Samarbetet mellan italienska Pininfarina och franska Bolloré tas nu till nästa steg. Elbilen Pininfarina Bluecar börjar produceras i mindre upplaga nästa år.
Under bilsalongen i Paris förra året presenterades Pininfarina Bluecar som ett framtidskoncept. Men det visar sig nu vara mer än så. Designföretaget Pininfarina bekräftar nu att man tillsammans med franska batteritillverkaren Bolloré kommer börja produktion av de första bilarna under 2010.
Full serieproduktion kommer uppnås någon gång mellan 2011 och 2017. Vid 2015 förutspår man att produktionen ska vara uppe i 60 000 exemplar om året.
Men vad är det för bil vi pratar om?
Räckvidd på 25 mil
Tillverkaren kallar bilen för en kompakt fyrsitsig flexbil med fem dörrar. Bilen är helt eldriven och får sin kraft från lithium-polymerbatterier kombinerat med en anordning som lagrar energi under inbromsning. Denna energi används sedan när bilen startar igen och betyder snabbare acceleration, längre räckvidd och längre livslängd.
Räckvidden är enligt företaget 250 kilometer och batterierna ska endast ta ett par timmar att ladda till full kraft. Motorn är på 67 hästkrafter och accelererar från 0 till 60 km/h på 6,3 sekunder samt har en maxfart på 130 km/h.
"Född till elbil"
Förutom batteritekniken står bilen enligt Pininfarina ut i en aspekt: att bilen är född till att vara en elbil och inte har sitt ursprung i en tidigare produktionsbil med förbränningsmotor.
Full serieproduktion kommer uppnås någon gång mellan 2011 och 2017. Vid 2015 förutspår man att produktionen ska vara uppe i 60 000 exemplar om året.
Men vad är det för bil vi pratar om?
Räckvidd på 25 mil
Tillverkaren kallar bilen för en kompakt fyrsitsig flexbil med fem dörrar. Bilen är helt eldriven och får sin kraft från lithium-polymerbatterier kombinerat med en anordning som lagrar energi under inbromsning. Denna energi används sedan när bilen startar igen och betyder snabbare acceleration, längre räckvidd och längre livslängd.
Räckvidden är enligt företaget 250 kilometer och batterierna ska endast ta ett par timmar att ladda till full kraft. Motorn är på 67 hästkrafter och accelererar från 0 till 60 km/h på 6,3 sekunder samt har en maxfart på 130 km/h.
"Född till elbil"
Förutom batteritekniken står bilen enligt Pininfarina ut i en aspekt: att bilen är född till att vara en elbil och inte har sitt ursprung i en tidigare produktionsbil med förbränningsmotor.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bra karossdesign, en stadsbil ska vara kort för att bli lätt. Vikten betyder 90% för elförbrukningen i stadstrafik. Därför är det ytterst tveksamt om det är lämpligt med så mycket batterikapacitet.
För de flesta hade det varit med halva batterikapaciteten och en lätt räckviddsförlängare, allrahelst eftersom man ytterst sällan kör längre sträcke med den här typen av bil.
Ja Christofer L du har delvis rätt, men du glömmer liksom de flesta, att en stor del av batterikapaciteten går åt till att tillgodose de bekvämligheter som vi blivit vana vid.
Servosystem till styrning och bromsar, klimatanläggning, div. hokus-pokus för IT-uppkoppling hit och dit, elektrisk sätesuppvärmning, m.m.
Allt detta reducerar räckvidden avsevärt.
Sedan är det ju upp till var och en hur man använder det.
Tack SAABNISSE!
Visst har du rätt, man måste också titta på hjälpsystem och belysning o s v, jag kan skriva hur lång som helst om alla sekundära förbrukningar. I stadstrafik står dessa typiskt för 75% av förbrukningen i en standardbil. Alltså 25% till framdriften. Räknar man sedan med att motorn har en verkningsgrad kring 30% hamnar man på en systemverknigsgrad för framdriften på ca 6,25%. Detta är en typisk siffra för verkningsgraden för en förbränningsmotodriven bil i stadstrafik.
Cargine räknar lite annorlunda är jag, men om man lägger ihop deras siffror för luft- och rullmotstånd kommer man till 6.8%. Det är här någonstans verkningsgraded ligger för dagens bilar.
Volvo V50 s/s hamnar möjligen strax över 10%, vilket måste anses vara extremt bra i sammanhanget.
T ex drar halvljussrtålkastarna vardera mer än 0,1 liter vardera per 100km.
Japp, helt riktigt, men här kan ju de nya högeffekt ljusdioderna hjälpa till så småningom.
Ännu klarar de väl inte acceptabelt helljus, men halvljuset räcker nog.
Men fortfarande kräver ju kompressorn för kupevärme och kyla på tok för mycket energi.
Men det skulle kanske gå att åtgärda med extremt mycket bättre kupeisolering med isolerglas i rutorna och begränsad ventilation.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.