För att försäkra sig om att utrustningen håller för de allt tyngre bilarna på marknaden har det amerikanska trafiksäkerhetsorganet IIHS genomfört ett annorlunda krocktest.
De lastade flaket på en gammal Ford F-150 med stål och betong tills ekipaget nådde en totalvikt på 4,3 ton – sedan kördes bilen in i en barriär i 64 kilometer i timmen.
Resultatet talar för sig självt – ingen människa ombord i bilen hade överlevt. Men den här gången var målet med testet inte att utvärdera fordonet, utan själva testutrustningen. Man ville helt enkelt veta om systemet de använder för att accelerera testobjekten upp i rätt hastighet fungerar även för riktigt tunga bilar.
Nya bilar blir allt tyngre – och när de största och tyngsta amerikanska suv- och pickupmodellerna dessutom ska bli eldrivna – och utrustas med gigantiska batterier – skenar tjänstevikten ytterligare.
Den tyngsta bilen IIHS hittills har krocktestat är den 2,6 ton tunga elbilen Audi e-tron. Men betydligt tyngre modeller än så är på väg ut på marknaden – tyngst just nu är GMC Hummer EV, en eldriven pickup med en tjänstevikt på 4,1 ton.
För IIHS är det dock inga problem – testet blev godkänt och winchsystemet höll.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (11)
- 16 december 2022 Klimatkris? Var är den…
- 16 december 2022 saabnisse, har du helt…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.