Vinterns prisfall på begagnade bilar har planat ut och nu stiger åter efterfrågan på begagnade bilar, menar branschorganisationen MRF, Motorbranschens Riksförbund.
Under årets första kvartal, sjönk begpriserna med ca 1 procent. Sista kvartalet 2008 sjönk priserna med 9 procent.
- Just nu är det köpläge på begagnat, säger Per Johansson, VD för MRF, till Vi Bilägare och fortsätter:
- Stora bilar med lite större motorer har sjunkit mer än genomsnittet i pris. Det gör att köparen får väldigt mycket bil för pengarna!
Bland den begagnade bilar som fallit mest i värde hittar vi Saab 9-5. Dock har också Volvo V70, S60 och V50 fallit mer i pris än snittet. Minst har raset varit för Toyota Corolla och VW Golf. MHF ser också en tydlig trend i att begagnatköparna i allt större utsträckning ratar stora och törstiga bensinmotorer. Motorer med en cylindervolym över två liter har tappat väsentligt mer än de mindre motorerna.
Låg nybilsförsäljning i kombination med ökad efterfrågan på begagnat har medfört att handlarnas begagnatlager nu ligger på rekordlåga nivåer.
- Just nu finns ca 35 000 begagnade bilar i lager hos handlarna. Normalt vid den här tiden, brukar den totala lagernivån ligga kring 55 000 bilar, säger Tomas Ulander, bilhandelsansvarig på MRF.
En bidragande orsak till att efterfrågan nu stiger är att den låga kronkursen som gjord det billigt för euroländer att köpa upp begagnade bilar i Sverige.
- Just nu är det köpläge på begagnat, säger Per Johansson, VD för MRF, till Vi Bilägare och fortsätter:
- Stora bilar med lite större motorer har sjunkit mer än genomsnittet i pris. Det gör att köparen får väldigt mycket bil för pengarna!
Bland den begagnade bilar som fallit mest i värde hittar vi Saab 9-5. Dock har också Volvo V70, S60 och V50 fallit mer i pris än snittet. Minst har raset varit för Toyota Corolla och VW Golf. MHF ser också en tydlig trend i att begagnatköparna i allt större utsträckning ratar stora och törstiga bensinmotorer. Motorer med en cylindervolym över två liter har tappat väsentligt mer än de mindre motorerna.
Låg nybilsförsäljning i kombination med ökad efterfrågan på begagnat har medfört att handlarnas begagnatlager nu ligger på rekordlåga nivåer.
- Just nu finns ca 35 000 begagnade bilar i lager hos handlarna. Normalt vid den här tiden, brukar den totala lagernivån ligga kring 55 000 bilar, säger Tomas Ulander, bilhandelsansvarig på MRF.
En bidragande orsak till att efterfrågan nu stiger är att den låga kronkursen som gjord det billigt för euroländer att köpa upp begagnade bilar i Sverige.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tommy.
Är det köpläge eller är det inte. Du motsäger dig själv i texten.
Nja, i texten är det VD för motorbranschens riksorganisation som säger att det är köpläge... Skulle han säga någon annat skulle han förmodligen få sparken... Jag nöjer mig med att säga att för den som behöver en bra, säker familjebil, är det läge att titta efter begagnad Saab 9-5. Men köp en Biopower av 2006 års modell eller senare. Då slipper du problemet med att motorn skjuter ur sig olja, ESP ingår och du kan dessutom välja fritt mellan E85 och bensin och köra på det som är billigast för stunden!
"Men köp en Biopower av 2006 års modell eller senare. Då slipper du problemet med att motorn skjuter ur sig olja..."
Problemet Saab hade med vevhusventilationen åtgärdades i och med årsmodell 04.
Helt riktigt Pelle, det är något som många motorjournalister har missat liksom de flesta av de äldre årgångarna är modifierade.
Dessutom är det inte lika lätt att hitta en beg. 9-5 till de priser som motorpressen skriver om, i verkligheten ligger de betydligt högre och det börjar bli ont om dem också, speciellt om man vill ha någon spec. modell.
Hej alla GLADA!
Jag måste säga att jag gjorde ett klipp då familjen köpte en helt ny SAAB 9-3 Biopower Sport kombi med Vector paket och metallic för bara 239 900 kr på SAAB i Åkersberga. Vi köpte den för drygt tre månader sedan och är verkligen hel nöjda. Det är vår första SAAB! Vi hade innan en Asiatisk bil av mycket känt överreklamerat märke som vi ska sälja. Den har gått drygt 8000 mil idag och gick perfekt de första ca 7000 milen och sedan kom flera reparationer på en enda gång...
Men det var först hösten 2005, som 2006 års modell, som 9-5 fick den härliga Björnligemask-fronten. Så ful att den garanterat blir en klassiker. Det är den man ska köpa.
På Blocket idag hittar jag 4 SportCombi, 06 under 10 000 mil med begärt pris under 120´´´. Det är väl mycket bil för pengarna?
Kommentar till Kenneth; Om de japanska bilarna är tillverkade för Japan-förhållanden, så behöver de inte dim för att hålla speciellt många mil. Kolla upp hur långt en bil går i snitt/år i Japan så ska ni se att det nog handlar om mellan 300-600 mil! Detta fick jag höra från en som bott där i en massa år. Japanerna använder bilen på helgen och även då är det kö-körning som gäller. Det betyder att det tar runt 12-15 år att köra 7 000 mil! Dvs en japan-bil behöver inte hålla spec många mil innan 'tiden tar den' av banan! Fundera på det innan ni köper japanskt - de ska /behöver inte hålla allt för många mil!
Jag har en 9-5 Aero sportkombi -05 som gått 7000 mil. Bilen har all utrustning som gick att beställa till 9-5 2005. Har blivit erbjuden tjänstebil, men att sälja saaben nu känns inte direkt som det mest ekonomiska alternativet.
Ser man krasst på det så är det nog samma kostnad att behålla saaben som att ta ut en tjänstebil, men den tjänstebilen skulle garanterat bli rejält mycket tråkigare.
Begagnatpriser i Sverige har legat onormalt högt, jämfört med övriga EU. Därför har vi haft en omfattande privatimport.
Nu har en korrigering skett och med den låga kronkursen har Sverige blivit ett exportland.
Det blir fortsatta prisfall, åtminstone på äldre bilar, långmilare, stadsjeepar, törstiga bilar och bilar med en massa dyr och reparationskrävande teknik.
Min erfarenhet är att asiatiska bilar fungerar felfritt även efter många mil.
Exempelvis Toyota är därför säljbara även om det handlar om långmilare.
RE: Johan Kjellén
Toyota säljbar efter 20 000 mil. Du behagar skämta. Se hur många Toyotor som gått mer än 20 000 mil så inser Du liksom en skribent i Teknikens Värld skrev att 87% av just Toyota är skrotade mellan 15 000 och 20 000 mil och - eller - efter 7 år - 8 år. Jämför man den siffran med de Europeiska bilmärkena så är bara drygt 42% av de skrotade innan 20 000 mil. Det beror förmodligen som Teknikens Värld skrev att de Asiatiska bilmärkena främst Toyota INTE får fungera längre än så eftersom Japan har en stark inhemsk konsumtion och produktion av egna bilar som inte ska fungera längre eftersom de har ett lokalt intresse, numera även globalt, att tillse att den egna bilindustrin hålls igång. Detta tillsammans med en avsiktligt låg valutakurs och HÖG import tullar av västeuropeiska bilmärken gör att den kämpar för att hålla igång den Japanska biltillverkningen på konstlad, artifisiellt sätt. Men som svar på frågan FÅR inte en Toyota hålla så mkt mer än maximalt mellan 15 000 - 20 000 mil eller ca 7 år. Det är ett oerhört resurs slöseri som Toyota bedriver och det borde INTE vi i Västvärlden delta i, inte minst av miljöskäl.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.