Den nya elbilsmodellen Dacia Spring presterade betydligt sämre i krocktest än organisationen Euro NCAP räknat med. Resultatet blev bara en av fem stjärnor vilket är extremt ovanligt bland nya bilar.
Men så är Dacia Spring inte heller helt nyutvecklad: det är en anpassad version av budgetbilen Renault Kwid som säljs i exempelvis Indien.
Dacia Spring fick i alla fall pluspoäng för sitt autobromssystem, något som det dyrare koncernsyskonet Renault Zoe inte kan skryta med i standardutrustningen. Den fick noll stjärnor.
Trots det usla krocktestresultatet för Dacia Spring har modellen utsetts till ”årets bästa bilköp” av organisationen Autobest. Den består av motorjournalister från 32 europeiska länder.
Autobest har för första gången utsett en helt eldriven bil till vinnare och Dacia Spring körde om bland andra Skoda Fabia och Opel Mokka.
Det är fortfarande oklart om Dacia Spring ska säljas i Sverige, men i Danmark säljs den för 130 000 danska kronor, motsvarande 180 000 kr.
”Vi är väldigt stolta över att vinna utmärkelsen. Det bekräftar att Dacias filosofi är rätt”, säger Denis Le Vot, vd för Dacia & Lada.
Han får inte medhåll av Euro NCAP:s generalsekreterare Michiel van Ratingen.
– Passagerarskyddet är sämre än något fordon vi sett på många år. Det är cyniskt att erbjuda konsumenten en prisvärd miljöbil om det är till priset av högre skaderisk vid en olycka, sa han i samband med att krocktestresultatet blev officiellt.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (9)
- 16 december 2021 elec skrev: Inte någon…
- 15 december 2021 Ja, tråkigt med skitgubbe
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.