I helgen blir det relativt behagliga temperaturer i hela Sverige, vilket innebär att många säkerligen tar chansen att byta till sommardäck. Vi Bilägare listar i samarbete med Vianor vad du bör tänka på inför däckbytet.
Vilka regler gäller?
Under perioden 1 december till och med 31 mars måste bilen ha vinterdäck - så länge det råder vinterväglag. Vinterväglag anses råda när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Det är Polisen som avgör om det råder vinterväglag på platsen. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria och dubbdäck får användas från och med 1 oktober till och med 15 april. Dubbfria däck bör vara bytta senast den 30 april, men det är inget krav. Men när dygnstemperaturen ligger över 5 grader presterar sommardäcken bättre än vinterdäcken.
Tio tips inför däckbytet:
1. Parkera bilen plant med ettans växel inkopplad. Glöm inte handbromsen!
2. Lätta på hjulbultarna innan du hittar upp bilen med garagedomkraft och palla alltid upp bilen ifall att domkraften skulle ge vika. Byt ett hjul i taget.
3. Smörj in varje hjulbult med fett innan de dras åt med momentnyckel. Rätt moment till din bil finns angivet i bilens insturktionsbok.
4. Ta en titt på vinterdäcken så att det inte finns några skador på dem innan du stoppar undan dem, ojämt slitage eller ruggade kanter kan skvallra om en felinställd framvagn.
5. Märk däcken med höger, vänster, respektive fram och bak. Detta för att hålla koll på rotationsriktningen.
6. Tvätta gärna däcken innan du stoppar undan dem. Vintersäsongens salt- och vägrester kan bryta ner däcket och försämra kvaliteten.
7. Förvara däcken mörkt och svalt, hängande eller liggande. Gummit mår bäst av detta eftersom för mycket solljus kan bryta ner det.
8. Kontrollera lufttrycket i de nybytta däcken. För lågt lufttryck ökar olycksfallsrisk, slitage och bränsleförbrukning. Rekommenderat lufttryck för din bilmodell finns angivet i instruktionsboken.
9. Se också till att sommardäckens mönsterdjup är okej. Lagligt mönsterdjup på sommardäcken minst 1,6 millimeter, för bästa möjliga väggrepp rekommenderas minst 3 millimeter.
10. Glöm inte att efterdra bultarna efter cirka 10 mils körning.
Diskutera: Har du fler matnyttiga tips inför däckbytet?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag har redan bytt! Jag räknar med vår nu, ingen mer snö. Och vinterdäcken är i garaget, där är det mörkt, svalt och skönt om sommaren. Ligger på gränsen till 3mm på sommardäcken nu efter nästan 5 000 mil på dem, men tänkte att de ska klara den här sommaren iaf för det är dyrt med däck.
Jaså det är dags för däckbyte nu igen! Jag tror att de allra flesta som själva byter byter till sina sommarhjul.
Blir byte nu i helgen.
För min egen och andras säkerhet så har jag aldrig däck med mindre än 4 mm kvar i mönsterdjup.
Dyrt men det känns/är säkrare i alla fall.
Nu dröjer det inte innan en del Bw kommer att kommentera ordvalet för hjulbultar vid ett par tillfälle i notisen ovan.
Viktigt att man kör försiktigt också. använda det man har inom pannbenet är väldigt viktigt, vara uppmärksam i trafiken, köra efter vädret, anpassa hastighet och ta ut bra marginaler till övrig trafik. En förare som kör säkert och som har 3mm på sina däck anser jag är säkrare än en förare som kör osäkrare med tightare marginaler och högre hastigheter, även fast den osäkrare har mer mönster kvar på däcken.
Är inte redaktionen samkörd? Bengt Dieden har berört ämnet tidigare och gett ett svar. http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-efterdra-hjulmuttrar
Min åsikt: Inget (eller möjligen mycket lite) fett på hjulskruvarna. Kopparpasta är OK.
Det är en god regel att också smörja fälgens centrumhål, då blir det lättare att demontera hjulet i höst.
Och som Audi skriver går det utmärkt med kopparpasta även på aluminiumfälgar.
saabnisse@ hört talas om galvaniska strömmar? har du alu-fälg ska det vara aluminiumpasta inte kopparpasta inte ens på bromsarna man ska aldrig använda kopparpasta öht egentligen...men din saab har ju stenålders bromsok med gjutjärn medans min cittra har spjutspetsteknik med aluminium bromsok runt om! och då talar vi om en 25 år gammal bil! Och har aldrig problem med rostiga bak skivor då jag har högtrycks bromssystem och inte leksaks bromsar som din skräpiga saab har!
true believer, det är en vanlig missuppfattning att kopparpasta i ett skruvförband med aluminium som en fästdel, skulle påverkas av galvaniska strömmar.
Så är det bara teoretiskt. I praktiken isolerar det närvarande fettet katoden mycket effektivt för att någon elektrolyt ska kunna få aluminiumet att bli offeranod.
Om du inte märkt vad artikeln handlar om, kan jag upplysa om att det är hjulbyte!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.