Jag kan presentera en glad nyhet för bilister. I varje fall en nyhet för de flesta, tror jag. Den som lusläst regeringens budget för 2010 vet det redan.
Men till och med för mig var det okänt.
Nästa år blir inte bensinen dyrare. Det vill säga inte på grund av politiska beslut. Vad som händer på marknaden vet ju ingen.
Men ända sen 1994 har bensinpriset i allmänhet stigit den 1 januari utan några särskilda beslut. Då bestämdes det att bensinskatten skulle följa den allmänna prisutvecklingen (KPI).
Något enskilt år lär det ha lett till oförändrat pris. Men aldrig lägre. Det blir det faktiskt nästa år. Om än blygsamt.
Skatten på bensin inklusive moms minskar med 2,5 öre per liter. Dieseln med 0,5 öre. Sen får vi ju se hur handeln hanterar så små belopp.
Om än lite så är det här den positiva effekten av att den allmänna prisnivån sjönk under perioden juni 2008 till juni 2009. Det finns ju en negativ effekt också. Socialförsäkringar, pensioner till exempel, minskar ju nästa år av samma skäl.
Men för bilisterna blir 2010 första året på mycket länge utan prishöjningar som följd av politiska beslut. 1 januari i år steg exempelvis bensinpriset över en natt med 28,75 öre litern och dieseln med 22,40 öre.
Nu är ju inte lägre bensinpris en självklart positiv nyhet för alla. De som anser att klimatförsämringen bäst bekämpas med högre skatter på bensin och andra drivmedel, tycker att det här är en dålig utveckling.
Den rödgröna oppositionen hör dit. Alla tre oppositionspartierna vill höja bensinskatten nästa år.
S: + 15 öre
Mp: + 36 öre
V : + 19 öre
Socialdemokraterna kompenserar sin höjning med förslag om höjt reseavdrag med 50 öre. Oppositionens höjda bensinskatter visar samtidigt hur avexplofierad bensinskatten blivit. Nästa år är det valår.
Bara för några år sen hade det varit politiskt självmord att gå till val med krav på dyrare bensin. Att det fortfarande är känsligt visas ändå av Socialdemokraternas krav på höjda reseavdrag.
Men också av att regeringsalliansen inte höjer bensinskatten mer än att indexeringen leder till sänkt skatt (om den hade fått fullt genomslag skulle skatten sänkts med 4,5 öre, men regeringen passar på att höja koldioxidskatten med två öre).
Trots att Fredrik Reinfeldt som EU-ordförande med ambitioner att ro ett globalt miljö- och klimatavtal i hamn, skulle kunna tänkas känna trycket på sig att föregå med gott exempel här hemma.
Men jag är övertygad om att oavsett regering blir det höjd bensinskatt 2011.
Oppositionen har redan lovat det. Om Reinfeldt sitter kvar kommer hans regering också att göra det, tror jag.
Att alliansen avstår 2010 behöver däremot inte bara handla om politisk taktik. Regeringen anser att det är oklokt att ta ifrån medborgarna pengar, när landet befinner sig i svår ekonomisk kris.
Tvärtom anser Reinfeldt & Co att bästa sättet att bekämpa krisen är genom att ge folk mer pengar att handla för. En klassisk nationalekonomisk teori som har en baksida.
Reinfeldts kamp mot klimatförstöringen framstår som mindre trovärdig. I varje fall tillfälligt.
Hur mycket dyrare bensinen blir 2011 är svårt att säga.
Flera faktorer avgör :
1. Världsmarknadspriset. Om det är högt törs inte politikerna höja skatterna lika mycket som annars. Men slutsumman för bilisterna kan ju bli densamma.
2.Vilket block som sitter vid makten. En borgerlig regering torde höja energiskatterna mindre än de rödgröna. Miljöpartiet är ju det enskilt bensinskattepiggaste partiet, vilket Mona Sahlin tvingas ta hänsyn till.
Det leder till högre bensinpris med rödgrön regering.
K-G BERGSTRÃ-M
Diskutera: Vad tycker du om K-G:s krönika?
Men till och med för mig var det okänt.
Nästa år blir inte bensinen dyrare. Det vill säga inte på grund av politiska beslut. Vad som händer på marknaden vet ju ingen.
Men ända sen 1994 har bensinpriset i allmänhet stigit den 1 januari utan några särskilda beslut. Då bestämdes det att bensinskatten skulle följa den allmänna prisutvecklingen (KPI).
Något enskilt år lär det ha lett till oförändrat pris. Men aldrig lägre. Det blir det faktiskt nästa år. Om än blygsamt.
Skatten på bensin inklusive moms minskar med 2,5 öre per liter. Dieseln med 0,5 öre. Sen får vi ju se hur handeln hanterar så små belopp.
Om än lite så är det här den positiva effekten av att den allmänna prisnivån sjönk under perioden juni 2008 till juni 2009. Det finns ju en negativ effekt också. Socialförsäkringar, pensioner till exempel, minskar ju nästa år av samma skäl.
Men för bilisterna blir 2010 första året på mycket länge utan prishöjningar som följd av politiska beslut. 1 januari i år steg exempelvis bensinpriset över en natt med 28,75 öre litern och dieseln med 22,40 öre.
Nu är ju inte lägre bensinpris en självklart positiv nyhet för alla. De som anser att klimatförsämringen bäst bekämpas med högre skatter på bensin och andra drivmedel, tycker att det här är en dålig utveckling.
Den rödgröna oppositionen hör dit. Alla tre oppositionspartierna vill höja bensinskatten nästa år.
S: + 15 öre
Mp: + 36 öre
V : + 19 öre
Socialdemokraterna kompenserar sin höjning med förslag om höjt reseavdrag med 50 öre. Oppositionens höjda bensinskatter visar samtidigt hur avexplofierad bensinskatten blivit. Nästa år är det valår.
Bara för några år sen hade det varit politiskt självmord att gå till val med krav på dyrare bensin. Att det fortfarande är känsligt visas ändå av Socialdemokraternas krav på höjda reseavdrag.
Men också av att regeringsalliansen inte höjer bensinskatten mer än att indexeringen leder till sänkt skatt (om den hade fått fullt genomslag skulle skatten sänkts med 4,5 öre, men regeringen passar på att höja koldioxidskatten med två öre).
Trots att Fredrik Reinfeldt som EU-ordförande med ambitioner att ro ett globalt miljö- och klimatavtal i hamn, skulle kunna tänkas känna trycket på sig att föregå med gott exempel här hemma.
Men jag är övertygad om att oavsett regering blir det höjd bensinskatt 2011.
Oppositionen har redan lovat det. Om Reinfeldt sitter kvar kommer hans regering också att göra det, tror jag.
Att alliansen avstår 2010 behöver däremot inte bara handla om politisk taktik. Regeringen anser att det är oklokt att ta ifrån medborgarna pengar, när landet befinner sig i svår ekonomisk kris.
Tvärtom anser Reinfeldt & Co att bästa sättet att bekämpa krisen är genom att ge folk mer pengar att handla för. En klassisk nationalekonomisk teori som har en baksida.
Reinfeldts kamp mot klimatförstöringen framstår som mindre trovärdig. I varje fall tillfälligt.
Hur mycket dyrare bensinen blir 2011 är svårt att säga.
Flera faktorer avgör :
1. Världsmarknadspriset. Om det är högt törs inte politikerna höja skatterna lika mycket som annars. Men slutsumman för bilisterna kan ju bli densamma.
2.Vilket block som sitter vid makten. En borgerlig regering torde höja energiskatterna mindre än de rödgröna. Miljöpartiet är ju det enskilt bensinskattepiggaste partiet, vilket Mona Sahlin tvingas ta hänsyn till.
Det leder till högre bensinpris med rödgrön regering.
K-G BERGSTRÃ-M
Diskutera: Vad tycker du om K-G:s krönika?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det kommer att finnas andra alternativ i politiken som radikalt ändrar den politiska kartan! Det blir inte längre förmanande skollärartyper ur media och etablissemang som talar om för väljarna att eftersom de inte förstår bättre, så måste politikerna bestämma åt dem och börja ta bort bilarna! Extrempartierna har fått god jordmån!
Usch, bara en anledning till (dom ligger på hög nu) att ABSOLUT INTE rösta på någon utav de rödgröna!!!
Men hallååå, detta ÄR illaluktande blått fläsk hela vägen, oavsett vilket block som regerar blir utgången på energibeskattningen densamma, för i detta hänseende så går vi efter EU's strikta direktiv, det går inte att bara pruta bort.
Etanol. Gör som jag gjorde förra året. Köp en etanolbil, i mitt fall en SAAB, eller Volvo, Ford, VW, Peugout med Biopower, Flexifuel, Multifuel eller vad man kallar sina etanolmotorer för och tanka det bränsle som är billigast eller gör som jag tanka etanol av miljöskäl. Med tex SAAB´s Biopower etanolmotor har man frihet att tanka det bränsle man vill ha. Ett är sedan säkert och det är det faktum att skillnaden mellan bensin, diesel och etanol - biobränslen - kommer att öka dels därför att oljan tar slut och del för att alltfler inser att miljön skadas av fossilabränslen som bensin och diesel.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.