Nästa artikel
Hett med fyrhjulsdrift
Nyheter

Hett med fyrhjulsdrift

Publicerad 10 december 2018 (uppdaterad 28 april 2021)
Nissan X-Trail är en av de bilmodeller som går bra på begagnatmarknaden.
Begagnade bilar som driver på alla fyra hjulen säljer snabbt. Här är 4WD-modellerna svenskarna föredrar.

Köp- och säljsajten Blocket har sammanställt siffror som visar att var tredje fyrhjulsdriven bil som utannonseras av privata säljare och bilhandlare får en köpare på en vecka. Av de nyare begagnade bilar från 2017 eller 2018, som är till salu just nu, är var fjärde bil utrustad med drivning på alla hjulen.

Nissan X-Trail är den fyrhjulsdrivna bilmodell som går åt snabbast. 62 procent av bilarna säljs inom en vecka. Därefter följer Toyota RAV4. I Norrland är det Subaru Forester som intresserar köparna mest. 

– Efterfrågan är särskilt stor under vintersäsong, men det är inte nödvändigtvis i de norrländska länen som köparna är mest ivriga. Just nu är det exempelvis i storstäderna Stockholm och Göteborg där försäljningstakten är högst. suvar har ökat i popularitet och nya bilmodeller är allt oftare fyrhjulsdrivna. Detta segment har en högre prislapp och attraherar därmed stadsborna där snittinkomsten är högre, säger Linnéa Aguero, presschef på Blocket.

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 

Snabbast sålda fyrhjulsdrivna bilmodeller på Blocket just nu:

(Placering, bilmodell, genomsnittspris, vanligaste årsmodell, andel sålda inom en vecka)

  1. Nissan X-Trail: 34 353 kr, 2005, 62 %
  2. Toyota RAV4: 81 474 kr, 2006, 57 %
  3. Nissan King Cab/Navara: 82 546 kr, 2007, 51 %
  4. Subaru Forester: 59 177 kr, 2007, 50 %
  5. Kia Sorento: 99 344 kr, 2009, 48 %
  6. Mitsubishi Pajero: 45 180 kr,  2003, 47 %
  7. Suzuki Grand Vitara: 33 198 kr, 2004, 46 %
  8. Hyundai Santa Fe: 36 542 kr, 2005, 45 %
  9. Toyota Hilux: 145 316 kr, 2009, 44 %
  10. Skoda Octavia: 59 350 kr, 2008, 44 %
  11. Jeep Grand Cherokee: 57 876 kr, 2001, 42 %
  12. Volvo XC90: 125 335 kr, 2007, 42 %
  13. Kia Sportage: 94 968 kr, 2010, 41 %
  14. Mitsubishi L200: 79 319 kr, 2007, 41 %
  15. Volvo XC70: 74 215 kr, 2006, 41 %
  16. Mitsubishi Outlander: 94 993 kr, 2009, 40 %
  17. Volvo V70: 53 525 kr, 2005, 40 %
  18. Volkswagen Tiguan: 126 192 kr, 2012, 39 %
  19. Volkswagen Passat: 91 366 kr, 2010, 39 %
  20. Audi A3: 73 752 kr, 2007, 38 %

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-12-10 14:10
Styggavargen

Losers club..? Att äga en 10-15 år gammal fyrhjulsdriven bil är väl inget roligt, snacka om driftskostnader och vad skall stadsbor med fyrhjulsdrift till? Är det inte så enkelt att bilarna är billigare än snålare alternativ med samma årsmodell och miltal?

#2 • Uppdaterat: 2018-12-10 14:42
Maisch

Styggavargen, har du bott i stockholm en snöig vinter? Inte kul att få ut bilen på morgnarna med 1,5m plogdriva utanför dörren. Har betydligt mindre behov utanför staden där det sällan blir misär på gatorna när det snöar ordentligt.

#3 • Uppdaterat: 2018-12-10 14:42
Maisch

Styggavargen, har du bott i stockholm en snöig vinter? Inte kul att få ut bilen på morgnarna med 1,5m plogdriva utanför dörren. Har betydligt mindre behov utanför staden där det sällan blir misär på gatorna när det snöar ordentligt.

#4 • Uppdaterat: 2018-12-10 14:55
A.L

Man kan undra vad Vargen skall med en törstig Skoda till? Eller varför han väljer att flyga business class när han reser istället för att trängas bland turisterna? Är det inte "onödigt" att bidra med en massa extra utsläpp som sådana resor medför?

Nej just det. Allt handlar inte bara om utsläpp för köparna och uppenbarligen inte för Vargen själv heller. Det finns andra saker att ta hänsyn till.

Men som trollmaterial kan man ju i och för sig förstå att Vargen tycker att samma tjat om och om igen är underhållande.

För oss som åker fyrhjulsdrift finns det gott om fördelar med denna lösning. Dit hör ökad framkomlighet, bättre kursstabilitet och (uppenbarligen) ett bättre andrahandsvärde. Komforthöjningen vintertid är alltså minst i paritet med den komforthöjning som man når genom att uppgradera från turist- till business när man flyger, eller att äta oxfile istället för fläsk alternativt att köpa en välisolerad bil istället för en bullerburk. Svårare är det inte.

MVH AL

#5 • Uppdaterat: 2018-12-10 16:55
Styggavargen

Har man en och en halv meter snö runt bilen är det nog bättre med en snöskoter eller pistmaskin? Visste inte att en fyrhjulsdriven bil var tystare än en tvåhjulsdriven heller!? Förlåt min okunskap i ämnet. Tydligen är min Octavia skitigare är alla dessa fyrhjulsdrivna SUV också, vilken otur... vad skall jag göra? Nästa bil blir nog en snål fyrhjulsdriven XC90...

#6 • Uppdaterat: 2018-12-10 17:01
Klarsynt

Jag har ingen SUV men väl en krallig diesel-kombi - och fyrhjulsdrift i kombination med bra vinterdäck är guld värda! Tjock snö förvandlas från något jobbigt till något man riktigt ser fram emot :)

.

#7 • Uppdaterat: 2018-12-10 17:06
A.L

Javisst Vargen, din Octaiva är skitigare än flertalet SUV:ar. Har du helt missat vad som sker i en bensindriven förbränningsmotor utan partikelfiler, och vad bensen är för typ av ämne (det ingår i bensin och är bland det mest cancerogena vi känner till idag)? Det är ingen hälsokur för någon när denna Octaiva kommer farande, särskilt inte när Vargen är på väg till flyget för att åka på sina (påstådda) affärsresor jorden runt. Men det är tydligen helt ok att föredra komfort i fallet flyg, men inte på vägarna. Varför har Vargen inte lyckats förklara.

Att fyrhjulsdrift ger en högre komfort hänger ihop med att bilen blir stabilare och ger en högre framkomlighet. Vargen borde själv testa. Det är ett komfortargument på precis samma sätt som att en bullrig Skoda utan ljudisolering inte är lika komfortabel som en välisolerad XC90, eller att business class ger mer utrymme (men högre utsläpp) och tystare resa än ekonomiklassbiljetten.

MVH AL

#8 • Uppdaterat: 2018-12-10 17:21
Styggavargen

Okey, jag hör vad du säger A.L, men håller inte med dig i sak. I min värld minskar inte utsläppen med SUV och fyrhjulsdrift, oavsett drivmedel.. ty dessa förbrukar mer energi än vanliga tvåhjulsdrivna bilar. Sedan förstår jag inte varför du snackar om flygresor hela tiden, jag gillar inte ens att flyga..sitta instängd i en tub tusentals meter över havsytan och har ingen möjlighet att röra sig så mycket. Man kan inte ens stiga av när man vill. Föredrar tåg eller bil..

#9 • Uppdaterat: 2018-12-10 17:52
mso 1000

Många inser först i efterhand att det ofta kostar rejält i bränsle skatt och reparationer med lite äldre 4wd bilar.
Med nya vinterdäck och sunt förnuft kommer man mycket långt med en 2wd.

#a • Uppdaterat: 2018-12-10 18:10
Klarsynt

Folk som köper begagnade bilar, sådana som redan är tillverkade, är de verkliga miljöhjältarna!! Finns få saker som är så miljövidriga som att tillverka en ny bil. Ge dem feta miljöbonusar, vet jag. .

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.