På den indiska marknaden säljs många bilmodeller med uselt krockskydd. Säkerhetsnivån kan i vissa fall ligga flera decennier bakom de bilar som säljs i andra länder.
För att sätta press på tillverkarna finns Global NCAP, en internationell version av Euro NCAP som krocktestar bilar, avslöjar allvarliga brister och har kört igång kampanjen ”Safer cars for India”.
I den senaste testomgången fick en av modellerna, instegsversionen av Maruti Suzuki S-Presso, inte en enda stjärna. Betyget blev noll av fem – bilen har förutom en usel krockstruktur bara en enda krockkudde.
Krockvåldet som passagerarens nacke och bröst utsätts för är droppen som sänker betyget till noll stjärnor. Men bilen presterar inte bra i övrigt heller. Bilens struktur behöver göras om för att bättre ta hand om krockvåldet. Det finns inga Isofixfästen för barnstolar och alla platser har inte trepunktsbälte.
”En besvikelse”
Konkurrenten Hyundai Grand i10 Nios har krockkudde för passageraren och fick två av fem stjärnor i betyg. Det har även Kia Seltos som kunde ”skryta” med ett trestjärnigt betyg.
”Skillnaden i resultat, från noll till tre stjärnor, belyser de stora skillnaderna i krockskydd för vuxna för bilmodeller som ändå klarar minimikraven”, skriver Global NCAP i ett uttalande.
Organisationen sätter bara betyg på skydd för vuxna och barn. Euro NCAP betygsätter även skydd för fotgängare och bilens aktiva säkerhetssystem som till exempel autobroms. Den typen av system lyser med sin frånvaro i den här prisklassen.
Maruti Suzuki är biltillverkaren med störst marknadsandel i Indien och därför är resultatet en ”besvikelse”, enligt Global NCAP:s generalsekreterare.
– Inhemska tillverkare som Mahindra och Tata har visat hög säkerhetsnivå för sina kunder och har båda fått femstjärniga betyg, säger han.
Läs också: Nya krocktestet: Stora suvar som mosar småbilar ska straffas
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.