När utsläppskraven för nya bilar skärps ligger Jaguar- och Land Rover-koncernen inte särskilt bra till. En stor del av försäljningen består fortfarande av stora suvar med förbränningsmotor, även om elbilen Jaguar I-Pace och flera nya laddhybrider lättar upp utsläppssiffrorna.
Men det behövs mer än så, och därför har Jaguar planer på en helt eldriven ersättare till lyxlimousinen XJ. Dessutom planerar Land Rover en helt eldriven version av lyxiga Range Rover.
Båda två har dock försenats på grund av coronapandemin, ett dystert besked för koncernen som snabbt behöver nya modeller med låga utsläppssiffror.
Enligt ekonomichefen Adrian Mardell ska nästa generation Jaguar XJ och den nya eldrivna Range Rover-modellen visas upp i oktober och november istället för augusti och september.
Läs också: Land Rover satsar på ny laddhybrid med vätgasdrift
De båda modellerna bygger på samma plattform och delar en hel del teknik under skalet. Range Rovern blir lägre än dagens Range Rover Velar och får en något annorlunda design för att sänka luftmotståndet, vilket är särskilt viktigt i en elbil eftersom det resulterar i längre räckvidd och lägre förbrukning.
Fotnot: Bilden visar dagens Range Rover Velar, inte den nya eldrivna modellen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
De måste elektrifiera bilarna för inte få miljardböter.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.