Flera stora biltillverkare har gjort klart att de helt och hållet satsar på batterielbilar framöver – bland annat Mercedes och Volvo.
Men det finns också gott om bilmärken som inte vill skriva av vätgastekniken och bränslecellsbilar. Både Toyota, Hyundai och BMW har stora planer på nya vätgasmodeller där tankningen går snabbare än att ladda en batterielbil, men där effektiviteten är betydligt lägre.
Nu står det klart att även Jaguar/Land Rover vill inkludera bränslecellsbilar i framtidens plan för att sänka utsläppen. Målet är att ta fram en prototyp i form av en vätgasdriven suv som ska få lång räckvidd även i kallt väder, hög terrängkapaitet och dragkrok.
– Vi tror verkligen att vätgas har en viktig plats, särskilt i större bilar, sa Nick Rogers, produktutvecklingschef på Jaguar/Land Rover, under en frågesession i förra veckan.
Laddhybrid med vätgasdrift
Utmaningen för Land Rover är att försäljningen uteslutande består av suvar som i många fall är stora och tunga. Även för koncernsyskonet Jaguar är suv-andelen hög. Med sin högre tjänstevikt och tyngdpunkt är suvar mindre effektiva än vanliga sedan- eller kombibilar, och det ger kortare räckvidd med batterieldrift – särskilt på vintern.
Planen är alltså att titta på om vätgas kan vara ett alternativ för den typen av bilar. Även om vätgasbilarna inte är lika effektiva energimässigt som en batterielbil är de effektivare än en vanlig bensin- eller dieselmotor. Dock finns än så länge försvinnande få vätgasmackar att tanka vid.
Nick Rogers ser framför sig en laddhybrid med vätgasteknik som kan laddas i ett vanligt uttag och köras kortare sträckor på batterieldrift. När batteriet är urladdat går bilen över till vätgasdrift – en idé Mercedes tidigare experimenterat med men lagt ned.
Läs också: Håkan Samuelssons besked: Volvo skippar bränslecellsbilar
Batterieldriven lyxbil
Det är dock oklart om projektet faktiskt mynnar ut i att Jaguar eller Land Rover sätter en vätgasbil i serieproduktion. Koncernen har redan lanserat en eldriven suv i form av Jaguar I-Pace samt flera laddhybrider, och den satsningen kommer fortsätta som planerat.
Dessutom finns planer på en helt eldriven ersättare till lyxlimousinen Jaguar XJ.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.