Enligt Volvo själva är V60 Plug-in Hybrid världens första laddhybrid med dieselmotor. Årsmodell 2013 är bilens första och de 1 000 exemplaren som tillverkats sålde slut redan innan bilen släpptes, trots att det är den dyraste Volvon någonsin med sin prislapp på 560 000 kronor.
Nu skruvar Volvo upp takten på produktionen av modellen. Tak vare en omstrukturering av fabriken i Torslanda, som möjliggör att V60 Plug-in Hybrid tillverkas på samma produktionslinje som andra Volvomodeller, ska Volvo klara av att tillverka mellan 4 000 och 6 000 exemplar till modellår 2014.
Volvo V60 Plug-in Hybrid kombinerar en dieselmotor som ger 215 hästkrafter och ett vridmoment på 440 newtonmeter med en elmotor som ger 70 hästar och 200 newtonmeter. Räckvidden på enbart elmotorn är upp till 50 kilometer och batteriet tar mellan 3,5 och 7,5 timmar att ladda, beroende på eluttag.
Volvo V60 Plug-in Hybrid delade utmärkelsen Miljöbästa bil 2013 med Volkswagen Passat TSI Ecofuel och är nominerad som kandidat till Årets Bil 2013.
Diskutera: Hur ser du på att Volvo ökar produktionen av V60 Plug-in hybrid?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hur många har betalat med egna beskattade kronor och hur många betalas helt eller delvis av skattemedel? Kan Vi Bilägare bringa klarhet?
Bara hoppas att bilen blir lite billigare då! :) Och att man fortfarande får premier då! ;)
Nånting är på gång...
Och snart sjunker priserna.
Varför 215 hästkrafter? Det räcker väl med 115.
Skrattar bäst som skrattar sist. Och så gäller det att skratta rätt, också.
Mycket glädjande, i en tid då det mesta annars är negativt i bilbranschen - inte minst för Volvo. Hoppas att detta är början på en period där hybridtekniken utvecklas och blir vanligare även i lägre prisklasser. Men det är nog rätt att börja i mindre skala med dyra och påkostade bilar som riktar sig till köpstarka kunder. Volvo är på rätt väg!
Per_K, dubbla drivlinor kommer aldrig att bli billiga. Billigare kan det bli, men aldrig så som vi tänker oss priset för en bil idag.
"S-E-S": Utan +200Hk kunde man inte ta ut så bra betalt och jag tror även att bilen hade blevit mer anonym då.
Uppenbarligen finns det många som gärna betalar över 550.000kr för en opraktisk bil med Hybridlina som det står Volvo på.
Bilen växer i mina ögon och det är också en bra inkörsport i "Premiumklubben" för Volvo då ingen annan har en bil som kan matcha idag.
Tänker man efter så är bilen rätt smart prissatt och faktiskt egentligen inte "överprissatt".
Plocka på bra med utrustning på en motorstark Bmw 3-serie och den tenderar att komma upp i liknande pris,vilket knappast någon har ägnat så stora tankar åt. ( det är ju en Bmw )
Men jag håller med om att 115Hk dieselhk + 30-40Hk elmotor hade räckt långt och då kunde kanske ett pris på 350.000kr vara mer tillgängligt för en betydligt större skara människor.
Glädjande att Volvo får öka produktionen!
Dock måste man komma i håg att detta är från en mycket låg nivå och att 1000 bilar är sålda i hela världen som jag förstår det vilket är det man ska öka produktionen i från betyder tyvärr inte att det är många som köper denna Volvo Mistro.
Men någonstans måste det ju börja och det är bara att hoppas att Volvo kommer med Hybrider i varje modell mycket snart och att priserna sjunker rejält så att även privatpersoner har råd att köpa bilen, då kan vi kanske prata om hyffsade försäljningsvolymer men volvo är som sagt på rätt spår!
Om jag skulle slanta upp 560.000 av mina egna intjänade skattade pengar så inte skulle det bli en Volvo V60 jag köpte men visst tycker jag att konceptet är bra.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.