Nästa artikel
Hård kritik mot stoppade förbränningsförbudet: ”Patetiskt”
Nyheter

Hård kritik mot stoppade förbränningsförbudet: ”Patetiskt”

Publicerad 8 mars 2023 (uppdaterad 27 mars 2023)
Polestar riktar hård kritik mot att Tyskland stoppat EU:s förbud mot nya förbränningsbilar. ”Det är patetiskt”, säger Thomas Ingenlath.

Förbudet mot att sälja nya bilar med förbränningsmotorer som skulle införas 2035 kanske inte blir verklighet. Anledningen är att Tyskland hindrar beslutet eftersom det också skulle innebära slutet för syntetiska bränslen och andra ersättningsbränslen till fossila drivmedel.

Att köra en förbränningsmotor på biobränsle eller syntetiska bränslen ger betydligt lägre utsläpp än om den körs på fossila bränslen. Porsche och ett antal andra biltillverkare har satsat stora belopp på syntetiska bränslen, och det har stoppat EU:s plan på att förbjuda nya förbränningsmotorer – åtminstone tillfälligt.

”Industrin och politikerna borde skicka en väldigt klar signal om vad som är vägen framåt”

Europeiska kommissionens ordförande Ursula von der Leyen har träffat Tysklands förbundskansler Olaf Scholz för att diskutera en lösning.

Audi vill att beslutet ska gå igenom för att biltillverkarna ska få klara spelregler att hålla sig till framöver, och Polestarchefen Thomas Ingenlath är hård i sin kritik.

– Jag skulle nästan kalla det patetiskt. Industrin och politikerna borde skicka en väldigt klar signal om vad som är vägen framåt, har Polestarchefen Thomas Ingenlath sagt i en intervju, enligt Bloomberg.

För- och nackdelar med e-bränslen
  • Syntetiska bränslen, eller e-bränslen, kan användas i förbränningsmotorer och ger upphov till betydligt mindre utsläpp än fossila bränslen – om framställningen görs på ett klimatsmart sätt, med förnybar el.
  • Porsche har storsatsat på en e-bränslefabrik i Chile och även Ferrari ska satsa på syntetiska bränslen.
  • En nackdel med syntetiska bränslen är att de inte alls är lika effektiva ur ett livscykelperspektiv som elbilar. De har kallats ”komplett nonsens” av en branschanalytiker.
  • Om efterfrågan ökar snabbt finns också en risk att tillverkarna går över till att använda smutsig el till framställningen.
Så framställs e-bränsle i Porsches fabrik
  • Fabriken använder vindkraft för att elektrolysera vatten till väte och syre.
  • Vätgasen kombineras med koldioxid som fångats in från luften eller industriella källor. Resultatet blir metanol.
  • Den kan i sin tur konverteras till kolväten som kan användas som bränsle i vanliga förbränningsbilar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (6)

  • 8 mars 2023 Men nu är det inte…
  • 8 mars 2023 Problemet med bränsle är den…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.