Fasa ut befrielsen av fordonsskatt för miljöbilar, skrota nedsättningen av förmånsvärdet och inför istället en ny försäljningsskatt på nya bilar.
Det skriver Per Kågeson, professor i miljösystemanalys vid KTH i Stockholm, i en debattartikel i Dagens Nyheter.
Per Kågeson har lämnat en rapport till finansdepartementet där han föreslår att bränsletörstiga fordon ska finansiera en särskild bonus för snålare bilar.
Törstiga bilar får betala
Enligt fransk modell vill han införa ett system med en brytpunkt, inledningsvis på 130 gram koldioxid per kilometer. Den som registrerar en ny bil som släpper ut mer får betala en extra skatt som i sin tur blir en bonus för snålare bilar.
150 kronor per gram koldioxid per kilometer är en motiverad nivå, skriver Per Kågeson. Därtill vil lhan införa ett tidsbegränsat stöd till elbilar och laddhybrider som baserar sig på batterikapacitet.
Diskutera: Vad tycker du om en ny försäljningsskatt på bilar med höga utsläpp?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Lägg all bilbeskattning på bränslet så kommer de bränslesnåla bilarna snart att ta över. Man slipper också all hantering av bilskatterna genom trafikverket eller vilka det nu är som har hand om´et.
Håller med Nissej. Ett enkelt och "självsanerande" system. Varför krångla till det?
"Skatteintelligentian" dit Kågeson hör, slår till igen. Inom viss politisk riktning kan ALLT, utan undantag, lösas med "högre skatter". Ibland räcker inte ens 100%!
Varje krona betald till politiker är en för medborgarna för evigt förlorad krona...
Helt befängd idé. Skall det bli rättvist inför kilometerskatt.
Då betalar man för vad man släpper ut.
Skulle inte vara svårt med dagen elektronik.
Klart att vi ska rädda världen med våra 0,5 % av hela jordens bilpark !
Glöm inte momsen på skatten också
De kan väl införa det där systemet i USA. Det skulle bli succé!
Svenskarna löser alla problem med sina skatter!!
Om man verkligen vill minska co2 utsläppen borde man istället dubblera priset på bensin/diesel - det skulle ju få ge starkare koppling till fordonsval än kilometerskatt, och en starkare koppling till körstil/körsträckor än skatt på nya bilar.
Det har sagts tidigare i inläggen men förtjänas att sägas igen - Allt går att fixa med hjälp av högre skatter. Varför inte ta in allt rörligt kapital i skatt och tilldela varje medborgare en cykel - co2-problemen i princip lösta!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.