Riksdagen har röstat igenom regeringens förslag om att sänka nivån i reduktionsplikten med en marginal på bara en röst. Ändringen träder i kraft redan vid nyår och gäller till och med 2026. Regeringens förhoppning är att den ska sänka bensin- och dieselpriserna vid pump.
Inblandningen av biodrivmedel i både bensin och diesel sänks till sex procent. I dag är den siffran 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel.
Reduktionsplikten innebär att företag som säljer bensin och diesel måste minska koldioxidutsläppen. Det görs framför allt genom att blanda i biodrivmedel i fossil bensin och diesel, vilket höjer priserna.
”Regeringens och SD:s politik kommer redan under nästa år öka utsläppen med nära 50 procent”
Enligt flera myndigheter och organisationer behöver reduktionsplikten i stället skärpas om Sverige ska nå klimatmålen. Beslutet får hård kritik av bland andra Gröna Mobilister.
”Var hamnar de svenska oljemiljarderna? USA? Saudiarabien? Ryssland? Ingen vet. En stor del av våra fossila drivmedel har okänt ursprung”, skriver organisationen i ett pressmeddelande.
Beslutet sågas också av flera partier, bland andra Miljöpartiet och Centerpartiet.
”Man beslutar och föreslår åtgärder på klimatområdet som ökar utsläppen av växthusgaser när dessa i stället behöver minska kraftigt. Dessutom utan att föreslå andra åtgärder som kompenserar för dessa utsläppsökningar”, skriver sex vänsterpartister i ett debattsvar.
Riksdagen har också röstat igenom skattesänkningen på bensin och diesel som även den träder i kraft 2024.
- Energiskatten på bensin sänks med 1,31 kr/l jämfört med den nivå som skulle ha gällt med dagens regler.
- Den sammanlagda energi- och koldioxidskatten för bensin blir 60 öre lägre per liter 2024 än i år.
- Skatten på diesel sänks med 341 kronor per kubikmeter. I teorin skulle det kunna innebära ett något högre dieselpris än i dag på grund av inflationen, men i praktiken lär priset bli lägre på grund av sänkningen av nivån i reduktionsplikten.
Även detta kritiseras av flera partier.
– Förslaget vi debatterar här i dag gör väldigt liten skillnad för bensin och diesel. Det är djupt respektlöst, sa Peder Björk (S) under debatten.
Regeringen hävdar å andra sidan att Sveriges bränslepriser sticker ut jämfört med andra länder i närområdet och att det påverkar både företagens och hushållens ekonomi.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (114)
- 11 december 2023 Rikard skrev: J.L skrev: Vi…
- 11 december 2023 Suck Zyn; tokstolle är en…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.