Småskalighet och personliga bemötanden är Hondas vinnarkoncept i AutoIndex. Honda sålde inte ens 4 000 bilar i Sverige förra året, men det gjorde de så bra att kunderna gav dess återförsäljare de högsta betygen.
I AutoIndex-undersökningen tycker svenska folket till om service och bemötanden hos sina respektive återförsäljare. Ett 20-tal frågor som besvarats av privata bilägare med bilar av årsmodellerna 2008-2011 ligger bakom resultatet i undersökningen.
Mest nöjda är således Hondas kunder följda av kunderna från Lexus – totalvinnare i AutoIndex 2012 – Subaru och BMW. Minst nöjda med återförsäljarna är bilägarna som kör Fiat, Volkswagen och Seat.
Mer information om återförsäjarenkäten finns i Vi Bilägares 11/2012 som just gått ut till prenumeranterna. Från och med den 28 augusti finns tidningen i butik.
Läs också:
AutoIndex 2012: Allt om undersökningen
AutoIndex 2012: Lexus har Sveriges nöjdaste bilägare
Diskutera: Vad tycker du om resultatet?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Där jag bor är det samma återförsäljare som säljer Audi, VW, Seat, Skoda, Kia och Honda. Detta skulle innebära att dessa 6 märken fick samma betyg, men riktigt så enkelt är det inte. Personkemi spelar också in. Man kan komma väldigt bra överens med en viss kundmottagare eller säljare, medan kollegor till dessa inte gör det...
Japanska Hondor är underskattade men Engelskbyggda skitbilar från Honda kan vi vara utan.
Hondas minskande andel började också i samband med att de fick för sig att ge oss eurpadesignade bilar byggda i England.
Civic 1988 var ju riktigt snygga och bra bilar förutom krocksäkerheten.
Ha ha du är för rolig, du har väl aldrig ens varit inne i en...
Hur kan man vara så enkelspårig?
Det är en j..la skillnad på engelska och japanska Hondor, med den kommentaren har du ju bevisat att du inte testat så då är du ju ändå diskvalificerad.
Kör en ny Civic i 10 mil och byt sedan till en Accord, den som inte märker skillnaden är både döv, blind och saknar känsel.
För övrigt är dina kommentarer på en sådan nivå att man kan börja undra hur det står till med dig.
@jes: Fråga Ford som på grund av uppenbara kvalitetsproblem la ner tillverkningen av en del av sina modeller i Storbritannien, för att i stället låta sina fabriker i Spanien fixa produktionen. Britter, liksom svenskar, tror att de fortfarande är världens rikaste land och styr allt på planeten.
@Jes: Nja, det finns nog en rad andra förklaringar. T.ex. den ytterst antikverade fackföreningsstrukturen i Storbritannien. Och själv skulle jag aldrig anklaga Ford för att vara japanskt.
@jes: Du jämför äpplen med päron. RR verkar i ett helt annat segment i fråga om både volym och kvalitet. Honda, Ford, GM (Vauxhall) och de flesta övriga tävlar inte i elitserien utan i korpen med massproduktion som främsta kännetecken. Om alla tillverkare skulle ägna lika mycket tid och möda åt varje individuell bil som RR, skulle vare sig du, jag eller någon annan vanlig knegare ha råd med något annat än en cykel på köpet från Eldvärgen.
Den sämst serviceorienterade yrkesgruppen måste vara bilsäljare, speciellt märkeshandlarna. Att få köa och jaga en säljare är för mig helt oförståeligt. Oftast är det väldigt få kunder hos handlaren, säljarna lyser med sin frånvaro eller har låst in sig på sitt kontor. Har de inte provision? Latare yrkeskår får man leta efter. Iallafall i Göteborg och västra Skåne. Så att knipa förstaplatsen borde vara en enkel match. Hade jag jobbat som säljare så hade alla varit potentiella köpare, fångats i dörren och visat mitt intresse och kunskap om bilarna för dem.
Säljarna hos elektronikhandeln kan också vara svåra att hitta, och gör man det så kan dom ingenting! Jag tror dom och bilsäljare är utsprungna ur samma säljarskola!
Har japanska bilar ens bromsar? De ligger 100 år efter Saab. Minst.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.