Japaner utreder, amerikaner föreslår lagar och britter bygger konstgjort motorljud. I Sverige är det dock knäpptyst om trafikfaran med tysta el- och hybridbilar.
Med sin hund är en man ute på promenad i villakvarteret. De traskar på trottoaren och ska just korsa vägen när en hybridbil, Toyota Prius, svischar förbi - precis framför näsa och nos.
Scenariot spolas tillbaka, samma man och samma hund ska åter igen korsa samma väg. Samma Prius passerar, den här gången utrustad med högtalare som ger ifrån sig konstgjort motorljud. Mannen rycker i kopplet, ser bilen i god tid och hinner stanna.
Eftersom hybrider och elbilar blir allt fler skulle dessa scenarier kunna utspelas var som helst, men just dessa är hämtade från Storbritannien och en video där biltillverkaren Lotus presenterar ett ljudsystem för fordon med tysta motorer. Poängen är tydlig - tysta bilar är farliga.
"Med motorljud orienterar vi oss i trafiken"
Särskilt farliga kan de tysta bilarna vara för dem som heller inte ser.
- Det känns konstigt att vara emot tystare och bullerfri miljö, men det är med motorljud vi orienterar oss i trafiken, säger Urban Fernquist, verksamhetsledare på Synskadades riksförbund, och fortsätter:
- Det här kan jämföras med cyklar som ju inte hörs förrän de är nära inpå en, och de går ju ganska fort. Men bilar går ju ännu fortare.
Minimumnivå för motorljud
Stick i stäv med debatten i bland annat Japan och USA har trafikfaran med tysta bilar knappt uppmärksammats i Sverige. Så sent som i början av juli i år tillsatte japanska regeringen en utredning för att undersöka om tysta bilar ska utrustas med konstgjort motorljud. Vid årsskiftet ska man komma fram till ett beslut.
I USA har man kommit ännu längre, frågan har till och med varit uppe i senaten där en lägstanivå för motorljud diskuterats. Dessutom visar studier från Kalifornienuniversitet Riverside att fotgängare upptäcker hybridbilar 40 procent närmare i jämförelse mot bilar med förbränningsmotorer.
"Man ska inte överdriva den här farhågan"
Men i Sverige hörs ingenting. Varken Vägverket, Transportstyrelsen eller Statens väg- och transportforskningsinstitut uppger att de arbetar med det påstådda problemet. Bo Göingberg, trafikingenjör vid Transportstyrelsen, tycker inte att något konstgjort motorljud behövs.
- Det här är ett lågfartsproblem. Man ska inte överdriva den här farhågan, när farterna blir högre blir motorljuden försumbara, säger Bo Göingberg, trafikingenjör vid Transportstyrelsen.
Bo Göingberg menar att andra ljudkällor, såsom luftströmmar och däckens kontakt med vägen, fortfarande kommer att vara tillräckliga för att uppmärksamma fotgängare.
Samtidigt säger man på regeringskansliet att trafikfaran med tysta bilar kommer att behandlas när Sverige i höst, som ordförandeland i EU, ska arbeta fram det nya europeiska trafiksäkerhetsprogrammet. Kenneth Hultgren, pressansvarig hos infrastrukturminister Åsa Torstensson, menar därför att nationella lagar är av mindre betydelse.
- Det är viktigare med internationella beslut så att vi inte sitter med en lagstiftning här och en i Japan.
Tillverkarnas ansvar
Istället vill Kenneth Hultgren att tillverkarna ska lösa problemet.
- Medan fordon utvecklas släpar alltid lagstiftningar efter. De tar lång tid och därför är det bättre att branschen går före och utvecklar teknik som till slut också kommer att påverka oss, säger han.
En av de mest sålda bilar som kan räknas som tysta är just Toyotas Priushybrid från videon med hunden och mannen. Kenneth Hultgren säger att han vet att bland annat Toyota arbetar med en lösning för problemet med tysta motorer. Men en talesman för Toyota, Paul Nolasco, säger att inga sådana planer finns för tillfället.
- Men om det blir en social angelägenhet så är det något vi måste ta hänsyn till, säger han till BBC.
Oavsiktliga effekter
I samband med att amerikanska senaten tog upp frågan beskrevs de allt tystare motorerna som en oavsiktlig effekt av utvecklingen mot mer miljövänliga fordon. Lika oavsiktlig var ursprungligen Lotus högtalarlösning, som från första början var tänkt att användas inuti tysta bilar för att ge föraren respons på förändrad hastighet.
Med detta system är det möjligt att skapa olika motorljud till olika bilar. Motorljud skulle i teorin kunna fungera som ringsignaler för mobiltelefoner. De personer Vi Bilägare pratat med har inga färdiga lösningar, men förslag finns:
- Kanske inte en tuta, men en ljudsignal när man närmar sig olika föremål, säger Maria Spetz, vd för intresseorganisationen Motormännen.
- Kanske ett fläktsystem som inte bullrar så mycket, för att få något sorts ljud från bilarna i alla fall, säger Urban Fernquist, verksamhetsledare på Synskadades riksförbund.
Men tills vidare, innan fler motorer tystnat, kan de vara värt att slänga ett extra öga åt höger och vänster innan man korsar vägen. I alla fall de som kan.
Vad tycker du om reportaget? Ã-verdriven farhåga eller verkligt problem? Kommentera!
Scenariot spolas tillbaka, samma man och samma hund ska åter igen korsa samma väg. Samma Prius passerar, den här gången utrustad med högtalare som ger ifrån sig konstgjort motorljud. Mannen rycker i kopplet, ser bilen i god tid och hinner stanna.
Eftersom hybrider och elbilar blir allt fler skulle dessa scenarier kunna utspelas var som helst, men just dessa är hämtade från Storbritannien och en video där biltillverkaren Lotus presenterar ett ljudsystem för fordon med tysta motorer. Poängen är tydlig - tysta bilar är farliga.
"Med motorljud orienterar vi oss i trafiken"
Särskilt farliga kan de tysta bilarna vara för dem som heller inte ser.
- Det känns konstigt att vara emot tystare och bullerfri miljö, men det är med motorljud vi orienterar oss i trafiken, säger Urban Fernquist, verksamhetsledare på Synskadades riksförbund, och fortsätter:
- Det här kan jämföras med cyklar som ju inte hörs förrän de är nära inpå en, och de går ju ganska fort. Men bilar går ju ännu fortare.
Minimumnivå för motorljud
Stick i stäv med debatten i bland annat Japan och USA har trafikfaran med tysta bilar knappt uppmärksammats i Sverige. Så sent som i början av juli i år tillsatte japanska regeringen en utredning för att undersöka om tysta bilar ska utrustas med konstgjort motorljud. Vid årsskiftet ska man komma fram till ett beslut.
I USA har man kommit ännu längre, frågan har till och med varit uppe i senaten där en lägstanivå för motorljud diskuterats. Dessutom visar studier från Kalifornienuniversitet Riverside att fotgängare upptäcker hybridbilar 40 procent närmare i jämförelse mot bilar med förbränningsmotorer.
"Man ska inte överdriva den här farhågan"
Men i Sverige hörs ingenting. Varken Vägverket, Transportstyrelsen eller Statens väg- och transportforskningsinstitut uppger att de arbetar med det påstådda problemet. Bo Göingberg, trafikingenjör vid Transportstyrelsen, tycker inte att något konstgjort motorljud behövs.
- Det här är ett lågfartsproblem. Man ska inte överdriva den här farhågan, när farterna blir högre blir motorljuden försumbara, säger Bo Göingberg, trafikingenjör vid Transportstyrelsen.
Bo Göingberg menar att andra ljudkällor, såsom luftströmmar och däckens kontakt med vägen, fortfarande kommer att vara tillräckliga för att uppmärksamma fotgängare.
Samtidigt säger man på regeringskansliet att trafikfaran med tysta bilar kommer att behandlas när Sverige i höst, som ordförandeland i EU, ska arbeta fram det nya europeiska trafiksäkerhetsprogrammet. Kenneth Hultgren, pressansvarig hos infrastrukturminister Åsa Torstensson, menar därför att nationella lagar är av mindre betydelse.
- Det är viktigare med internationella beslut så att vi inte sitter med en lagstiftning här och en i Japan.
Tillverkarnas ansvar
Istället vill Kenneth Hultgren att tillverkarna ska lösa problemet.
- Medan fordon utvecklas släpar alltid lagstiftningar efter. De tar lång tid och därför är det bättre att branschen går före och utvecklar teknik som till slut också kommer att påverka oss, säger han.
En av de mest sålda bilar som kan räknas som tysta är just Toyotas Priushybrid från videon med hunden och mannen. Kenneth Hultgren säger att han vet att bland annat Toyota arbetar med en lösning för problemet med tysta motorer. Men en talesman för Toyota, Paul Nolasco, säger att inga sådana planer finns för tillfället.
- Men om det blir en social angelägenhet så är det något vi måste ta hänsyn till, säger han till BBC.
Oavsiktliga effekter
I samband med att amerikanska senaten tog upp frågan beskrevs de allt tystare motorerna som en oavsiktlig effekt av utvecklingen mot mer miljövänliga fordon. Lika oavsiktlig var ursprungligen Lotus högtalarlösning, som från första början var tänkt att användas inuti tysta bilar för att ge föraren respons på förändrad hastighet.
Med detta system är det möjligt att skapa olika motorljud till olika bilar. Motorljud skulle i teorin kunna fungera som ringsignaler för mobiltelefoner. De personer Vi Bilägare pratat med har inga färdiga lösningar, men förslag finns:
- Kanske inte en tuta, men en ljudsignal när man närmar sig olika föremål, säger Maria Spetz, vd för intresseorganisationen Motormännen.
- Kanske ett fläktsystem som inte bullrar så mycket, för att få något sorts ljud från bilarna i alla fall, säger Urban Fernquist, verksamhetsledare på Synskadades riksförbund.
Men tills vidare, innan fler motorer tystnat, kan de vara värt att slänga ett extra öga åt höger och vänster innan man korsar vägen. I alla fall de som kan.
Vad tycker du om reportaget? Ã-verdriven farhåga eller verkligt problem? Kommentera!
FAKTA
Lotus högtalarsystem:
- Vattentät högtalare i fronten.
- Ljudet baseras på hastighet.
- Om förbränningsmotorn på en hybrid går igång stängs högtalarna av.
- Om batteriet håller på att ta slut stängs högtalarna av.
(Källa: Lotus)
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
När jag var liten satte man en bit mjölkkartong mot ekrerna på cykeln så att det smattrade när man cyklade. Man kan väl skicka med en bit mjölkkartong med hybrid och elbilarna också så kan de smattra nästan som en riktig bil. En billig och enkel lösning.
Jag har bott några år i Kina, Beijing. För några år sedan tillät myndigheterna el-cyklar/mopeder. DE blev snabbt väldigt populära och började synas ofta på gatorna. Problemen med eldrivna mopeder/cyklar var att de var knäpp tysta. Till och med en cykel låter mer, oftast, då kedjan rasslar osv. Jag fick hoppa undan ett antal gånger då de passerade i ganska hög fart. De lär kunna göra runt 70 km/h. Föraren vill inte gärna använda varken tuta eller lyse, eftersom det drar på batteriet. När batteriet är slut får han trampa hem. Då blir det som att cykla hem med vanlig cykel. Jag skulle önska att de hade nånslags inbyggt ljud, och gärna automatiskt lyse, när det blir mörkt. Speciellt i mörker är de både osynliga och ljudlösa. Hörseln är ett av våra sinnen. Låt oss kunna använda den när det behövs, som i trafiken.
Det här är inget nytt problem, det har funnits i åratal. Ett exempel är lokala gator parallellt med stora bullriga trafikleder. På den lokala gatan med mycket lägre tillåten hastighet kan de flesta bilar bli nästan ljudlösa.
Det är anmärkningsvärt att inte ansvariga myndigheter och minister inser att det är ett problem. Syn- och hörselskadade är specialister inom området, Använd deras kompetens.
Ett sätt att väcka uppmärksamhet om det behövs med en vanlig bil är att växla ner för att höja motorljudet. Det brukar fungera i de flesta fall.
Alla bilar bör vid behov kunna avge ljud för att väcka uppmärksamhet. Det behövs ett diskretare ljud än det från signalhornet.
Vad är det här för jävla fjanterier? LÄR ER SE ER FÖR ISTÄLLET FÖR ATT STROSA RUNT SOM ETT ELLER ANNAT MÄHÄ
RE:Arg
Ja, faktiskt. Tystnaden är ju en av poängerna med den nya tekniken. Konstgjort motorljud, det varta mej f-n det dummast idag.
Tror det är en vanesak det där med att se sig för innan man byter riktning/svänger. Kanske vore det ändå bra med ett litet ljud från fordonet vid närvaro av andra trafikanter men om alla bilar var tystare skulle det vara lättare att höra vindsuset och hjulen mot asfalten. Bullret från dagens biltrafik är något som jag finner i det närmaste outhärdligt så jag ser fram emot fler tysta bilar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.