Många bilägare uppskattar möjligheten att spegla mobilens appar i bilens infotainmentsystem.
Det är över fem år sedan Apple CarPlay dök upp i Sverige, men Googles motsvarighet Android Auto har länge lyst med sin frånvaro. Först i slutet av förra året kom besked från Google om att Android Auto officiellt skulle börja rullas ut på den svenska marknaden. Därmed är funktionen inte längre bara tillgänglig för den som är teknikkunnig och känner till olika knep för att få igång Android Auto.
Trots det har Volkswagen marknadsfört tjänsten i sina bilmodeller. Det har fått en privatperson att reagera och anmäla Volkswagen till Reklamombudsmannen för vilseledande marknadsföring.
”När man klickar sig vidare ser man att tjänsten ingår, men inte i Sverige”, står det i anmälan.
RO skriver i sitt uttalande att en genomsnittlig bilköpare har uppfattat reklamen som att Android Auto redan finns tillgängligt i Sverige officiellt. Men så är alltså inte fallet. Reklamen klassas som vilseledande och Volkswagen har tagit på sig att förtydliga marknadsföringen på hemsidan för att det inte ska finnas några oklarheter kring vilka funktioner som stöds av vilka telefoner.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.