se bild ), men alla skarvar är noggrant tätade och samma sak gäller de flesta andra skarvar under bilen. Mindre bra är att underredet saknar slitskydd på de ställen som inte täcks av plastsköldarna. Plus för bra stänklappar fram som förhindrar blästring.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Större delen av Kias underrede täcks av plastsköldar. Under dem finns ingen behandling (se bild ), men alla skarvar är noggrant tätade och samma sak gäller de flesta andra skarvar under bilen. Mindre bra är att underredet saknar slitskydd på de ställen som inte täcks av plastsköldarna. Plus för bra stänklappar fram som förhindrar blästring.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Men garantierna är väl frirostiga,det är vad många vill ha.
att även premiummärken har haft rost problem stämmer men de har gjort mycket och nästan eliminerat detta och vad det gäller billiga skapelser,gott folk billigt och bra har aldrig gott ihop eller hur,köpa billigt kostar mindre i början och efter en tid kommer kostnader att stiga upp i taket och med tanken på vad en bil kostar idag finns det väl ingen vettig människa som tycker att rost och alla andra saker som utsätter de för ännu högre kostnader på nya bilar är acceptabla men som sagt snålar man i början då får man förvänta sig allt möjligt.
Vill minnas att vi häromveckan fick läsa om att Volvo minskat rostskyddsmedlet högst radikalt på sin paradmodell XC90 så det kanske ligger i tiden - även om det känns helt horribelt. Sen finns det väl bl a japanska bilmärken som också tillämpar denna "rostskyddsmedelsfria" metod så Kia Sorrento lär knappast vara ensam även om det inte är nåt försvar... Sen finns det ju billiga bilar som Dacia som enligt bl a ViB har ett bra rostskydd så bilpriset i sig styr nog inte hur väl rostskyddet är utfört.
Hyundai står väl bakom Kia till 35 % där det är stort samarbete med motorer och lådor, men det borde vara skillnad på underedesbehandlingen ?
Japsen, jag kör hellre med en rostkänslig bil än med en utan fungerande krockkuddar. Det är enkelt att kräva att en fullvärdig underredsbehandling ska ingå i köpet. Du kan tex välja minsta hjuldimension och stryka lite lull-lull så får du över till underredsbehandlingen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.