Regeringen vill sänka skatten på bensin och diesel, och dessutom sänka nivån i reduktionsplikten för att få ned bränslepriserna. Men skattesänkningen kommer kosta miljardbelopp och priserna vid pumpen kanske inte sänks så mycket som många tror. Dessutom riskerar utsläppen att öka, enligt regeringens egen utredare.
Innan förslagen blir verklighet har regeringen begärt in remissvar från flera myndigheter och organisationer. En av de mest kritiska är Drivkraft Sverige.
”Nu vet varken vi, transportföretagen eller bilisterna hur det ska bli”
Jessica Alenius, som är vd för drivmedelsbbolagens egen branschorganisation, håller inte alls med när finansministern påstår att skattesänkningen gör det ”tryggare” för svenska bilister. Enligt henne innebär skattesänkningen i stället ett tvärt kast som gör det svårt för branschen att planera, och hon säger att det inte längre går att lita på politiska överenskommelser.
– Elisabeth Svantesson pratar om trygghet och att hushåll och företag ska veta vad som gäller framöver. Men nu vet ju varken vi, transportföretagen eller Sveriges bilister hur det ska bli, säger hon i en intervju med Svenska Dagbladet.
Ebba Busch (KD) som är energi- och näringsminister håller dock inte med. Enligt henne har branschen länge vetat om att ändringarna varit på gång.
Även branschorganisationen Mobility Sweden är kritisk till att sänka skatten på drivmedel eftersom incitamenten att effektivisera och elektrifiera transporterna försvagas. Mindre överraskande är att både Naturskyddsföreningen och Naturvårdsverket sågar förslaget eftersom de hävdar att det blir svårare att nå klimatmålen.
”Att så viktiga skatter höjs med automatik utan riksdagens aktiva agerande är anmärkningsvärt”
Det finns dock flera instanser som är positivt inställda till skattesänkningen. Det är bland annat Svenska Taxiförbundet, branschorganisationen Transportföretagen, föreningen Skattebetalarna och Lantbrukarnas Riksförbund.
De två sistnämnda kritiserar dock att regeringen inte går hårdare fram för att priserna ska kunna sänkas mer. Båda ifrågasätter också att priserna i praktiken kan bli högre och att den automatiska uppräkningen av skatt på bensin och diesel inte pausas för 2024 och 2025.
”Att så viktiga skatter höjs med automatik utan riksdagens aktiva agerande är anmärkningsvärt”, skriver LRF.
- Drivkraft Sverige påpekar i sitt remissvar att skatten på diesel i praktiken kommer höjas 2024 och 2025 trots att namnet på promemorian är ”Sänkt skatt på bensin och diesel”.
- Energiskatten på bensin sänks med 1,31 kr/l 2024 jämfört med dagens regler. Summan av energi- och koldioxidskatten blir då 60 öre lägre per liter.
- Skatten på diesel sänks med 341 kronor per kubikmeter.
- I praktiken innebär det en höjning av skatten på diesel, enligt Drivkraft Sverige. Att skatten på diesel höjs beror på att Sverige inte får ha en lägre skatt än EU:s miniminivå och den är satt i euro vilket just nu är till nackdel för Sverige med tanke på den svaga kronan.
Bränsle | 2024 | 2025 |
Bensin | -0,75 | -1,06 |
Diesel | +0,15 | +0,47 |
Naturgas/biogas | +330 | +491 |
Priserna anges inkl moms i kr/l för bensin och diesel samt i kronor per kubikmeter för naturgas/biogas.
Källa: Drivkraft Sverige
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (60)
- 6 oktober 2023 Pi skrev: Skall alla här nu…
- 6 oktober 2023 Lustigt hur diskussionen…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.