Målsättningen för 2007 missades rejält. Men nu sätter Vägverket upp en ny riktpunkt. 2020 ska max 220 personer dö i trafiken - och politikerna får en nyckelroll i arbetet.
- Vi tror att det här är teoretiskt möjligt, men det förutsätter nya innovativa lösningar som politikerna måste vara beredda att satsa på, säger Åsa Ersson, biträdande chef för trafiksäkerhetsenheten, till Svenska Dagbladet.
470 personer omkom i trafiken under 2007 - trots att Vägverkets målsättning var max 270 personer. Den efterföljande kritiken riktade sig mot att målet var för högt ställt och att myndigheter, organisationer och beslutfattare måste samarbeta bättre.
Nu kommer Vägverket med en ny nollvision, där målet är att inte fler än 220 personer ska dö i trafiken år 2020. Bland annat vill Vägverket se ett nytt prickningssystem som gör att olika trafikförseelser ger strängare straff. Dessutom föreslås ett försäkringspremiesystem som skulle kunna gynna de personer som förbättrar säkerheten på vägarna.
- Det skulle kunna fungera som miljöbilspremien, att man gynnas ekonomiskt om man till exempel investerar i alkolås, säger Åsa Ersson.
De svenska politikerna får en nyckelroll i Vägverkets nya vision. Och från regeringshåll utesluts inte ett utförligare prickningssystem.
- Det låter intressant, men vi måste se över de juridiska aspekterna, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.
470 personer omkom i trafiken under 2007 - trots att Vägverkets målsättning var max 270 personer. Den efterföljande kritiken riktade sig mot att målet var för högt ställt och att myndigheter, organisationer och beslutfattare måste samarbeta bättre.
Nu kommer Vägverket med en ny nollvision, där målet är att inte fler än 220 personer ska dö i trafiken år 2020. Bland annat vill Vägverket se ett nytt prickningssystem som gör att olika trafikförseelser ger strängare straff. Dessutom föreslås ett försäkringspremiesystem som skulle kunna gynna de personer som förbättrar säkerheten på vägarna.
- Det skulle kunna fungera som miljöbilspremien, att man gynnas ekonomiskt om man till exempel investerar i alkolås, säger Åsa Ersson.
De svenska politikerna får en nyckelroll i Vägverkets nya vision. Och från regeringshåll utesluts inte ett utförligare prickningssystem.
- Det låter intressant, men vi måste se över de juridiska aspekterna, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hahaha , vägverket är för roliga.
Var det inte så att förra året så var det max 270?
Dem kommer inte lyckas med detta målet heller så vilse som dem är i sitt tänkande.
* Alkoholen ökar på vägarna!
Lösning: Mer kameror.
* Allt fler dör i singelolyckor!
Lösning: Mer kameror
Idioti!
Kan vi äntligen skrota nollvisionen nu? Det är farligt att leva, och alla skall vi dö. Varför hälla bort pengar på något så meningslöst som nollvisionen? Bygg bättre vägar i stället för att satsa pengarna i diket! Om jag kör av vägen i 200 dör jag lika säkert som i 100. Och dör, det gör alla så småningom! Jag kan inte inse det vettiga i att säkra vägarna för avåkningar i 50 när samma pengar kunde användas för att göra själva vägen säkrare!
Jag
VV är ute å seglar. Fantastiskt att våra styramde låter VV hålla på med denna idioti.Sakta kryper det fram att det inte är farten som dödar uta : trötta bilförar,alkohol,sjukdomar, felmaövrar, droger, djurolykor, mm. VV har i sin form av myndighet haft monopol på "sanningen" via massmedia men många är vi som tvivlat. Satsa pengarna på bättre snöröjning (värd namnet), bättre asfalt, bygg bort spåriga vägar (vattenplaning). VV borde skämmas å satsa pengarna rätt istället.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.