Regeringen och Sverigedemokraterna ska sänka nivån i reduktionsplikten till sex procent för både bensin och diesel, vilket kommer innebära att fossila bränslen inte behöver ha lika hög inblandning av biobränsle som i dag.
Nu ansluter sig även Socialdemokraterna till partierna som vill sänka reduktionsplikten – men bara för diesel.
Reduktionsplikten ligger i dag på 30,5 procent för diesel och 7,8 procent för bensin. Den nya satsningen som Socialdemokraterna kallar ”Sverigebränsle” ska sänka den nivån till 19 procent för diesel, men behålla 7,8 procent för bensinen.
Tillsammans med andra förslag i satsningen, som att öka produktionen av biodrivmedel i Sverige, beräknar partiet att dieselpriset sänks med omkring fyra kronor litern.
- Reduktionsplikt innebär att företag som säljer bensin och diesel måste minska koldioxidutsläppen.
- Det görs framför allt genom att blanda i biodrivmedel i fossil bensin och diesel, men det finns även flera andra sätt att uppfylla reduktionsplikten.
- Sverige har haft en mycket hög reduktionsplikt jämfört med många andra länder. Andelen av bränslet som ska bestå av biodrivmedel har tidigare skrivits upp för varje år, men den indexeringen har nu pausats.
- Regeringen som tillträdde 2022 har velat minska nivån i reduktionsplikten för att sänka bränslepriserna, något som ökar utsläppen av koldioxid och som kan innebära att Sverige får betala miljardbelopp om klimatmålen missas. Enligt Energimyndigheten behöver reduktionsplikten i stället skärpas om Sverige ska nå klimatmålen.
- Företag som inte följer reduktionsplikten när de säljer bränsle får betala en straffavgift.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (5)
- 23 oktober 2023 Härligt att förstå att de…
- 23 oktober 2023 Isoderlund - på samma sätt…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.