Nu presenterar Hyundai sin första elbil - Hyundai BlueOn. Bilen får en räckvidd på 14 mil, artificiellt motorljud och kan snabbladdas på 25 minuter.
Nya Hyundai BlueOn har utvecklats i Sydkorea och är byggd utifrån småbilen Hyundai i10.
14 mil
Halvkombikarossen mäter ungefär 3,6 meter på längden och under huven finns en elmotor som ger 81 hästkrafter och 210 newtonmeter.
Det räcker till för en toppfart på 130 km/tim och en acceleration upp till 100 km/tim på 13,1 sekunder.
Motorn drivs av batterier av typen litumjon-polymer med en kapacitet på 16,4 kWh.
Enligt Hyundai har batterierna 40 procent lägre volym och väger 30 procent mindre än batterier av typen nickelmetallhydrid, som används i bland annat Toyota Prius.
Med fulladdade batterier har Hyundai BlueOn en räckvidd på 14 mil.
Konstgjort motorljud
Med hushållsel fylls batterierna på sex timmar, men med 380 volt kan de laddas till 80 procent på bara 25 minuter.
Hyundai har också utrustat bilen med ett artificiellt motorljud som ska informera fotgängare om bilens framfart.
Ungefär 30 exemplar av bilen kommer att levereras i oktober för fortsatta tester.
I slutet av 2012 väntas produktionen vara uppe i 2 500 bilar per år.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai BlueOn?
14 mil
Halvkombikarossen mäter ungefär 3,6 meter på längden och under huven finns en elmotor som ger 81 hästkrafter och 210 newtonmeter.
Det räcker till för en toppfart på 130 km/tim och en acceleration upp till 100 km/tim på 13,1 sekunder.
Motorn drivs av batterier av typen litumjon-polymer med en kapacitet på 16,4 kWh.
Enligt Hyundai har batterierna 40 procent lägre volym och väger 30 procent mindre än batterier av typen nickelmetallhydrid, som används i bland annat Toyota Prius.
Med fulladdade batterier har Hyundai BlueOn en räckvidd på 14 mil.
Konstgjort motorljud
Med hushållsel fylls batterierna på sex timmar, men med 380 volt kan de laddas till 80 procent på bara 25 minuter.
Hyundai har också utrustat bilen med ett artificiellt motorljud som ska informera fotgängare om bilens framfart.
Ungefär 30 exemplar av bilen kommer att levereras i oktober för fortsatta tester.
I slutet av 2012 väntas produktionen vara uppe i 2 500 bilar per år.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai BlueOn?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Som vanligt dessa fantastiska glägjeuppgifter när det gäller laddtider.
"Vanlig hushållsel"?
Vad är det?
Med 400V (inte 380V) och en säkring på 16A kan man inte pumpa i mer än ca 5 kWh på 25 minuter, det finns verkningsgradsförluster även på laddaggreget.
Det är långt från de 13 kWh som behövs vid 80% laddning.
går i bilbytatankar,blir priset human då köper jag
den
13n mil det är mer än jag behöver om dan
tom doktor o apateket,supermarket,och ev.tom kyrkogården
alla resar om det inte regnar förstås !
om baksoffan går at demontera-mer plats til vovven
Kan inte annat än hålla med Saabnisse, en rätt Vilseledande rubrik Vibilägare skriver för hur många har 400 volt att ladda med?
När sedan batteriet inte heller laddas fullt trots denna "snabbladdning" på 25 minuter förutsatt att man har 400volt och 16A så låter det rätt vilseledande att i rubriken skriva att den går att köra 14 mil och snabbladdas på 25 minuter när den normalt måste laddas 6 timmar för att fulladdas med hushållsel...
Säkert en bra bil i övrigt men laddtider är laddtider för elbilar, det går inte pressa mer kräm ur elnätet snabbare än vad det kan ge oavsett vilken elbil det är.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.