Kraftiga neddragningar väntar Saabfabriken i Trollhättan, enligt en affärsplan SVT tagit del av. Uppgifterna tillbakavisas av Koenigseggs vd.
SVT:s Rapportredaktion har kommit över en affärsplan som bland annat avslöjar att produktionsmålet ska sänkas, från 130 000 bilar till endast 70 000 bilar. Dessutom innehåller affärsplanen information om att Koenigsegg vill göra Saab till ett lyxmärke.
Christian von Koenigsegg var på tisdagskvällen gäst i SVT:s Aktuellt och dementerade där uppgifterna:
- Du refererar till en affärsplan vi inte gjort. Vi går efter Jan Åkes Affärsplan och sedan stresstestar vi den och ser vad olika scenarier innebär.
Han fortsätter:
- Om lågkonjunkturen skulle hålla i sig längre, hur fungerar det då med lägre volymer. Alternativt, skulle marknaden snappa upp tidigare än vi räknar med - hur kan vi då möta efterfrågan.
Facket ovetande
Att några rationaliseringar skulle krävas är ny information för facket på Saab. Ett nytt produktionsmål på 70 000 bilar har heller inte varit på tal:
- Den siffran har jag aldrig hört förut. Den har inte varit uppe i bolagsstyrelsen, säger Anette Hellgren, ledamot i Saabs bolagsstyrelse och ordförande för Unionen på Saab, till TT.
- Givetvis förstår vi att en ny ägare sätter sin prägel, påpekar Anette Hellgren. Men det har inte pratats om några kraftiga rationaliseringar.
Christian von Koenigsegg var på tisdagskvällen gäst i SVT:s Aktuellt och dementerade där uppgifterna:
- Du refererar till en affärsplan vi inte gjort. Vi går efter Jan Åkes Affärsplan och sedan stresstestar vi den och ser vad olika scenarier innebär.
Han fortsätter:
- Om lågkonjunkturen skulle hålla i sig längre, hur fungerar det då med lägre volymer. Alternativt, skulle marknaden snappa upp tidigare än vi räknar med - hur kan vi då möta efterfrågan.
Facket ovetande
Att några rationaliseringar skulle krävas är ny information för facket på Saab. Ett nytt produktionsmål på 70 000 bilar har heller inte varit på tal:
- Den siffran har jag aldrig hört förut. Den har inte varit uppe i bolagsstyrelsen, säger Anette Hellgren, ledamot i Saabs bolagsstyrelse och ordförande för Unionen på Saab, till TT.
- Givetvis förstår vi att en ny ägare sätter sin prägel, påpekar Anette Hellgren. Men det har inte pratats om några kraftiga rationaliseringar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bästa sättet att starta upp SAAB på nytt, är att börja om från början utan osthyvlingsprincipen. Rimligtvis borde en ny ägare starta om från "noll" och bygga upp ett livskraftigt företag, tänk bort "allting" och tänk istället på vad ni behöver och bygg därifrån. Sparka allihop och anställ de som behövs på nytt, så att företaget slipper släpa på gamla strukturer och blir modernt och konkurenskraftigt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.