Christian von Koenigsegg kommenterar för första gången Saabaffären. Han framhåller att det är en köpstark grupp som tar över Saab - inte den lilla sportbilstillverkaren.
- Det är ett missförstånd. Det är inte det lilla bilföretaget Koenigsegg som tar över. Vi är en köpstark grupp, säger Christian von Koenigsegg till TT.
Några detaljer angående köpet av Saab vill Koenigseggs vd Christian von Koenigsegg inte gå in på. Han säger att man fortfarande förhandlar med GM och vill inte kommentera vad affären kostar.
- Det blev tydligt under våren att Saab har stora bekymmer. Inom vår grupp och det nätverk som jag tillhör började vi fundera kring frågan och ansåg att vi kunde bidra med att skapa en lösning för Saab.
Christian von Koenigsegg tror att hans företag kan bidra med entreprenörskap, nu när en av världens minsta biltillverkare köper Saab från en av världens största bilföretag.
- Vi har gått igenom Saab i detalj och sett vad det finns för styrkor och svagheter och vi tror att vi med vår entreprenörsanda och det kunnande vi har inom bilbranschen kan bidra till att skapa ett långsiktigt och framgångsrikt Saab. Det här är en process som kommer att ta lång tid och kräva mycket tålamod och arbete.
Inga garantier om jobb i Trollhättan
När det gäller de svenska jobben på Saabfabriken i Trollhättan finns inga klara besked. Christian von Koenigsegg säger med viss tvekan att jobben "till stor del" kommer stanna kvar i Sverige.
- Om vi blir ägare av Saab ska vi göra vårt yttersta för att skapa ett kraftfullt företag som kan leva på den internationella marknaden. Vår ambition är att bygga ett svenskt bilföretag med allt vad det innebär.
Nöjd underleverantör
Kjell Nilsson, vd på underleverantören Semcon och tidigare styrelseordförande i Koenigsegg, tar varmt emot beskedet om Saabaffären. Han menar att flera underleverantörer som annars riskerat att gå omkull nu ser ljusare på framtiden.
- Det jag hör från alla håll är att det finns riktigt mycket pengar bakom den här gruppen. Det är bara att gratulera Saab", säger han till TT.
Precis som Christian von Koenigsegg tonar Kjell Nilsson ner sportbilstillverkaren Koenigseggs roll i affären:
- Koenigsegg är en firma med 40 personer, som i och för sig skrivit bilhistoria med sin supersportbil. Men det här är en annan typ av affär.
Några detaljer angående köpet av Saab vill Koenigseggs vd Christian von Koenigsegg inte gå in på. Han säger att man fortfarande förhandlar med GM och vill inte kommentera vad affären kostar.
- Det blev tydligt under våren att Saab har stora bekymmer. Inom vår grupp och det nätverk som jag tillhör började vi fundera kring frågan och ansåg att vi kunde bidra med att skapa en lösning för Saab.
Christian von Koenigsegg tror att hans företag kan bidra med entreprenörskap, nu när en av världens minsta biltillverkare köper Saab från en av världens största bilföretag.
- Vi har gått igenom Saab i detalj och sett vad det finns för styrkor och svagheter och vi tror att vi med vår entreprenörsanda och det kunnande vi har inom bilbranschen kan bidra till att skapa ett långsiktigt och framgångsrikt Saab. Det här är en process som kommer att ta lång tid och kräva mycket tålamod och arbete.
Inga garantier om jobb i Trollhättan
När det gäller de svenska jobben på Saabfabriken i Trollhättan finns inga klara besked. Christian von Koenigsegg säger med viss tvekan att jobben "till stor del" kommer stanna kvar i Sverige.
- Om vi blir ägare av Saab ska vi göra vårt yttersta för att skapa ett kraftfullt företag som kan leva på den internationella marknaden. Vår ambition är att bygga ett svenskt bilföretag med allt vad det innebär.
Nöjd underleverantör
Kjell Nilsson, vd på underleverantören Semcon och tidigare styrelseordförande i Koenigsegg, tar varmt emot beskedet om Saabaffären. Han menar att flera underleverantörer som annars riskerat att gå omkull nu ser ljusare på framtiden.
- Det jag hör från alla håll är att det finns riktigt mycket pengar bakom den här gruppen. Det är bara att gratulera Saab", säger han till TT.
Precis som Christian von Koenigsegg tonar Kjell Nilsson ner sportbilstillverkaren Koenigseggs roll i affären:
- Koenigsegg är en firma med 40 personer, som i och för sig skrivit bilhistoria med sin supersportbil. Men det här är en annan typ av affär.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kan inte nya 'Saab-Königsegg' bygga bilar i minst Porsche-kvalitetsnivå!? Gärna 4-hjulsdrivna sportiga GT-vagnar. Rejält exklusiva nästan 'handbyggda' med en likaså rejäl prislapp. Verkar av Porsche att döma vara en lönsam affär. För att lyckas ska det vara små serier och som sagt vara dyrt o exklusivt! Då bör man också ha en duktig designavdelning så att det inte ser så 'hemsnickrat' ut som idag!! Kolla in det tjocka taket på 9-3 combi t ex.......
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.