Nästa artikel
Kommentarer: Så ser vi på Saab-affären
Nyheter

Kommentarer: Så ser vi på Saab-affären

Publicerad 19 augusti 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Koenigseggs köp av Saab har fått stora rubriker den senaste tiden. Nu har Vibilagare.se samlat ihop kommentarer från de inblandade - och här kan du läsa om allt från finansiering till underleverantörernas syn på "nya" Saab.
Saabs vd Jan-Åke Jonsson om "nya" Saab:
"Det kommer inte att innebära några drastiska förändringar, köparna kommer att känna igen sig. Vår genomsnittlige kund är välbärgad och har en modern syn, ofta är de entreprenörer och så kommer det säkert att vara i fortsättningen också" (DN)

Koenigseggs vd Christian von Koenigsegg om finansieringen av Saab-köpet:
"Vi har stoppat in det som krävs, det vill säga 70 procent av de 100 procent som vi anser behövs. Det behövs mer med hjälp av lån och stöd från GM - vi tror på en trepartslösning med Koenigsegg som ny ägare, GM och regeringen. Vi hade aldrig skrivit på köpeavtalet om vi inte hade trott att de återstående delarna av finansieringen gick att lösa." (DN)

Statssekreterare Jöran Hägglund om regeringens krav på Koenigsegg:
"Koenigsegg Group måste också kunna ställa godtagbara säkerheter i fastigheter, aktier eller andra tillgångar för att regeringen ska kunna ställa upp med bankgarantier för EIB-lånet." (presskonferens)

Svenåke Berglie, vd i FKG, branschorganisation för underleverantörer till fordonsindustrin, om att nya Saab kan ge svenska underleverantörer bättre förutsättningar:
"Detta är ytterligare ett steg i rätt riktning. Vi har redan börjat känna av att Saab har ett behov att förse sig med en leverantörsstruktur som är annorlunda än den som de hade under GM. I GM:s värld var Saab bundna till det de kallade Bidders List (Bjudarens lista), det var de underleverantörer som GM, av olika skäl hade godkänt. Några andra fick de inte använda" (Dagens Industri)

Christian von Koenigsegg om att Koenigsegg kan ta in fler investerare:
"Ja, om vi måste ta in mer kapital och inte får lånen på marknaden, då måste vi också titta på riskkapitalsidan. Det kan innebära ytterligare ägare. Men det handlar inte om att vi går ur, utan om att vi tar in någon mer." (GP)

Mats Hagelin, Skatteverkets representant och medlem i borgenärskommittén i Saab-affären, om risken att Saab försätts i konkurs:
"Vi har ingen grund för att försätta Saab i konkurs. Vi har inga utomstående fordringar som inte omfattas av ackordet. Saab har betalat sina skatteskulder under rekonstruktionen, så de fordringar vi, staten, har förfaller inte förrän nästa år" (e24.se)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2009-08-22 12:38
martini (ej verifierad)

Sluta gnäll, hjälp Saab istället.
Saab är en kanonbil tycker jag!
Vi är många som vill ha Saab kvar!!!

#c • Uppdaterat: 2009-08-22 13:08
Roland (ej verifierad)

Den bästa hjälpen Saab kan få är att kunderna börjar köpa hundratusentals bilar av SAAB. Varför är det så svårt att sälja en SAAB. Ja ni vet svaret själva. Kunden har alltid rätt?! Han väljer nåt intressantare!

#d • Uppdaterat: 2009-08-23 10:26
Saabnisse (ej verifierad)

Det här tycker Collin i dagens Aftonblad.
Personligen tycker jag att han har rätt, men vad spelar det för roll?
http://blogg.aftonbladet.se/19401

#e • Uppdaterat: 2009-08-23 13:25
pg (ej verifierad)

Bästa Saabägare, jag tycker synd om er. Jag tycker det är tråkigt att Saab inte längre kommer att vara överkomlig för de flesta av er. Ännu tråkigare skulle de vara om märket lades ner.
Men vill man ha en stor och förhållandevis dyr bil, så är det upp till var och en.
Ni andra då, vilken bil kommer ni att välja i storleksklasserna Corsa - Insignia? Eftersom Opel delar alla drivlinor, utom etanol, med Saab, kommer ni att gynna Saab/Opels återförsäljare eller kommer ni att fortsätta verka för att den försäljarorganisationen går omkull.
Om så blir fallet kommer ju många Saabägare att mista sin serviceorganisation, och hur blir det då med garantier mm?

#f • Uppdaterat: 2009-08-24 10:36
Perzy (ej verifierad)

Erling Strand: Instämmer. Sverige glider snabbt in i "engelska sjukan" som innebär att bank- och finanssektorn tar över och förstör alla andra brancher. Snart kan vi inte heller tillverka något! Att vara en bra ingenjör är inte längre värt nånting när en okunning finansvalp bestämmer allt!
F.ö. så ar nu Saab med privata ägare en unik chans att kopiera BMW's framgång, bakhjulsdrift och rakställda motorer är vad kunderna vill ha -ge dem det!

#g • Uppdaterat: 2009-08-24 17:07
pg (ej verifierad)

Jag tror inte för ett ögonblick att en Saabägare vill ha tillbaka bakhjulsdriften. Även om jag anser att bakhjulsdrift är att föredra när man drar tungt efter bilen. Med antisladd och antispinn fungerar ju en bakhjulsdriven bättre i just det avseendet, men kör man enbart bilen, går det inte att komma ifrån att drivning fram är bättre. Framför allt om de elektroniska styrsystemen av n ågon anledning fallerar.

#h • Uppdaterat: 2009-08-24 21:52
RutgerP (ej verifierad)

Håller med Erling Strand till fullo. Dessutom; Skulle nu SAAB läggas ned med allt vad det innebär med arbetslöshet för de anställda och underleverantörernas anställda så var så säkra på att även Volvo PV både direkt och indirekt kommer att drabbas.

#i • Uppdaterat: 2009-08-25 14:21
pg (ej verifierad)

Nonsens att jämföra bankerna och deras affärer, men dagens bilindustri.
Om Saab mot förmodan skulle läggas ner, förlorar de ca 4500 arbetarna vid bilfabriken sina arbeten. Om så är fallet kommer troligen Volvo att satsa på större produktion. Underleverantörerna kommer fortfarande att tillverka bilkomponenter till, framför allt ,Tyska bilmärken. Kanske en del av Saabs arbetare får jobb hos Volvo, vem vet.
Det behöver allltså inte vara värre än vid varvskrisen, men dock kan man klaga på en sak hos Reinfeldts regering. Nämligen arbetsmarknadsutbildning. Arbetare som jobbar vid företag som inte bär sig får skylla sig själv.
Arbetare som blir sjuka får skylla sig själv.
arbetare som inte har sparat till pension får skylla sig själv.
Dock ska man inte använda skattepengar till att rädda företag, utan använda de pengarna till arbetsmarknadsåtgärder som utbildning etc.

#j • Uppdaterat: 2009-09-30 17:25
Jan (ej verifierad)

"Arbetare som jobbar vid företag som inte bär sig får skylla sig själv.
Arbetare som blir sjuka får skylla sig själv."
Vilket nonsenssnack! Vi har tio procents arbetslöshet i Sverige.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.