Den 15 september förändras hastighetsgränserna i Sverige. 400 mil väg får nya hastighetsskyltar - i ett försök att rädda liv.
- Syftet med de nya hastighetsgränserna är att rädda liv. Det sker genom att bättre anpassa hastighetsgränserna till vägens standard. Hastigheten är helt avgörande för konsekvenserna av en olycka. Om alla körde efter skyltad hastighet skulle 150 människoliv räddas varje år. Samtidigt skulle koldioxidutsläppen minska med cirka 700 000 ton per år, vilket motsvarar utsläppen från 240 000 bilar, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö.
De ändrade hastigheterna börjar skyltas om den 15 september och kommer att innebära både höjningar och sänkningar av dagens hastighetsgränser. Förutom dagens hastighetsgränser kommer det att finnas skyltar med 40, 60, 100 och 120 kilometer i timmen. Något som ger ett nytt tiostegssystem.
Nu hoppas Vägverket att trafikanterna ska få större förståelse för hastighetsgränserna.
- Gränserna är satta så att man får samma hastighetsgräns över längre sträckor och därmed en enhetlig utmärkning för att undvika plottrighet, säger Ingemar Skogö.
Av de 400 mil väg i Sverige som påverkas av förändringen sänks hastigheten på 275 mil. 110 mil får höjd hastighet. Även kommunerna kommer att ha möjlighet att tillämpa det nya tiostegssystemet i tätorter. I kommunerna väntas hastighetsbegränsningarna 30, 40 och 60 km/h bli vanligare.
Vägverket kommer att följa upp resultatet av förändringen och resultatet beräknas vara klart 2011.
De ändrade hastigheterna börjar skyltas om den 15 september och kommer att innebära både höjningar och sänkningar av dagens hastighetsgränser. Förutom dagens hastighetsgränser kommer det att finnas skyltar med 40, 60, 100 och 120 kilometer i timmen. Något som ger ett nytt tiostegssystem.
Nu hoppas Vägverket att trafikanterna ska få större förståelse för hastighetsgränserna.
- Gränserna är satta så att man får samma hastighetsgräns över längre sträckor och därmed en enhetlig utmärkning för att undvika plottrighet, säger Ingemar Skogö.
Av de 400 mil väg i Sverige som påverkas av förändringen sänks hastigheten på 275 mil. 110 mil får höjd hastighet. Även kommunerna kommer att ha möjlighet att tillämpa det nya tiostegssystemet i tätorter. I kommunerna väntas hastighetsbegränsningarna 30, 40 och 60 km/h bli vanligare.
Vägverket kommer att följa upp resultatet av förändringen och resultatet beräknas vara klart 2011.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tja en skog av skyltar.. Jag bor i Slovakien dar ar det 90 pa landsvag om inga skyltar finns (130 pa motorvag). Vad ar det for fel pa generella granser? Latt att komma ihag inga skyltar att missa. Ok, Slovakien har manga olyckor men det beror kanappast pa fartgranserna.
Johan
Idiotiskt. Nu får vi 30-40-50-60-70-80-90-100-110 och120. Ingen människa kommer kunna hålla reda på alla gränser. Polisen kommer få bötesblocken fulla. Nu kanske dom får julbonus i år.
Typisk skrivbordsprodukt av vägverkets teoretiker.
Jag håller med Erik: Skrivbordprodukt!
Jag skulle vilja se en sammanställning av vilka hastigheter fordonen haft i det senaste årets olyckor med dödlig utgång. Eller klarar TSV´s så kallade forskare inte att göra en sådan?
I Danmark höjde man hastigheten från 110 till 130, med färre olyckor som resultat. Dvs det är inte hastigheten som dödar.
Lägg mer penger på alkotester och förarkontroller, där har man farorna.
Noll-vision= 0-tolerans & 0-hastighet som ger 0 utsläpp, de du Skogö ger 0 arbetstillfällen, 0 livsglädje, bara kvar å dö !
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.