Volvos laddhybrid är populär. Hälften av alla V60 Plug-in Hybrid, årsmodell 2014, har redan sålts till Holland innan de ens är byggda.
Volvo planerar att bygga mellan 4 000 och 6 000 exemplar av Volvo V60 Plug-in Hybrid som 2014 års modell.
500 av bilarna, som var och en har ett pris på 569 900 kronor, ska gå till den svenska marknaden och resterande ska ut i världen.
Men en enskild marknad har nu köpt upp hälften av 2014 års bilar. I Nederländerna har 3 000 kunder redan skrivit på order, trots att marknadsföringen inte kommit igång och årsmodellen i fråga inte har börjat tillverkas ännu.
Anledningen till att Volvos laddhybrid är så populär i Nederländerna är förmodligen för att förmånsvärdet är 0 kr för laddhybridbilar i landet.
Diskutera: Vad tycker du om detta?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
0-100 på 6,2 sek. Nederländerna är litet och tättbefolkat. Mycket batterikörning möjlig pga små avstånd =låga bränslekostnader. Ändå autobahnlok v b. Volvo har en god image på kontinenten. Förmånsvärde 0. Någon mer än jag som är förvånad? Undrar vika bilar just dessa köpare väljer bort?
Hoppas att det är för batterikörning dom vill ha dom, för det kan ju inte vara priset.
Naturligtvis är det trevligt att det går bra för Volvo, allt som ger sysselsättning i Sverige är ju viktigt och det mesta på den här modellen tillverkas väl i Sverige.
Men eftersom jag inte gillar traktormotorer i bilar tycker jag att det är synd att den inte går att få med bensinmotor.
Dessutom tycker jag att man satsat på fel bil, XC60 hade varit betydligt bättre, den är ju avsevärt bekvämare att ta sig i och ur.
Men det spelar ingen roll vad jag tycker, huvudsaken är att den säljer.
Den har ju en konkurrent i Prius laddhybrid som har ett betydligt bättre pris och jag undrar hur det går när Outlander PEHV kommer, den är ju både rymligare och avsevärt billigare, även om den inte har lika komfortabla stolar.
Det går inte att jämföra en sportig V60 med en Prius eller för den delen med en suv.
Hela grejen med Volvon är ju att den förutom sin plug-in funktion dessutom går som en sportbil.
De som köper denna bilen gör det inte för att den är billig i drift eller för dess skattefördelar, ty den som vill ha en sådan bil väljer troligtvis Priusen och sparar ett par hundra tusen på köpet.
Den rike köparen får en modern,välutrustad,krocksäker,snygg och snabb bil som dessutom är politiskt korrekt. ;)
Starka argument så det blir över då köpare utav bilar i den här prisklassen brukar nöja sig med prestandan.
Mistro, i den här prisklassen finns det ju snabbare, vackrare, bekvämare och förmodligen mer prestigeladdade bilar än den här.
Har man så mycket pengar att lägga på en bil struntar man nog i om den är politisk korrekt och om det ändå det man är ute efter märks det ju direkt att man är en hycklare.
Med den här modellen, och framför allt tekniken, har Volvo något intressant på gåmg. Det är helt rätt att börja i ett segment som kanske inte är så stort, men där det finns köpstarka kunder. Det ger image och möjlighet att finslipa tekniken ytterligare innan den lanseras på bredare front. Det ska bli spännande att följa utvecklingen. Om jag själv hade pengarna skulle detta absolut vara en het kandidat.
Jag förstår inte de som imponeras över tekniken i den här Volvon.
Den har ju en ganska enkel teknik med en bullrig dieselmotor och en konv. automatlåda som kompletteras med en batteridriven elmotor.
Vad är det som är så tekniskt?
En vanlig Prius är, trots sin tråkighet och relativa sävlighet, egentligen avsevärt mer tekniskt avancerad.
För att inte tala om Outlander PHEV.
Mistro, En V60 4 dörrars kombi med Dieselmotor och elmotor kallar du för sportbil??? Är du ironisk eller?
Kanhända att motorerna tillsammans ger många hästkrafter men enbart detta gör ju ingen sportbil.
saabnisse när andra bilmärken kommer med innovationer är det bra men när Volvo kommer med detta lite senare är det fantastiskt och banbrytande.
Saabnisse, du svarar ju egentligen själv på din fråga. En Prius är "billig", sävlig och tråkig. Tydligen finns det några tusen människor som inte vill ha en sådan bil även om den på något sätt skulle vara mer tekniskt avancerad. Det behöver ju inte tvunget innebära en fördel utan man väljer istället en "normal" familjebil med prestanda som även passar autobahn om man skulle ta sig utanför staden. Eller om man behöver en dragkrok osv.
Vet inte vad du tjafsar om "Hackenbush" ?
Är jag ironisk som kallar en bil med 285Hk för sportig eller för att jag påpekade att den går som en sportbil?
Försökte bara förklara att denna bilen inte har de samma tänkta köpare som Prius men det kanske blev för svårt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.