Efter den ryska invasionen av Ukraina har priserna på bensin och diesel skjutit i höjden. Bränslepriserna på macken har höjts i flera omgångar de senaste veckorna.
Den stora osäkerheten gör att världsmarknadspriset på olja skjutit i höjden. Flera bolag tittar också närmare på hur importen av ryska råvaror kan skalas ned eller stoppas helt.
Preem ska helt stoppa sin import av rysk råolja, ett beslut som enligt presschefen Dani Backteg togs redan för flera veckor sedan och som Bohusläningen var först att rapportera om. Enligt honom kommer det med stor sannolikhet leda till högre priser.
”Ingen bränslebrist”
Även andra producenter av drivmedel använder vissa råvaror från Ryssland och Ukraina som nu antingen kan stoppas helt eller minskas på grund av kriget. De senaste siffrorna som organisationen Gröna Mobilister (tidigare Gröna Bilister) publicerat är från 2020 och därmed inte helt aktuella. Siffror för 2021 finns först efter rapporteringen till Energimyndigheten som ska göras inom kort.
I nuläget finns ingen akut risk för drivmedelsbrist, enligt Energimyndigheten.
– Vår bedömning är att det i nuläget inte finns någon akut risk för brist eller försörjningsstörningar i leveranserna av el, gas eller drivmedel i Sverige. Importen av olja sker huvudsakligen från andra länder än Ryssland och gasförsörjningen via Danmark är än så länge inte påverkad utöver att gaspriserna stiger i Europa, säger generaldirektören Robert Andrén.
OKQ8 och Tanka
Ryssland: Råtallolja (bensin)
Ukraina: Majs (bensin och E85), raps (HVO)
”Det här rör sig om små mängder och gäller 2020. Det är heller inget vi köper in direkt, vi har inte ryska leverantörer. Den information vi har i dag är att ingen av våra leverantörer baserar drivmedlen till oss på ryska råvaror. Vi har ställt krav precis som på råolja.”
Karin Hellgren, kommunikationschef, OKQ8
Circle K
Ukraina: Majs (bensin och E85), raps (HVO)
”Circle K är ingen producent av drivmedel. Därför har vi tyvärr inga spårbarhetsmöjligheter, eftersom det saknas internationella system för den typen av uppföljning i dag. Detta gäller hela branschen. Vi är dock i dialog med våra leverantörer för att ta reda på så mycket som möjligt om ursprunget på produkterna vi köper. Däremot gällande våra förnybara drivmedel har vi fullständig spårbarhet, och där vet vi att inget kommer från Ryssland.”
Erika Söderlund, kommunikationschef, Circle K
Shell och St1
Ukraina: Majs (E85)
”Råoljan till vår produkten kommer i huvudsak från Nordsjön och vi fortsätter att ta huvuddelen av den fossila råvaran därifrån. St1 använder inte rysk råolja. Vad gäller Ukraina har vi för närvarande ingen separat ståndpunkt om affärer med dem.”
Erica Samuelsson, marknads- och informationschef, St1 Sverige
Qstar, Bilisten och Pump
Ukraina: Majs (bensin och E85)
”Vi köper våra drivmedel och bränslen av Preem, St1, Neste och Adesso. Preem har tidigare haft cirka sju procent olja från Ryssland i sin produktion. Från och med onsdag 23 februari meddelar Preem att de sedan veckan innan stoppat importen. St1 meddelar att den mängd rysk olja som kan ha förekommit i deras produkter mestadels har sitt ursprung från Preem.”
Marie Lenholm, produktchef, Qstar
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.