Tidigare i veckan tog EU-parlamentet beslut om att förbjuda försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer från och med 2035.
– Det skapar klarhet för bilindustrin och stimulerar innovation och investeringar för biltillverkare, sa parlamentets huvudförhandlare Jan Huitema.
Det här beslutet får nu hård kritik från miljöorganisationen Svebio som vill främja förnybar energi och generella styrmedel. Svebio kallar beslutet ”ologiskt” och ett ”flagrant misstag”.
– Beslutet utgår felaktigt från mätning av utsläpp endast vid avgasröret på bilen, men bortser från utsläpp under hela livscykeln, inklusive tillverkning av fordon och batterier. Den samlade påverkan av en elbil är större än från en bil som drivs med ett biodrivmedel som HVO. Det handlar alltså inte om ett beslut som i första hand ser till klimatpåverkan, säger Svebios vd Gustav Melin.
Enligt honom kommer 95 procent av de partiklar som släpps ut vid körning från däcken och asfalten, inte från motorn. Beslutet blir också slutet för dagens gasbilar och framtidens syntetiska bränslen.
– Beslutet innebär att inga biodrivmedel kan användas för bilar, vare sig konventionella biodrivmedel, biogas eller nya avancerade biodrivmedel, inklusive så kallade syntetiska bränslen från återvunnen biogen koldioxid och förnybar vätgas, säger Gustav Melin.
Biobränslen och syntetiska bränslen har tidigare kritiserats för sin ineffektivitet. Kritiker menar att de råvaror som används vid framställning av den typen av bränslen behövs för annat, och i grunden är en förbränningsmotor betydligt mindre effektiv än en elmotor.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (15)
- 17 februari 2023 hx30 skrev: Vi måste börja…
- 16 februari 2023 Hyran - härligt att du har…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.