I morgon ska tyska politiska ledare möta bilindustrins ledare i Berlin för att diskutera hur luftföroreningarna i städerna kan minskas. Redan innan mötet har transportminister Alexander Dobrindt tagit en hård linje.
Mötet hålls för att bilindustrin vill vädja till politikerna om att få en chans att förbättra dieselmotorerna i stället för att de förbjuds helt. Mötet har spätt på de diskussioner om att den tyska regeringen är allt för involverad i bilindustrin, vilket har fått den tyske transportministern att gå ut hårt redan innan mötet har startat. Dels säger han att han inte på något sätt lyder under bilindustrin och försäkrar att det aldrig funnits något partnerskap mellan politiker och företagsledare och dels kräver han ansvar av industrin.
– Det som är helt klart är att industrin orsakade skadan och det är deras förbannade ansvar att stå upp för det. De får se till att bilar optimeras och orsakar mindre utsläpp, säger transportminister Alexander Dobrindt.
Diskutera: Hur kan vi minska luftföroreningarna i städerna?
– Det som är helt klart är att industrin orsakade skadan och det är deras förbannade ansvar att stå upp för det. De får se till att bilar optimeras och orsakar mindre utsläpp, säger transportminister Alexander Dobrindt.
Diskutera: Hur kan vi minska luftföroreningarna i städerna?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
leo_1 har fått det hela om bakfoten. Men konsekvensen av beslutet i Stuttgart finns att läsa på (lättläst) svenska här: http://teknikensvarld.se/stuttgart-kan-forbjuda-dieselbilar-500564/ Jag har redan sedan tidigare länka till samma information, men det bet inte på leo_1.
Seriöst är: dieselbilar och bensinare av euro5 och äldre är riktiga miljösvin. Kommer miljontals av dessa bilar skrotas inom 1 el två år pga ev förbud? Ehhh nej aldrig i något land. Däremot i stadskärnorna på vissa städer absolut. Eu6 diesel å bensin kommer inte hända ett smack med.
Vill minnas att Stuttgart handlade om Dieselbilar eu5 och äldre. Och det säger väl allt. Men förbjud bensinare med. Dom e inte ett dugg bättre.
Ehh inte i Stuttgart där pratar dom om ev förbjuda äldre fordon än eu6 diesel
Som anekdot Leo: min andra bil är en Renault Modus modell 2005. Ingen fin eu6 motor i den inte. Låg vikt så till och med Vargen inte klagar. Men motorn e inte miljövänlig. Bestälkt en ny Ford Kuga 180hk diesel. Eu6 motor såklart betydligt bättre än äldre dieslar och bensin motorer. Jag jobbar på ett stort fordonsföretag i Nyköping. Där gör vi allt från Eu2 till Eu6 avgassytem. Eu6 systemen till Scania å Daimler har ren luft bättre än den luften som finns i Stuttgart el London.
Nja Eu6 bilar överlag är inte perfekta oavsett om dett är VW eller andra märken. Men inget land kommer förbjuda Eu6 bilar oavsett vad dom släpper ut. Det skulle inte ens Fridolin komma på och det säger en del. Handlar om alldeles för många bilar i Europa.
Däremot äldre bilar med eu5 och äldre motorer oavsett om det är bensin eller diesel. Kan nog komma förbud i vissa städers stadskärnor.
teknikensvarld.se/stuttgart-kan-forbjuda-dieselbilar-500
Här är det klippet från TV som startade upp debatten. Står då fordon äldre än Eu6..
Intressant är även att i en av dagens art på TV står bla om Diesel fortfarande starkast både i Europa och i Sverige. Så Leo inget lär hända på moderna motorerna. Dock dom äldre. Där lär restriktioner vara på G i vissa Länder/städer.
Absolut Eu6 motorer dieslar och även en hel del bensinare. Lol till Ex Volvos T8 motor i dom nya xc60/90 är inget vidare. Men dom sagt inget land kommer att avskaffa miljontals bilar det kommer ingen minister i något land besluta om.
Leo/ Vargen. Visa gärna vad man skall åka med istället och vilka konsekvenser det ger på folkhälsan.
MVH AL
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.