Nästa artikel
Konstgjort ljud till tysta bilar
Nyheter

Konstgjort ljud till tysta bilar

Publicerad 7 juli 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Tysta bilar kan bli tvungna att utrustas med konstgjort motorljud. Japanska regeringen utreder nu trafikfaran med ljudlösa el- och hybridbilar. Vad tycker du om tysta bilar, behagligt eller trafikfara?
Sedan allt fler hybrid- och elbilar rullar på de japanska vägarna ska nu den landets regeringen utreda bilarnas låga ljudnivå, det rapporterar brittiska bilmediet Autocar.

Problemet har uppenbarats sedan försäljningssuccéerna av bland annat Honda Insight och Toyota Prius. Bilarna anses så tysta att de kan vara en trafikfara för bilister och fotgängare, särskilt för synskadade.

"Blinda är beroende av ljud när de promenerar, men det finns inget motorljud från hybridbilar när de kör med lägre hastighet", säger en representant för japanska transportdepartementet.

Panel ska undersöka konstgjort buller

Därför har regeringen samlat en rådgivande panel beståendes av forskare, representanter för synskadade, konsumenter, polis och bilindustrin för att undersöka problemet.

Vid gruppens första möte var man överens om att en konstgjord ljudfunktion var nödvändig. Däremot inte om vilket sorts ljud - bara att ljudet ska skapa aktsamhet. Gruppen enades också om att hybridbilar har en viktig roll när det gäller att minska buller från vägarna, vilket visar på att frågan har flera sidor.

I slutet av 2009 ska panelen träffas igen och komma med ett förslag som senare kan bli japansk lagstiftning.

Ska tysta bilar ge ifrån sig konstgjort motorljud? Vad tycker du? Kommentera!
Testvinnaren - genomtänkt koncept

1. När Yeti pensioneras passar Skoda på att flytta fram positionerna för sin minsta suvmodell. Trots namn- och storleksbytet behåller Karoq det smarta baksätet med separat avtagbara och inställbara fåtöljer. För att vara en komfortinriktad crossover kunde bullernivån vara lägre och Opel är roligare bakom ratten, speciellt vintertid tappar Karoq skärpa på hal väg. Totalt sett är Karoq en av de rymligaste och mest praktiska modellerna under 4,4 meter med vardagsvänliga lösningar och utsökta LED-strålkastare med en ljusbild i nivå med betydligt dyrare premiumbilar. När Karoq dessutom är billigast att äga blir Skodas kompaktsuv det bästa köpet.

2. Bekväm fransyska med tysktrimmande köregenskaper är ett lysande grundrecept. Bakom ratten imponerar Opel med både bäst komfort och körkänsla. Men drivlinan saknar stadssmidighet och flera onödiga utrustningsmissar ger en silverpeng med mersmak.



3. Klassledaren från Nissan har blivit bättre efter uppdateringen, förutom tabben med det klenare helljuset. Tyvärr är 1,2-literssnurran hopplöst föråldrad. Själva bilen är hyfsad i mycket men inte bäst i någon rond.





 

Kommentar av Calle Carlquist, testförare: Synd att Skoda bytte allmänkaraktär så kraftigt mellan Karoq och föregångaren Yeti, personligheten försvann. Men visst är nykomlingen bra, en riktig allrounder med hög flexibilitet och praktiska detaljer i högsätet – ganska klar testvinnare. Opel blev dock min personliga favorit, vilket jag inte hade trott i skenet av den bleka Peugeot 3008 den bygger på. Utmärkt åkkomfort, det är viktigast för mig. Nissan var klassvinnare vid debuten men känns redan uråldrig.



Kommentar av Nils Svärd, testledare: Väder kan avslöja mycket. Ju mer vinter och ju sämre vägar, desto bättre blev Opel. Grandland X är mitt val om jag bodde lantligt – och om Opels LED-ljus inte såldes till ett hutlöst överpris. Men Karoq är en smartare produkt med flera kluriga finesser och lättare att ”skräddarsy” till ett billigare pris. Qashqai genomsyras av ”det duger-tänk.” Ingen dålig bil med en annan motor, men nykomlingarna ger mer bil för pengarna.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-07-07 16:20
Gustav O (ej verifierad)

Konstgjort motorljud verkar lite töntigt. I Kina spelar bilarna som spolar rent gatorna varje dag en inte allt för påträngande melodi för att folk ska hålla sig undan.
Kanske är det bättre att utbilda förare till tysta bilar?

#2 • Uppdaterat: 2009-07-07 16:21
BJÖRN (ej verifierad)

prova plingljud som ex. cykelringklocka eller asdic
(används vid ubåtsjakt)finns även att avlyssna i Apple iPhone som ringsignal

#3 • Uppdaterat: 2009-07-07 16:51
Nalle (ej verifierad)

Varför inte en skallerorm i bakluckan, skulle funka bra mot tjuvar också...

#4 • Uppdaterat: 2009-07-07 17:00
Reidar (ej verifierad)

Återgå till en person gående framför bilen med en röd flagga. Beprövad teknologi från bilismens barndom

#5 • Uppdaterat: 2009-07-07 18:10
Conny Karlsson (ej verifierad)

Tänk på att de ligger lite före oss i Japan. Men när Volvo kommer med hybrider om X antal år så kommer dessa problem också till oss i Sverige. Frågan är om man då kan vara lika ironisk då och ge förslag på ringklockor och gubbar som går med en flagga framför Volvon. Nähej skulle inte tro det ;o)

#6 • Uppdaterat: 2009-07-07 19:06
Hmmm... (ej verifierad)

Försvinner däckljudet om bilen går på el?
Har gått efter vägen när stora tyskar kommit smygandes tillex bmw 745 och inte för motorn speciellt mycket liv där men bilen hörs väl ändå.

#7 • Uppdaterat: 2009-07-07 19:56
Sune S (ej verifierad)

Problemen finns bara vid låg hastighet. Det kanske blir som för ringsignaler till mobiltelefoner, att man kan köpa olika ljud. Men ljuden måste nog vara godkända. Skräcken vore om alla bilar lät som glassbilen.

#8 • Uppdaterat: 2009-07-07 20:06
Robert Halén (ej verifierad)

Man kan använda ljudet som från hajenfilmerna.

#9 • Uppdaterat: 2009-07-07 20:13
ELLGE (ej verifierad)

Det finns ju en del förslag redan här som knappast vara allvarligt menade. Att det behövs någon form av ljud borde var och en förstå som vistas i trafiken och i synnerhet stadstrafik. Vilket ljud det kommer att bli är svårt att sia om men ngt enhetlig och varierande beroende på hastighet, kanske ngt som Gustav O är inne på

#a • Uppdaterat: 2009-07-07 21:26
Saabnisse (ej verifierad)

Jag tror att det här är ett överdrivet problem.
Det finns inga bilar som går så tyst att inte de med nedsatt syn hör dem, men det är klart att om omgivande buller är väldigt starkt så kan det säkert hända.
Varför inte se till att bakgrundsoljudet minskar?
Förbjud t.ex. all skränig pop-musik som inte avlyssnas via isolerade öronsnäckor.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.