Nästa artikel
Koenigsegg köper Saab
Nyheter

Koenigsegg köper Saab

Publicerad 16 juni 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Supersportbilstillverkaren Koenigsegg har undertecknat en avsiktsförklaring om att köpa Saab.
General Motors och Koenigsegg bekräftade idag köpet av Saab, ett köp som enligt GM säkrar Saabs framtid.

Parterna har undertecknat en avsiktsförklaring och affären väntas vara klar i slutet av tredje kvartalet i år. Försäljningen innehåller en förväntad finansiering på 600 miljoner amerikanska dollar från Europeiska Investeringsbanken med lånegarantier från den svenska regeringen.

"Det här är ännu ett viktigt steg i återskapandet av GM och dess europeiska verksamheter" skriver vd:n för GM Europa Carl-Peter Forster i ett pressmeddelande.

Han fortsätter:

"Saab är ett högt respekterat varumärke med stor potential. Den här affärsuppgörelsen är den bästa möjligheten för Saab att stärkas som företag. Koenigsegg Groups unika combination av nyskapande, entreprenörsanda och ekonomisk styrka, kombinerad med Koenigseggs bevisade förmåga att på ett effektivt sätt tillverka svenska sportbilar I världsklass har gjort dem till det bästa alternativet för Saab så väl som för General Motors."

GM kommer även i fortsättningen samarbeta med Saab när det gäller plattformar, motorer och växellådor. Dessutom planerar Saab att tillverka nästa generation av Saab 9-5 i fabriken i Trollhättan.

"Den föreslagna överenskommelsen kommer att ge oss möjlighet att maximera potentialen hos vårt varumärke med hjälp av nya spännande bilar med distinkt svensk karaktär. Dagens tillkännagivande innebär fantastiskt goda nyheter för Saabs anställda, återförsäljare, leverantörer och nuvarande och framtida kunder runt om i världen" skriver Jan Åke Jonsson, vd för Saab Automobile AB i pressmeddelandet.
Testvinnaren - e resa i första klass

1. Får jag be om största möjliga tyssssssstnad. Mercedes vet hur man skämmer bort sina passagerare på bästa sätt. Kabinen är knäpptyst och luftfjädringen ger en avslappnad gång. S-klass är inte underhållande att köra, men bjuder ändå på en skön körkänsla bakom ratten och chassit visar sig välbalanserat vid mer inspirerad körning. Det är svårt att tänka sig en mer komplett bil om man söker lyx. Tyvärr är prislappen orimligt hög (gäller samtliga i trion) och vi kan inte rekommendera någon att öka villalånet för att åka ståndsmässigt. Fast lite lockar tanken trots allt…



2. BMW 7-serie försöker att vara både rolig att köra och bekväm att åka i. Visst är det en fantastisk bil, men den andas för mycket kompromiss för att kunna hota om segern trots högst finessrikedom av alla.



3. Nykomlingen Tesla lockar med fina köregenskaper och ett nytänk på både bilinredning och laddinfrastruktur. Dock uteblir lyxkänslan trots högst prislapp. Trea här, men förmånsvärdet är lockande lågt jämfört med de dyra tyskarna.



 

Kommentar av Marianne Sterner, testförare:

Tesla är en väldigt underhållande bil. Jag fascineras av displayerna och alla funktioner som kan styras med elektroniken.

Accelerationen är rena Formel 1-kicken. Väghållningen likaså. Tesla är mest en sportbil – men alltför dyr. Mest värde för pengarna ger Mercedes: den har sobra linjer, utsökt inredning och är bekvämast att både köra och åka i. BMW känns klumpigare, är bullrig och väl mycket utstyrd med kromat blingbling.

Kommentar av Nils Svärd, testledare:

Detalj för detalj lockar 7-serien mest. Kolfiberstruktur, löstagbar surfplatta i baksätet och V8-motor med diskret sportbilsprestanda imponerar. Men helheten lämnar mig en smula oberörd. Istället levererar S-klass en mysig helhetsupplevelse och förförisk komfort. Min favorit är dock Tesla. Ingen annan bil har så smarta lösningar. De två tyskarna känns fem år äldre, minst. Och då har jag inte ens nämnt den silkeslena drivlinan.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-06-16 14:05
christofer l (ej verifierad)

Det bästa som kunde hända svensk bilindustri.
Överdriv inte betydelsen av GM. Koenigsegg kommer att finna de bästa lösningarna och leverantörerna i vilket fall som helst. De har de visat förr.
Se bara till att SAAB-bilarna utvecklas lika målinriktat och effektivt som Koenigseggs supersportbilar.

#2 • Uppdaterat: 2009-06-16 17:15
pg (ej verifierad)

När har Koenigsegg visat att just de har de bästa lösningarna. Kanske dyraste? Det är ju serieproduktion av bilar det handlar om. Dessutom tillkommer priset på drivlinan från Opel, som inte är prissatt ännu.
Det är märkligt att ett företag med så många tvivelaktiga affärer, får detta förtroende från GM.
Risken finns att svenska skattebetalere får betala dyrt, och dessa aktieägare inom storfinansen går vinnande ur en framtida konkurs.
Men vi har ju en högerregering som värnar om aktieägarna.

#3 • Uppdaterat: 2009-06-16 17:52
Raphael (ej verifierad)

PG, du glömmer att GM är pressade att sälja. De måste sälja Saab för att rädda sitt eget skinn. Koeningsegg är enda köparen. GM har inte valt Koeningsegg som köpare.
Alternativet hade varit att inte sälja Saab alls, och det valet existerar inte för GM.
Detta visar svagheten i Saab - att den enda som var riktigt seriöst intresserad, var Sveriges minsta bilfabrik som lever på miljoner från en norsk bilentusiast och playboy. De stora bilföretagen i världen har redan sett att Saab inte har en framtid.

#4 • Uppdaterat: 2009-06-16 18:35
K G Augustsson (ej verifierad)

Hoppas bara att jobbarna får ha jobben kvar och timlönen orörd, så att de har råd att vara med i fack och akassa.
De blev nog chockade när de fick känna på lite hur det kanske kunde blivit. Det är dock de här "välbetalda" jobben vi behöver och inte bara en massa underbetalda skitjobb.

#5 • Uppdaterat: 2009-06-16 19:43
kjell (ej verifierad)

Skulle verkligen dessa investerare köpa Saab för att vinna på en konkurs? det borde finnas bättre sätt att göra snabba pengar, jag tror de istället månar om Saab som varumärke och verkligen vill vända denna skuta. Det är i varje fall det intryck entreprenörerna Eker ock Köningsegg ger. Visst har dom en stor uppgift framför sig men jag tror dom gillar utmaningen. Detta kan bli riktigt bra, jag önskar dom lycka till.

#6 • Uppdaterat: 2009-06-16 19:45
Mikael Lindberg (ej verifierad)

Fantastiskt kul och spännande för Saab med Koenigsegg som ny ägare. Det här är det absolut bästa som kunde hända SAAB i den rådande situationen. Att Koenigsegg lyckats utveckla en av världens mest omtalade sportbilar, är bara det beundransvärt.
Tyvärr ska det alltid finnas en massa pessimister och bakåtsträvare som tydligen hellre hade sett att SAAB försvunnit som biltillverkare.
Tur att det finns såna som Koenigsegg som vågar satsa och har ett genuint inresse för bilar

#7 • Uppdaterat: 2009-06-16 19:52
Patriot (ej verifierad)

Nu kommer jag att beställa den nya 9-5:an när jag byter tjänstebil nästa gång.

#8 • Uppdaterat: 2009-06-16 20:03
Roy (ej verifierad)

Att Saab äntligen har fått en ägare som på riktigt är intresserad av bliar och gärna satsar på lite speciella lösningar är ju förträffligt! Kankse finns det nu en chans att Saab får ut de idéer som finns i huset (varav många kommer från far och son Gillbrandt).
Sen får man ju också hoppas att Saab självt lärt sig att vara mera kostnadseffektivt - något Koenigsegg inte behövt vara i någon större utsträckning.

#9 • Uppdaterat: 2009-06-16 21:38
Christofer L (ej verifierad)

Koenigsegg är perfekt!
Glöm inte bort att vi har både Cargine och Haldex i närheten av Koenigsegg, dessutom är Norrmännen är duktiga på elbilar.
Detta borde räcka för att utveckla värdens bästa bilar!
Helst en fyrhjulsdriven seriehybrid med en generator driven av en liten tvåtaktsdiesel.
(Tvåtaktsdieseln är den förbränningsmotortyp som har högst verkningsgrad och borde passa perfekt till just batteriladdning.)
Seriehybriden kan bli en laddhybrid, PHEV, som med energitätare batterier blir en elbil.
Sök på Cargine och se att verkningsgraden för framdrivningen av en vanlig bil i stadstrafik är 6,8%.
Dagens bästa bilar har idag ca 10%.
En seriehybridbil skulle få över 30% och en elbil ca 65%.

#a • Uppdaterat: 2009-06-16 23:13
Johan (ej verifierad)

Detta kommer bli bra..Men hoppas dom släpper samarbetet med Opel efter dom färdigutvecklade modellerna är ute..Tror nog dom kan komma upp med en egen plattform att göra flera olika och unika Saab bilar i framtiden.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.