Många miljöklassade bilar kvalar inte in i kategorin baserat på verklig körning.
När SVT granskade koldioxidutsläppen hos ett tjugotal bilar låg samtliga över sina miljögränser.
Det finns ungefär 340 000 skattebefriade dieselbilar i Sverige. De klassas som miljöbilar, men i verkligheten släpper de ut drygt 50 procent mer än sin officiella miljögräns, enligt SVT Nyheters stickprovskontroll.
I testet ingick en Volvo V60 från 2015 med en deklarerad förbrukning på 4,3 liter diesel per 100 kilometer. Den siffran kvalar precis in fordonet som miljöbil, men i verklig körning blev siffran 6 liter per 100 kilometer.
Testvärdena som ligger till grund för miljöklassningen tas fram vid det så kallade NEDC-testet. Allteftersom biltillverkare har blivit mer skickliga på att optimera sina bilar för NEDC-testet har glappet mellan testad förbrukning och verklig förbrukning ökat markant. Biltillverkarna kan till exempel ta till knep som att tejpa för dörrspringor och handtag för lågt luftmotstånd, plocka ur baksätet för att göra bilen lättare, justera luften i däcken eller enbart testa i optimala väg- och väderförhållanden för bästa resultat.
Den numera föråldrade EU-körcykeln har fått mycket kritik och en ny, mer realistisk körcykel håller på att tas fram. Den kan bli aktuell tidigast 2017.
Diskutera: Stämmer verklig förbrukning på din bil överens med vad biltillverkaren uppgett?
I testet ingick en Volvo V60 från 2015 med en deklarerad förbrukning på 4,3 liter diesel per 100 kilometer. Den siffran kvalar precis in fordonet som miljöbil, men i verklig körning blev siffran 6 liter per 100 kilometer.
Testvärdena som ligger till grund för miljöklassningen tas fram vid det så kallade NEDC-testet. Allteftersom biltillverkare har blivit mer skickliga på att optimera sina bilar för NEDC-testet har glappet mellan testad förbrukning och verklig förbrukning ökat markant. Biltillverkarna kan till exempel ta till knep som att tejpa för dörrspringor och handtag för lågt luftmotstånd, plocka ur baksätet för att göra bilen lättare, justera luften i däcken eller enbart testa i optimala väg- och väderförhållanden för bästa resultat.
Den numera föråldrade EU-körcykeln har fått mycket kritik och en ny, mer realistisk körcykel håller på att tas fram. Den kan bli aktuell tidigast 2017.
Diskutera: Stämmer verklig förbrukning på din bil överens med vad biltillverkaren uppgett?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag trodde i min enfald att den uppgivna förbrukningen testades i ett lab, men det görs alltså i alla fall på en väg? Men att det är tillåtet att manipulera bilarna på det sättet, vem kom på det? Billobbyn i EU är alldeles för mäktig tycks det.
Sen är det väl i stort sett lika illa vad gäller bensinbilar? Fast de blir väl inte skattebefriade för att de ändå inte kommer så lågt i förbrukning...
Att märka är att det är uppgifter från det tyska Spritmonitor.de som SVT hänvisar till. De har bara gjort ett stickprov med Volvo V60 och talar bara om vad färddatorn säger. Färddatorn är absolut inget under av exakthet utan påverkas av ett antal parametrar. Oftast är det en glädjesiffra som visas. Men summan av kardemumman är att de flesta (läs nära nog alla) bilar drar mer än uppgivet! I Spritmonitor ser man att medelförbrukning för samma V60 som SVT använde för 46 rapporterade bilar ligger på mellan 0,56 till 0,97 liter/mil med ett medeltal på 0.67 liter/mil.
Spritmonitor anser jag är den säkraste källan att kontrollera bränsleförbrukning.
På min RIO så stämmer spritmonitor istort sett spot on.
Jag hade också en V70 som drog enligt färddatorn 0.52. Men vid pump så låg den över 0.6
Kan inte påstå att jag körde den hårt heller.
För min del stämmer förbrukningen ganska bra men så kör jag ganska lugnt och växlar enligt ekonomiangivelsen på instrumentbrädan. Jag kör i stort sett aldrig med "plattan i mattan". Dessutom finns det snart inga 90-vägar kvar i området där jag bor utan alla större vägar har snart 80 som tillåten maxfart.
Nyligen ändrade de en stor fin väg med breda vägrenar till 80, samma som de mindre vägarna utan vägrenar här i området. Man undrar hur de tänker.
Blir väl 70 max nästa år kanske. Går ju åt lite mindre bensin då i alla fall
Det här är en total pseudo-nyhet. Alla biltidningar i Sverige (och i andra länder i Europa också kan man anta) har skrivit om överförbrukning under lång tid, arbete med ny testcykel är på gång (om än långsamt), osv. Då går SVT in och läser på en websida, och får fram litet siffror. (http://www.svt.se/nyheter/inrikes/miljobilar-slapper-ut-for-mycket-koldioxid )
Detta skall föreställa en *nyhet*!!??
Dessutom skriver SVT "På grund av att undersökningen är av stickprovskaraktär och på grund av att det är enskilda förare som rapporterar sin dieselförbrukning över tid måste uppgifterna behandlas med viss försiktighet". Uppenbarligen saknar skribenten helt förståelse för att en stickprovsundersökning kan ge hög noggrannhet (och ännu mindre hur man beräknar den, får man anta), och de förstår inte heller att det stora potentiella problemet här är att urvalet på spritmonitor är okontrollerat. Förmodligen har de noll koll på hur man utför och analyserar vetenskapliga/tekniska mätningar. Journalistiken är skräp från början till slut, och värre än är att den är finansierad via tvångsuttaxerad TV-licens. Rent slöseri med dessa medel. Sänk licensavgiften och skär ned på SVT Nyheters redaktion, eftersom inte har kompetens att använda pengarna på ett vettigt sätt.
SVT är nog det sämsta mediebolag som finns just nu. Det är en skam att vi tvingas att betala licenspengar till dem.
Säger bara en sak, allt tyngre bilar och de visar sig direkt på förbrukningen. Inte ens min Skoda kommer i närheten av det specificerade. Jag ligger på 0,65 liter/mil (bensin). Volvo gör tunga bilar (alla väger mer än 1,5 ton) och då blir förbrukningen därefter. Värre lär det bli när bilarna blir allt tyngre. Skall vi sedan snackar SUV med fyrhjulsdrift, bilar som väger ca 2 ton.. och med högt luftmotstånd... hahahaha, vanvett är sammanfattningen. Men ingen fara på taket, oljepriset dyker ner i källaren så det är bara att fortsätta på det inkörda spåret...större bilar med V8 motor kanske? Ser dagligen "trucks" här nere i Skåne nu. Det blir som i USA, priset på bränslet kommer styra inköpen av allt större bilar. Det "osynliga taket" gör sitt...
c k 2016-01-18 16:21
Du fattar inte. Det är låg förbrukning på Toyota Auris Hybrid genomsnitt 5,2 L/100 km och kolla: https://www.spritmonitor.de/de/die_sparsamsten_autos.html
och https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/1212-Auris_Hybrid.html?fueltype=2&vehicletype=1
Står lägsta 3,06. medel 5,23 och högsta 8,76 L/100 km.
Ingen annan bilmärke som mellanbil med bensin drar mindre som medel förbrukning!
c k 2016-01-18 17:22
Det Lexus LS 600h L hybrid har V8 5,0 liter motor är 445 hk är tungt tjänstevikt 2400 kg och kostar 1.4 miljoner kr drar 12 L/100 km är inte så mycket beror på dom gasar acceleration fort. Det är inte fel på Lexus fast stor bil och extremt stor motor!
Förr i världen sade man att bilen drar viken delat med 1000 per mil. Numera verkar det stämma bra med halva vagnvikten delat med 1000 vid normal blandad körning.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.