En sak som de stora biltillverkarna fått lära sig är att bilköpare i de nordiska länderna älskar sin dragkrok. Oavsett om den används för att dra tunga släp eller bara för att lasta cyklar någon gång om året uppskattar många att ha dragkrok på sin bil.
Tyvärr har ganska få av de elbilar som lanserats de senaste åren haft dragkrok som tillval. Anledningen är dels att tillverkarna måste ta höjd för dragkrok i utvecklingsbudgeten för bilen och dels att räckvidden blir betydligt kortare med släp på kroken.
Hyundai har tidigare inte haft dragkrok som tillval i elbilarna Kona och Ioniq, men nu är det på gång – åtminstone i Norge, enligt sajten Tek.no.
Det finns dock en nackdel: dragkroken på Hyundai Kona Electric klarar bara 100 kilo vertikal last, och på Ioniq är den högsta vikten för dragkroken 65 kilo. Hyundai Kona-bilar som är tillverkade från mars 2020 kommer dock kunna dra 300 kilo på sin dragkrok.
Läs också vårt test: Så klarar elbilen att dra släpvagn
Det går alltså inte att dra några tyngre släp på kroken utan den är till för lättare last som cyklar på semestern. Däremot går det att eftermontera krok på befintliga bilar. Priset ligger på 13 000 norska kronor för Kona och 12 500 norska kronor för Ioniq.
– Att vi nu kan erbjuda dragkrok i våra populära elbilar är väldigt goda nyheter för våra kunder. Det är en utrustningsdetalj som varit efterfrågad länge och som Hyundai jobbat med en längre tid för att få på plats, säger märkets norska informationschef Øyvind Knudsen.
Uppdatering 16.00: Vi har sökt Hyundais svenska informationschef Tobias Joelsson för att ta reda på om dragkroken även kommer till svenska köpare.
– Tyvärr har jag ingen information om detta för Sveriges del just nu men det är så klart fullt möjligt, säger han.
En faktor som kan spela in är att norska köpare ska få bilar som är byggda i Hyundais fabrik i Tjeckien medan svenska köpare även fortsättningsvis kommer få bilar byggda i Sydkorea. Eventuellt kan det finnas en skillnad i produktionen mellan fabrikerna.
Observera att möjligheten till den här typen av dragkrok enbart gäller de eldrivna versionerna av Kona och Ioniq. Modellerna med bensinmotor har sedan tidigare möjlighet till dragkrok med högre släpvikt.
Jaguar I-Pace: 750 kilo
Tesla Model 3: 910–1 000 kilo
Polestar 2: 1 500 kilo
Volvo XC40 Recharge: 1 500 kilo
Audi e-tron: 1 800 kilo
Mercedes EQC: 1 800 kilo
Tesla Model X: 2 250 kilo
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bra, ett litet fall framåt!
Elbilar drar så mycket mer, med släpvagn.
Rubriken borde få tillägget ”i Norge”.
Det är ju bara där det är möjligt nu.
Ett nödvändigt tillbehör.
Cykeln är ju räckviddsförlängare!
Vad är detta för trams? Ja, elbilar drar mer el med släp. Och? Det är ju i så fall mitt problem. Det spelar ingen som helst roll om räckvidden minskar med 50% när jag ska köra till tippen eller när jag köper byggmaterial. Det handlar om några mil, inte kommer jag tömma batteriet för det. Och det är så de flesta använder sina dragkrokar. 15-20 mils räckvidd för körning med släp är långt mer än tillräckligt. Jag förstår inte hur biltillverkarna tänker.
mati:
Hehe, det är lite roligt att folk inte tänker på att deras bränslebil är så vansinnigt ineffektiv utan släpvagn.
Så det märks inte så mycket när dom väl hänger på en :P
Förstår tillverkarnas dilemma, att göra en bil som hanterar den extra värmeutvecklingen kostar pengar, och dom bedömer uppenbarligen att få tänker använda krok. Men för en del är det ju en deal breaker, hoppas det är en trend, även fast 300 var lite väl lågt, 500kg hade varit oändligt mycket mer användbart.
Husvagn och elbil är fortfarande inte ett bärkraftigt alternativ. Vilket jag personligen finner lite trist.
Dragkrok är en dealbreaker för mig. Det måste gå att köra till tippen, hämta prylar mm. Det är inte kilo som är viktigt utan möjligheten. Jag klarar mig med 500 kg max vikt på släpet. Så det innebär att det inte blir en beställning på ett bra tag. Synd.
Axelman: Finns elbilar med drag också redan.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.