Nästa artikel
Havsbotten guldgruva för batterimineraler – men miljöaspekten oroar
Nyheter

Havsbotten guldgruva för batterimineraler – men miljöaspekten oroar

Publicerad 3 november 2022 (uppdaterad 7 november 2022)
Det kanadensiska företaget Impossible Metals presenterar i en animerad video en metod för att "skörda" mineralerna från havsbotten och samtidigt "lämna livsmiljön intakt". Detta skulle i så fall ske med hjälp av en robot som svävar ovanför havsbotten. Foto: Impossible Metals.
Havsbottnarna är fulla av batterimetaller. Men de miljömässiga konsekvenserna av att utvinna dessa är inte kända, vilket får många att uppmana till försiktighet. Samtidigt öppnar den norska regeringen för att djuphavsbrytning kan bli en viktig framtidsindustri.

Batterimineraler omtalas ibland som framtidens olja. När allt från mobiltelefoner till lastbilar ska drivas med batterier kommer enorma mängder råvaror behövas.

Mineraler som nickel, kobolt, koppar och mangan utvinns i dag i huvudsak på land – ofta under former som är skadliga för både människa och miljö.

Miljontals ton

Men en mycket större del av jordens kända reserver av dessa mineraler finns till sjöss. På havsbottnarna, ibland tusentals meter under ytan, finns miljontals ton av dessa värdefulla metaller lagrade i så kallade polymetalliska knölar – små klumpar, stora som potatisar, som ligger strödda över djuphavsslätterna.

I de norska haven finns stora samlingar viktiga metaller på den så kallade kontinentalsockeln. Foto. Senter for dyphavsforskning, Universitetet i Bergen

Varnar: "Enorma risker"

Men de miljömässiga konsekvenserna av att utvinna dessa metaller är inte kända. Världsnaturfonden WWF varnade i en rapport i januari 2021 för ”enorma risker” med mineralbrytning på havsbotten och uppmanade företag att skriva under ett moratorium där de förbinder sig att inte använda sig av dem fram tills dess att en utförlig konsekvensanalys är gjord.

Företag som Google, Volkswagen, Samsung, BMW och Volvo har skrivit på detta. Volkswagengruppen säger till Automotive News att de efter att ha konsulterat med experter konstaterat att man ”med aktuell forskning inte kan utesluta negativa effekter av gruvdrift och avfallshantering i det känsliga djuphavsekosystemet”.

BMW sa till Reuters förra året att utvinning av djuphavsmetaller på grund av de okända riskerna ”inte är aktuellt”.

Även Tyskland, världens fjärde största ekonomi, uppmanar den växande industrin att ta en paus.

Norska ministern: "Spännande näring"

Den norska regeringen, däremot, har en annan inställning. I slutet på oktober la landets olje- och energiminister Terje Aasland fram resultaten av en konsekvensutredning på ämnet, och öppnade för att brytning av djuphavsmineraler kan bli en viktig industri för oljelandet i framtiden.
– Förutsatt att utvinning kan ske på ett lönsamt sätt, och med en acceptabel grad av miljöpåverkan, kan det här bli en spännande ny näring, sa han enligt nyhetssajten E24.

Enligt utredningen kan utvinning av mineraler från havsbotten också bidra till att säkra den globala tillgången på viktiga metaller.

– Det här är positivt och ett viktigt steg rätt riktning, säger Anette Broch Mathiesen Tvedt, som jobbar i det norska företaget Adepth Minerals, till E24.

Men ämnet är kontoversiellt även i Norge. Kritiska röster har hörts från politiska partier på vänstersidan, och enligt WWF:s norska generalsekreterare Karoline Andaur är den norska staten ”ute på djupt vatten” som ens överväger att öppna för gruvdrift på havsbotten.

Oavsett vem som får rätt kommer det dröja lång tid innan kommersiell brytning blir aktuell i Norge.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.