Biltillverkaren Youngman och återförsäljarkedjan Pang Da har kommit överens med Saabs huvudägare Victor Muller och moderbolaget Swedish Automobile. Affären innebär att Youngman och Pang Da köper hela Saab Automobile.
De kinesiska företagen får betala 100 miljoner euro, drygt 900 miljoner kronor, för att förvärva 100 procent av aktierna. Swedish Automobile skriver i ett uttalande att Youngman och Pang Da kommer att säkra företagets långsiktiga finansiering.
På fredagen meddelade också Vänersborgs tingsrätt att Saabs rekonstruktör Guy Lofalk har dragit tillbaka sin ansökan om att få avbryta rekonstruktionen av Saab. I en skrivelse till tingsrätten uppger Lofalk att Youngman och Pang Da kommer att skjuta till pengar så att rekonstruktionen kan fortsätta.
”Parternas besked om denna överenskommelse kan innebära stora förändringar i förutsättningarna för en framgångsrik rekonstruktionsplan”, skriver Guy Lofalk.
Beskedet kommer efter långdragna förhandlingar, där Youngman och Pang Da inledningsvis skulle köpa 53,9 procent av Saab för cirka 2,2 miljarder kronor. Den 23 oktober meddelade dock Saab att det avtalet – som tecknades i juli – rivs upp.
I en intervju med Sveriges Radio P4 Väst säger Saabs vd och styrelseordförande Victor Muller att Saab nu kan betala sina skulder och återigen starta produktionen.
Frågetecken kvarstår
Trots att affären ser ut att vara i hamn kvarstår flera frågetecken. Avtalet med de kinesiska företagen har som villkor att myndigheter i Kina måste godkänna upplägget. Om inte det sker innan den 15 november kan avsiktsförklaringen brytas.
Affären måste också godkännas av ”vissa andra parter”, som ägarbolaget Swedish Automobile uttrycker det. Saab har miljardlån från europeiska investeringsbanken, EIB, och har tydliga band till tidigare ägaren General Motors. Hur de parterna ser på överenskommelsen med Pang Da och Youngman är ännu oklart.
På fredagseftermiddagen väntas Victor Muller hålla en presskonferens.
Diskutera: Vad tycker du om att Saab blir kinesiskt?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Väldigt positiva nyheter om det innebär att märket lever vidare och de anställda får vara kvar.
Väldigt positiva nyheter om det innebär att märket lever vidare och de anställda får vara kvar.
Även om kineserna inte flyttar allt till Kina så kommer de säkert att bygga bilfabriker i Kina för tillverkning av Saab. Återstår att se hur mycket som blir kvar i Sverige. Men bra att Saab lever vidare.
Som jag ser det var detta den enda lösningen, annars hade det blivit konkurs. Bra att Muller hamnar helt åt sidan också, men kanske blev det så att det var han som räddade SAAB?
Jag hoppas ju att kineserna inser att Saab i Trollhättan ger en fabrik inom EU som därigenom hamnar innanför eventuella handelshinder. Hoppas även att Kineserna fortsatt låter utvecklingsarbetet ske i Trollhättan.
Det hoppas jag också Rustan. Vissa tror att fabriken kommer att flyttas till Kina i morgon dag, men om tänker efter lite förstår man att det inte är möjligt.
Som läget är i Kina idag står inte några tusen bilarbetare klara att skruva ihop Saabar. Kina har också en annan lokaliseringspolitik än Sverige så du får inte smälla upp fabriken var som helst i landet. Saab måste snarast börja producera bilar och det kan bara göras i Trollhättan.
Problemet är om det ändå blir för dyrt att få igång en konkurenskraftig produktion, det blir säkert flera fabriker i Kina framöver som i exemplet Volvo. Vi håller tummarna för att de duktiga Montörerna och Teknikerna på SAAB får fortsätta sitt arbete.
Det ska bli intressant att få veta hur GM ställer sig till det här.
Kommer de att släppa licensen till nuvarande 9-3, 9-4X och 9-5?
Och hur kommer tillverkningen av 9-4X att ske?
Naturligtvis kommer det att byggas en ny Saabfabrik i Kina, det har ju Youngman bekräftat redan då man presenterade sina planer med de nya modellerna.
Det ska bli kul också att se om den planerade 9-1 (9-2) kommer att baseras på de av Lotus utvecklade komponenterna som redan finns i produktion.
Bra. Vi får väl avvakta tills vi vet mer men kanske det kan vända nu. En fråga är om GM verkligen gått med på att kineserna får tillgång till all teknologi som Saab haft licens på sedan självständigheten. Hoppas på mer info i dag..
"Nu är företagets framtid verkligen säkrad. Framtiden ser mycket ljus ut nu. Vi har de djupaste fickorna ombord nu som säkrar att bolaget kommer att blomstra, så jag är mycket glad över det här", säger Saabägaren Swedish Automobiles vd Victor Muller till TT.
Egentligen behöver det väl inte bli någon skillnad när Saab blir kinesiskt än när Volvo blev det.
Nu blir ju ju båda företagen styrda av en kommunistisk "kapitalistdiktatur"!
Bara de blir av Müller så ska det nog lösa sig. Det här låter ju som det bästa som kan hända med de förutsättningar som finns idag.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.