Att den är rymlig kommer knappast som någon överraskning - Hyundais största familjebuss är drygt fem meter lång, nästan två meter hög och lika bred. En avlång låda med tre väl tilltagna sätesrader som med lätthet rymmer åtta personer. Lägg därtill ett rejält bagageutrymme.
Att den skulle vara så trevlig att köra var mer oväntat, Hyundai H-1 Kombi8 som lanserades förra året bjuder trots sin storlek på en förvånande stor dos personbilskänsla bakom ratten.
Främst är detta motorns förtjänst. Den 2,5 liter stora dieselmotorn med nästan 400 Newtonmeters vrid i registret 2 000-2 500 v/min är oerhört smidig att arbeta med och känns nästan ännu mer kraftfull än specifikationen antyder, inte minst med tanke på att tjänstevikten på bilen ligger på 2,3 ton. Växelföringen är lika smidig, spaken sitter bra placerad högt upp på mittkonsollen nära ratten och lägena är knivskarpa.
Styrningen är aningen vevig med sina närapå fyra varv mellan fulla hjulutslag men i fart är den exakt och lättmodererad.
Hyundai H-1 finns även som transportbil och Kombi8 delar givetvis mycket av tekniken med den. Men där skåpversionen har stel bakaxel och bladfjädrar, har Hyundai kostat på en flerlänksaxel med skruvfjädrar på bussen. Det betalar sig i ett mycket följsamt beteende på vägen, underlaget ska bli riktigt dåligt innan fjädrings-rörelserna tappar koncepterna och det börjar bli småstötigt.
Kort tillvalslista
Kombi8 är bakhjulsdriven och eftersom den mesta vikten ligger på framhjulen kan det bli problem med framkomligheten i halka. Hyundai har gjort det bästa av situationen och i bakaxeln sitter en diffbroms som verkar i farter upp till 30 km/tim monterad. Dessutom finns antispinn- och antisladdsystem som standard. Allt detta hjälper, men i hala backar där en framhjulsdriven bil skulle klarat sig upp kan man bli stående. Det blev vi.
Kombi8 finns bara i ett utförande, enda posten på tillvalslistan är metalliclack. I standardutrustningen ingår luftkonditionering med extra fläkt för de bakre regionerna, en enklare ljudanläggning, backvarnare, fjärrlås och dubbla sidodörrar. Sedan är det inte så mycket mer, sätesvärme finns bara på vänstersidan fram och en så grundläggande sak som bakrutetorkare saknas helt.
I lastutrymmet finns inga öglor att fästa lasten i, inte bra eftersom all form av lastförskjutningsskydd saknas. Den bakersta sätestraden sitter bultad i golvet och går inte att fälla ihop. Krävs mer lastyta får man montera ut hela soffan, tungt och otympligt. Den mittersta sätesraden går däremot att skjuta i längsled, men nyttan med detta är ganska begränsad. Förarstolen är möjlig att justera i höjdled men ställbart svankstöd saknas och den enkla stolen tröttar kroppen fort. Armstöd saknas också.
Strålkastarna är stora och modernt utformade men ljuset de sprider är inget vidare, särskilt helljuset är anmärkningsvärt svagt.
Värmen är däremot mycket bra, som standard sitter en Webasto dieselvärmare som går igång så fort bilen startas och på förbluffande kort tid värmer upp den stora kupén.
Ingen lyxigare version
Bränsleförbrukningen anges enligt EU-normen till låga 8,5 l/100 km. Vår provbil krävde lite mer än så under de drygt 100 mil vi körde den. Strax över tio l/100km är ändå godkänt för en så stor bil med dubbdäck i vinterkyla.
Hyundai har inga planer på att ta in någon lyxigare version av H-1 Kombi8. Synd, för med en uppgradering av komfortutrustningen och en flexiblare inredning skulle detta bli en ännu trevligare bil.
Att den skulle vara så trevlig att köra var mer oväntat, Hyundai H-1 Kombi8 som lanserades förra året bjuder trots sin storlek på en förvånande stor dos personbilskänsla bakom ratten.
Främst är detta motorns förtjänst. Den 2,5 liter stora dieselmotorn med nästan 400 Newtonmeters vrid i registret 2 000-2 500 v/min är oerhört smidig att arbeta med och känns nästan ännu mer kraftfull än specifikationen antyder, inte minst med tanke på att tjänstevikten på bilen ligger på 2,3 ton. Växelföringen är lika smidig, spaken sitter bra placerad högt upp på mittkonsollen nära ratten och lägena är knivskarpa.
Styrningen är aningen vevig med sina närapå fyra varv mellan fulla hjulutslag men i fart är den exakt och lättmodererad.
Hyundai H-1 finns även som transportbil och Kombi8 delar givetvis mycket av tekniken med den. Men där skåpversionen har stel bakaxel och bladfjädrar, har Hyundai kostat på en flerlänksaxel med skruvfjädrar på bussen. Det betalar sig i ett mycket följsamt beteende på vägen, underlaget ska bli riktigt dåligt innan fjädrings-rörelserna tappar koncepterna och det börjar bli småstötigt.
Kort tillvalslista
Kombi8 är bakhjulsdriven och eftersom den mesta vikten ligger på framhjulen kan det bli problem med framkomligheten i halka. Hyundai har gjort det bästa av situationen och i bakaxeln sitter en diffbroms som verkar i farter upp till 30 km/tim monterad. Dessutom finns antispinn- och antisladdsystem som standard. Allt detta hjälper, men i hala backar där en framhjulsdriven bil skulle klarat sig upp kan man bli stående. Det blev vi.
Kombi8 finns bara i ett utförande, enda posten på tillvalslistan är metalliclack. I standardutrustningen ingår luftkonditionering med extra fläkt för de bakre regionerna, en enklare ljudanläggning, backvarnare, fjärrlås och dubbla sidodörrar. Sedan är det inte så mycket mer, sätesvärme finns bara på vänstersidan fram och en så grundläggande sak som bakrutetorkare saknas helt.
I lastutrymmet finns inga öglor att fästa lasten i, inte bra eftersom all form av lastförskjutningsskydd saknas. Den bakersta sätestraden sitter bultad i golvet och går inte att fälla ihop. Krävs mer lastyta får man montera ut hela soffan, tungt och otympligt. Den mittersta sätesraden går däremot att skjuta i längsled, men nyttan med detta är ganska begränsad. Förarstolen är möjlig att justera i höjdled men ställbart svankstöd saknas och den enkla stolen tröttar kroppen fort. Armstöd saknas också.
Strålkastarna är stora och modernt utformade men ljuset de sprider är inget vidare, särskilt helljuset är anmärkningsvärt svagt.
Värmen är däremot mycket bra, som standard sitter en Webasto dieselvärmare som går igång så fort bilen startas och på förbluffande kort tid värmer upp den stora kupén.
Ingen lyxigare version
Bränsleförbrukningen anges enligt EU-normen till låga 8,5 l/100 km. Vår provbil krävde lite mer än så under de drygt 100 mil vi körde den. Strax över tio l/100km är ändå godkänt för en så stor bil med dubbdäck i vinterkyla.
Hyundai har inga planer på att ta in någon lyxigare version av H-1 Kombi8. Synd, för med en uppgradering av komfortutrustningen och en flexiblare inredning skulle detta bli en ännu trevligare bil.
Relaterade bildspel
FAKTA/ Hyundai H-1 Kombi8
Pris, kr: 299 900, testbilens pris 305 300.
Modell: Stor familjebuss/MPV.
Säljstart: Finns nu.
Mått, cm: L 513/B 192/H 193.
Tjänstevikt: 2 350 kg. Max släpvikt: 2 300 kg (med B-kort 1 150 kg).
Motor: Direktinsprutad turbodiesel på 2,5 liter. Cylindervolym 2 497 cm3. Max effekt 170 hk vid 3 800 varv/min. Max vridmoment 392 Nm vid 2 000-2 500 varv/min.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim 14,5 s. Toppfart 180 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 8,5 liter/100 km enl. tillv.
CO2-utsläpp: 225 g/km.
Konkurrenter: Opel Vivaro, Toyota HiAce Traveller, Mercedes Viano, VW Multivan m fl.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.